Jump to content

Feilmelding på Eberspacher D4 - F33

WESS

Recommended Posts

Takk for tips Bitteliten :-)

Reparasjonsmanualen sier at det enten kan være magneten som mangler på impelleren, eller at kontrollenheten må byttes. ( kontrollenheten koster 3500 ).

Det kan også hende at motoren og viften må byttes dersom magneten har løsnet.

Ikke godt å vite hva man skal bytte - skal åpne varmeren i morgen å se om jeg kan se noe med det blåtte øye.

Åpnet varmeren i dag og fant ut at det lå noen løse biter med noe som kunne se ut som 2 cm med dobbeltsidig teip. Det kan tenkes at dette er teipen som har holdt magneten på impelleren.

Tenkte jeg skulle prøve å erstatte dette med magnetteip..........da blir det en liten tur på butikken(biltema) for å finne magnetteip.

Problemet er løst- feilen funnet.

Det viste seg at magneten som sitter på innsiden av viften(som blåser ut varmluften) var borte. Dette var et av alternativene som reparasjonsmanualen belyste.

Magneten er ca 3 mm i diameter, og det er denne som gir signal til føleren hver gang viften får en omdreining. Når magneten er borte ruser viften seg opp gjentatte ganger rett etter at man skrur på varmeren.

Løsning :

Jeg kjøpte magnetteip på Clas Ohlsson, brukte en hulltang(slik man lager hull med i beltet når det har blitt for trangt :-) ) til å stanse ut en sirkulør bit som jeg igjen festet med sikafleks inne i hullet der magneten skal sitte.

Startet varmeren , og den fungerte perfekt.

bilde.jpg

Her er hva man trenger ( selve magnet er den lille prikken du ser til høyere i bildet.

bilde2.jpg

Bildet viser baksiden av viften hvor magneten skal sitte.

Redigert av WESS (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...