Jump to content

batterilader-juks


jensemann2

Recommended Posts

Kjøpte en vanlig 6Amps "bensinstasjonlader" på clas ohlson for 399 en dag. Den har 6 led-lamper på forsiden som skal lyse etter hvor mange amps den lader med. Koblet laderen til et ganske flatt batteri, og alle lampene lyste(6 amp) Så målte jeg med digitalt multimeter, og avleste max 3 ampere. Juks og fanteri...

Link to post

Ja, det er ikke sikkert laderen vil lade med 6 amp hele tiden. Det er vel kun når batteriet er maksimalt utladet at den vil lade med full guffe? Hvis laderens instrumenter derimot viser at den lader med 6amp og du måler at den kun lader med 3amp så er jeg enig, juks og fanteri!

Link to post
  jensjohnson skrev:

Kjøpte en vanlig 6Amps "bensinstasjonlader" på clas ohlson for 399 en dag.

Ikke for å male fanden på veggen...men kjøpte du det digitale multimeteret ditt billig på samme plassen også? Forskjellen i forrhold til lysdiodene kan jo også ligge der!!!!

Link to post

Jeg kjøpte lader på Biltema for noen uker siden: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=92177

12Amp, til kr.579,-. Liten og hendig helautomatisk sak med innebygget vifte. På ett nesten fullt batt ga den kun 2-3amp, tror alle ladere gir mindre strøm på fullt batteri. Har ikke målt om den virkelig gir så mye som 12A på flatt batteri, men den lader ihvertfall mye raskere enn min gamle 5Amp.

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
  klikk skrev:

Jeg kjøpte lader på Biltema for noen uker siden: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=92177

12Amp, til kr.579,-. Liten og hendig helautomatisk sak med innebygget vifte. På ett nesten fullt batt ga den kun 2-3amp, tror alle ladere gir mindre strøm på fullt batteri. Har ikke målt om den virkelig gir så mye som 12A på flatt batteri, men den lader ihvertfall mye raskere enn min gamle 5Amp.

<{POST_SNAPBACK}>

Di gir mindre i starten på utladet batteri også

 

 

:seeya:

Redigert av BK (see edit history)
Link to post
  klikk skrev:

Har ikke målt om den virkelig gir så mye som 12A på flatt batteri, men den lader ihvertfall mye raskere enn min gamle 5Amp.

Jeg målte den til 11A på utladet batteri, noe jeg syntes var overraskende bra.

Se her.

 

Det kan bli feil hvis man måler ladestrømmen med et vanlig multimeter.

Spenningsfallet over måleledninger etc. forårsaker at ladestrømmen synker.

Man må bruke et tang-amperemeter dersom det skal bli korrekt.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post

Hei. Noen ladere gir mindre strøm når batteriet har veldig lav spenning. F.eks. Cetek 7000 lader veldig svakt til spenningen er 10,5 volt(ca), og det gjør kanskje din også. En sånn funksjon bør også stå i funksjonsbeskrivelsen som bør følge med laderen. Full kapasitet er som regel oppgitt ved 12 volt og synkende etterhvert som spenningen stiger. At batteriet måler 12 volt, er som regel bare noen sekunder i en oppladingsfase. Noe bedre ladeeffekt får du med ladere som gir konstant strøm opptil 14,4 og/eller 14,8 osv. Jeg synes at en av svakhetene ved noen automatladere er at hvis de gir akkurat så lite strøm på slutten av oppladingen/oppnådd sluttspenning f.eks 14,4v, at de kan bli stående på lading i ukesvis uten å komme helt opp, og dermed mangle en desimal eller to på å vippe over til vedlikeholdslading. Dermed får man unødvendig overlading og slitasje på batteriete. Derfor synes jeg de trenger tilsyn inntil man blir kjent med laderen, dvs at det ikke står på i månedsvis hvis du ikke vet at den "vipper over". Dette vil også variere med bl.a. batterikapasitet , alder og tilstand på batteriene og temperatur.

Link to post

Ja det stemmer nok! Merket dette på Biltema laderen. På ett nytt batteri slo den over til vedlikeholdslading som forventet etter 4-5 timer. På ett gammelt slitent batteri så stod den på lading i 12t+ uten at den gikk over på vedlikeholdslading. Mulig den hadde skrudd seg av etter noen timer til, men hadde ikke behov for å prøve dette.

Link to post
  Suzuki skrev:

Vel, at man ikke klarer å måle forskjell på 3A og 6A ladestrøm, selv med et billig multimeter, nekter jeg å tro.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan måler man egentlig "strømmen" med et slikt multimeter? Har selv dette....

Bilde

.....multimeteret (det kom uten bruksanvisning!!!) og har alltid hatt lyst til å måle Ampere - men etter en del "gnistrende" forsøk :lol: så har jeg liksom lagt dette "på hylla". :wink:

 

Vet bare at "den røde" målesonden skal i A-merket kontakt (den til venstre) mens den svarte forblir der hvor den er nå. Så sette bryteren til 10 A-merke. Mitt multimeter kan tydeligvis måle opptil 10 Amp.

