jensemann2 Startet 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2005 Kjøpte en vanlig 6Amps "bensinstasjonlader" på clas ohlson for 399 en dag. Den har 6 led-lamper på forsiden som skal lyse etter hvor mange amps den lader med. Koblet laderen til et ganske flatt batteri, og alle lampene lyste(6 amp) Så målte jeg med digitalt multimeter, og avleste max 3 ampere. Juks og fanteri... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Hmmm... Juks å fanteri, ikke helt enig i det. Dersom du har en 6A lader så vil den ha en gjennomsnittlig ladestrøm på ca 3A. "Pik" verdien kan komme opp i 6A. Ladere virker den og lykke til med videre bruk. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
klikk Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Ja, det er ikke sikkert laderen vil lade med 6 amp hele tiden. Det er vel kun når batteriet er maksimalt utladet at den vil lade med full guffe? Hvis laderens instrumenter derimot viser at den lader med 6amp og du måler at den kun lader med 3amp så er jeg enig, juks og fanteri! Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Denne type lader vil bare lade med 6A når batteribanken er godt utladet. Så vil ladestrømmen gradvis avta etter hvert som ladespenningen øker. Forvent bare 6A i begynnelsen, men da skal den også klare det. Klarer den det ikke da, når skal den da klare 6A? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Kjøpte en vanlig 6Amps "bensinstasjonlader" på clas ohlson for 399 en dag. Ikke for å male fanden på veggen...men kjøpte du det digitale multimeteret ditt billig på samme plassen også? Forskjellen i forrhold til lysdiodene kan jo også ligge der!!!! Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 (redigert) Jeg kjøpte lader på Biltema for noen uker siden: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=92177 12Amp, til kr.579,-. Liten og hendig helautomatisk sak med innebygget vifte. På ett nesten fullt batt ga den kun 2-3amp, tror alle ladere gir mindre strøm på fullt batteri. Har ikke målt om den virkelig gir så mye som 12A på flatt batteri, men den lader ihvertfall mye raskere enn min gamle 5Amp. Redigert 26.Februar.2005 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 (redigert) Jeg kjøpte lader på Biltema for noen uker siden: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=92177 12Amp, til kr.579,-. Liten og hendig helautomatisk sak med innebygget vifte. På ett nesten fullt batt ga den kun 2-3amp, tror alle ladere gir mindre strøm på fullt batteri. Har ikke målt om den virkelig gir så mye som 12A på flatt batteri, men den lader ihvertfall mye raskere enn min gamle 5Amp. <{POST_SNAPBACK}> Di gir mindre i starten på utladet batteri også Redigert 26.Februar.2005 av BK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 (redigert) Har ikke målt om den virkelig gir så mye som 12A på flatt batteri, men den lader ihvertfall mye raskere enn min gamle 5Amp. Jeg målte den til 11A på utladet batteri, noe jeg syntes var overraskende bra.Se her. Det kan bli feil hvis man måler ladestrømmen med et vanlig multimeter. Spenningsfallet over måleledninger etc. forårsaker at ladestrømmen synker. Man må bruke et tang-amperemeter dersom det skal bli korrekt. Redigert 26.Februar.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 Man må bruke et tang-amperemeter dersom det skal bli korrekt. <{POST_SNAPBACK}> Nemlig! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Suzuki Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 Vel, at man ikke klarer å måle forskjell på 3A og 6A ladestrøm, selv med et billig multimeter, nekter jeg å tro. Mitt er av enkleste type, men har bra nok oppløsning til å klare så store forskjeller. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jonas Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 Hei. Noen ladere gir mindre strøm når batteriet har veldig lav spenning. F.eks. Cetek 7000 lader veldig svakt til spenningen er 10,5 volt(ca), og det gjør kanskje din også. En sånn funksjon bør også stå i funksjonsbeskrivelsen som bør følge med laderen. Full kapasitet er som regel oppgitt ved 12 volt og synkende etterhvert som spenningen stiger. At batteriet måler 12 volt, er som regel bare noen sekunder i en oppladingsfase. Noe bedre ladeeffekt får du med ladere som gir konstant strøm opptil 14,4 og/eller 14,8 osv. Jeg synes at en av svakhetene ved noen automatladere er at hvis de gir akkurat så lite strøm på slutten av oppladingen/oppnådd sluttspenning f.eks 14,4v, at de kan bli stående på lading i ukesvis uten å komme helt opp, og dermed mangle en desimal eller to på å vippe over til vedlikeholdslading. Dermed får man unødvendig overlading og slitasje på batteriete. Derfor synes jeg de trenger tilsyn inntil man blir kjent med laderen, dvs at det ikke står på i månedsvis hvis du ikke vet at den "vipper over". Dette vil også variere med bl.a. batterikapasitet , alder og tilstand på batteriene og temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 Ja det stemmer nok! Merket dette på Biltema laderen. På ett nytt batteri slo den over til vedlikeholdslading som forventet etter 4-5 timer. På ett gammelt slitent batteri så stod den på lading i 12t+ uten at den gikk over på vedlikeholdslading. Mulig den hadde skrudd seg av etter noen timer til, men hadde ikke behov for å prøve dette. