Jump to content

Hvor langt unna båtplassen bor dere?

Lars O

Recommended Posts

Det høres ut som om det viktige er å være i båten, og det er det jo, for det blir vel ikke mange timer på timetelleren hos dere! Vi holder til 3 mil sør for Bergen, et område som er et av bergenseres reisemål, men det blir til at vi ofte reiser herfra for å finne nye mål.

Vi får håpe på en fin båtsommer. Har fornemmet endel misnøye med været på østlandet de siste årene.

Redigert av Wiking26AC (see edit history)

Har fornemmet endel misnøye med været på østlandet de siste årene.

Kommer an på hvordan båten brukes. For meg som bruker den på dags og kvelds-turer var det en helt grei og ganske normal sommer i fjor. Men for de som overnatter var det vel ikke en eneste helg uten regn minst en dag.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Mine tanker i kveld heller mer mot en time i bil fremfor fire timer transportetappe i båt for å runde Nesodden mot Drøbak for å nyte skjergården,

Har fått flere tips her ang plasser som skal følges opp - og er takknemmelig for det.

Lars O.

Mine tanker har også gått i den retningen. Ligger nå I Leangbukta, og merker at Drøbakksundet er en terskel å passere for en helg. Blir som regel stop ved Oscarsborg. Har derfor skaffet båtplass i Holmestrand, men pga jobbsituasjon nok ett år i Asker kommer jeg til å ha båten der igjen for overnattingen sin del. Tror behovet er todelt egentlig, er man mest ute en kveldstund er indre oslofjord ypperlig, mye å se, mange flotte steder. Er man ute for mye overnattinger lokker nok Vestfoldkysten, Østfold, Strømstad og Koster mer. Så alt etter behov tror jeg bør styre valg av plass. En tanke er jo å prøve en sesong lenger ut for de som har båt langt inne i fjorden, også får man se om en time i bil er bedre enn 3-4 i båt for å komme til samme sted. Ulempen med å ligge langt unna er vedlikeholdet om vinteren og våren. Blir noen timer med bilkjøring for meg pga det.

For oss sto valget mellom Onsøy og Skjæløy brygge. Momenter som talte for Skjæløy var bl.a. svært kort vei ut i rom sjø. Unngå helgetrafikken (bil) mellom Råde og Hvaler. Litt kortere kjørevei. Alle "nødvendige" fasiliteter på land for å kunne pendle direkte på jobb tidlig en mandags morgen. Mer "landlig", og for oss triveligere å bare være i havna hvis vi skulle ønske det.

Men når det er sagt, vi starter vår første sesong på Skjæløy nå og Onsøy har vi jo forkastet. Så kan godt hende det ovenstående bare blir å betrakte som et mentalt regnskap for en beslutning som allerede er tatt:-)

#85 Lars O Ikke pålogget Postet I dag 16:41

Medlem

Aktiv: 58 min. siden

Sett på plass i dag. Onsøy, Gressvig.

75 min hjemmefra. Prisene lavere både sommer og vinter.

Ligger an til flytting.....

Noen her som kjenner plassen?

Bor i Gjerdrum og har båten på Onsøy båthavn.

Bruker ca 100 min til båten.

Gressvik marina tar kr 2550.- pr bredde meter.

Ligger greit selv om det blåser mye utpå.

Har leid plass der i 4 år nå og blir nok noen år til.

Ca 7 mil . Bruker ca 1 time 10 min Hønefoss- Nærsnes. Fordelen er at vi møter helgetrafikken til/fra "fjellet". Bruker båten nesten hver helg fra mars til november.Ikke så ofte november -mars. Ulempen er når noe som skal gjøres. Går med mye kjøretid etter jobb på ukedager,Fordel med plass litt uti fjorden med saktegående båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...