 

Men, å måle strømmen, da måler man vel bare på pluss-siden? Den ene sonden på pluss der hvor strømmen kommer fra? Den andre der hvor strømmen går.....? men hvor er det?

 

F. eks. hvis jeg skal måle min batt.lader hjemme (6Amp) og skal finne ut hvor mye strøm som går ned på batteriet - hvilke målepunkter velges med henholdsvis rød og svart sonde? Minus kan man vel glemme ved en slik måling? Ref. "gnistreregn" :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
  Walter_S skrev:

Vet bare at "den røde" målesonden skal i A-merket kontakt (den til venstre) mens den svarte forblir der hvor den er nå. Så sette bryteren til 10 A-merke. Mitt multimeter kan tydeligvis måle opptil 10 Amp.

 

Men, å måle strømmen, da måler man vel bare på pluss-siden? Den ene sonden på pluss der hvor strømmen kommer fra? Den andre der hvor strømmen går.....? men hvor er det?

 

F. eks. hvis jeg skal måle min batt.lader hjemme (6Amp) og skal finne ut hvor mye strøm som går ned på batteriet - hvilke målepunkter velges med henholdsvis rød og svart sonde? Minus kan man vel glemme ved en slik måling? Ref. "gnistreregn"  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Heisann Walter_S ! Når du måler SPENNING ( V ) måler du alltid i PARALELL med det du ønsker å måle på.

Når du skal måle STRØM ( A ) er det viktig at du setter inn instrumentet i SERIE med den forbrukeren du vil sjekke forbruket på. Altså "kapper" du ledningen, setter inn testproben ( sukkerbit er fint ) og tar den andre proben på "andre siden" av "bruddet". Bruk kabelsko, eller gjerne sukkerbit. Så setter du instrumentet på DCA og slår det på; deretter setter du på kretsen din.

 

Lite OBS. Har multimeteret ditt "gått så det har gnistra" er trolig sikringen gåen. Jeg har maken, også med gåen sikring. Fås sikkert på BILTEMA, skal sjekke det ut.

 

Viser ellers dette bildet, som viser strøm-måling i praksis, med nevnte instrument

Bilde

 

Kan sikkert få litt input fra DENNE tråden, om mekking av poweret mitt. Er forøvrig i drift, både titt og ofte.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Du må gjerne måle stømmen på MINUS siden også. Men enten eller!!

 

Som det sies i tråden her: Du "kapper" ledningen du skal måle, hvis du bytter om måleledningene, betyr det ikke noe, da instrumentet viser strømmen med - tegn foran.

Skal du måle hva laderen din gir av strøm, så ta den røde måleledningen på den røde ledningen fra laderen, og den svarte på plusspolen på batteriet. Da måler du strøm, om instrumentet eller er rett innstillt.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Walter,, IKKE prøv dette mens motoren går, og pass på at du IKKE har skrudd på ting som bruker mer enn 10Amp i båten før du måler, da ryker sikringen i voltmeteret ditt, og i verste fall dynamo/spenningsregulator! Jaja, du visste vel antakelig det, men fikk litt dårlig samvittighet på forhånd hvis jeg ikke sa fra! :cheers:

Link to post

Walter_S: du starter selfølgelig ikke med å måle ladingen i båten. Det du BØR starte med, er å måle strømtrekket, f.eks til en pære, en VHF radio, eller annet "ikke fastmontert på motoren" utstyr.

 

Rigg opp en "testestasjon" med litt ledningsrester, bananstikkere, sukkerbiter og Multimeteret ditt. Så blir du fortrolig med å bruke instrumentet ditt, og som alle veit "øvelse......."

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
  klikk skrev:

Walter,, IKKE prøv dette mens motoren går, og pass på at du IKKE har skrudd på ting som bruker mer enn 10Amp i båten før du måler.....

:nonod::smiley: Skal holde meg godt innefor 10A-grensen!

--------------------------------------------

  Suzuki skrev:

Walter_S: du starter selfølgelig ikke med å måle ladingen i båten.

<{POST_SNAPBACK}>

:nonod::smiley: Nei-nei, ikke med en 75 A dynamo! - Til det må vi vel ha et tang-Amperemeter - synd de er så dyre, selv på Biltema. :sad:

---------------------------------------------

  Faxen skrev:

.....Som det sies i tråden her: Du "kapper" ledningen du skal måle, hvis du bytter om måleledningene, betyr det ikke noe, da instrumentet viser strømmen med - tegn foran. Skal du måle hva laderen din gir av strøm, så ta den røde måleledningen på den røde ledningen fra laderen, og den svarte på plusspolen på batteriet. Da måler du strøm, om instrumentet eller er rett innstillt.

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod::smiley:

--------------------------------------------------------

:seeya: Takker alle her for "forståelig" (teskje-) bruksanvisning. Skal nok holde meg unna måling av lading fra dynamo til batteriet - t.o.m. jeg skjønner at dette fort vil bli "het om ørene" på meg - i hvertfall såpass varmt på probene at isoleringa vil smelte....... :lol: Som kjent: Brent barn lukter vondt........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...