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 Vel, at man ikke klarer å måle forskjell på 3A og 6A ladestrøm, selv med et billig multimeter, nekter jeg å tro. <{POST_SNAPBACK}> Hvordan måler man egentlig "strømmen" med et slikt multimeter? Har selv dette.... .....multimeteret (det kom uten bruksanvisning!!!) og har alltid hatt lyst til å måle Ampere - men etter en del "gnistrende" forsøk så har jeg liksom lagt dette "på hylla". Vet bare at "den røde" målesonden skal i A-merket kontakt (den til venstre) mens den svarte forblir der hvor den er nå. Så sette bryteren til 10 A-merke. Mitt multimeter kan tydeligvis måle opptil 10 Amp. Men, å måle strømmen, da måler man vel bare på pluss-siden? Den ene sonden på pluss der hvor strømmen kommer fra? Den andre der hvor strømmen går.....? men hvor er det? F. eks. hvis jeg skal måle min batt.lader hjemme (6Amp) og skal finne ut hvor mye strøm som går ned på batteriet - hvilke målepunkter velges med henholdsvis rød og svart sonde? Minus kan man vel glemme ved en slik måling? Ref. "gnistreregn" Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 Vet bare at "den røde" målesonden skal i A-merket kontakt (den til venstre) mens den svarte forblir der hvor den er nå. Så sette bryteren til 10 A-merke. Mitt multimeter kan tydeligvis måle opptil 10 Amp. Men, å måle strømmen, da måler man vel bare på pluss-siden? Den ene sonden på pluss der hvor strømmen kommer fra? Den andre der hvor strømmen går.....? men hvor er det? F. eks. hvis jeg skal måle min batt.lader hjemme (6Amp) og skal finne ut hvor mye strøm som går ned på batteriet - hvilke målepunkter velges med henholdsvis rød og svart sonde? Minus kan man vel glemme ved en slik måling? Ref. "gnistreregn" <{POST_SNAPBACK}> Heisann Walter_S ! Når du måler SPENNING ( V ) måler du alltid i PARALELL med det du ønsker å måle på. Når du skal måle STRØM ( A ) er det viktig at du setter inn instrumentet i SERIE med den forbrukeren du vil sjekke forbruket på. Altså "kapper" du ledningen, setter inn testproben ( sukkerbit er fint ) og tar den andre proben på "andre siden" av "bruddet". Bruk kabelsko, eller gjerne sukkerbit. Så setter du instrumentet på DCA og slår det på; deretter setter du på kretsen din. Lite OBS. Har multimeteret ditt "gått så det har gnistra" er trolig sikringen gåen. Jeg har maken, også med gåen sikring. Fås sikkert på BILTEMA, skal sjekke det ut. Viser ellers dette bildet, som viser strøm-måling i praksis, med nevnte instrument Kan sikkert få litt input fra DENNE tråden, om mekking av poweret mitt. Er forøvrig i drift, både titt og ofte. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Faxen Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 Du må gjerne måle stømmen på MINUS siden også. Men enten eller!! Som det sies i tråden her: Du "kapper" ledningen du skal måle, hvis du bytter om måleledningene, betyr det ikke noe, da instrumentet viser strømmen med - tegn foran. Skal du måle hva laderen din gir av strøm, så ta den røde måleledningen på den røde ledningen fra laderen, og den svarte på plusspolen på batteriet. Da måler du strøm, om instrumentet eller er rett innstillt. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
klikk Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Walter,, IKKE prøv dette mens motoren går, og pass på at du IKKE har skrudd på ting som bruker mer enn 10Amp i båten før du måler, da ryker sikringen i voltmeteret ditt, og i verste fall dynamo/spenningsregulator! Jaja, du visste vel antakelig det, men fikk litt dårlig samvittighet på forhånd hvis jeg ikke sa fra! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Walter_S: du starter selfølgelig ikke med å måle ladingen i båten. Det du BØR starte med, er å måle strømtrekket, f.eks til en pære, en VHF radio, eller annet "ikke fastmontert på motoren" utstyr. Rigg opp en "testestasjon" med litt ledningsrester, bananstikkere, sukkerbiter og Multimeteret ditt. Så blir du fortrolig med å bruke instrumentet ditt, og som alle veit "øvelse......." Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Walter_S Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Walter,, IKKE prøv dette mens motoren går, og pass på at du IKKE har skrudd på ting som bruker mer enn 10Amp i båten før du måler..... Skal holde meg godt innefor 10A-grensen!-------------------------------------------- Walter_S: du starter selfølgelig ikke med å måle ladingen i båten. <{POST_SNAPBACK}> Nei-nei, ikke med en 75 A dynamo! - Til det må vi vel ha et tang-Amperemeter - synd de er så dyre, selv på Biltema. --------------------------------------------- .....Som det sies i tråden her: Du "kapper" ledningen du skal måle, hvis du bytter om måleledningene, betyr det ikke noe, da instrumentet viser strømmen med - tegn foran. Skal du måle hva laderen din gir av strøm, så ta den røde måleledningen på den røde ledningen fra laderen, og den svarte på plusspolen på batteriet. Da måler du strøm, om instrumentet eller er rett innstillt. <{POST_SNAPBACK}> -------------------------------------------------------- Takker alle her for "forståelig" (teskje-) bruksanvisning. Skal nok holde meg unna måling av lading fra dynamo til batteriet - t.o.m. jeg skjønner at dette fort vil bli "het om ørene" på meg - i hvertfall såpass varmt på probene at isoleringa vil smelte....... Som kjent: Brent barn lukter vondt........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.