Jump to content

Hvilken tretype er best egnet til lektre i båt

dsm

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal i gang med nyinnredning av forkabin i båten min. Taket skal isoleres med en type dobbel alufolie med bobleplastisolasjon mellom. Meget høy isolasjonsfaktor på produktet.

Utenpå isolasjon skal jeg ha mahognyplater (x finer) og det er her lektre i tre kommer inn. Jeg har tenkt følgende mulige alternativer.

- Furu/gran sløyfelekt 12 mm limes til taket (glassfiber) med f eks tec 7 eller lignende.

- Skåret kryssfiner lektre limes med lim som over

- En av variantene over "glasses" fast med ett til to lag glassfiber strimler.

Isolasjonen limer jeg til taket med kontaktlim mellom lektrene. Jeg tenker i utgangspunktet å ha lektre i hele takets lengde. Mahognyplatene klemmes opp til lektene med en klemlist i samme materiale.

Skrogsidene isoleres med samme type alu-folie isolasjon og over denne skal jeg ha samme type trekk som Saga Boats benytter i sine båter, med 10 mm skum på baksiden. Dette trekket vurderer jeg å feste med industriell borrelås langs alle ytterkanter.

Er det noen av dere som har erfaring/synspunkter fra tilsvarende løsninger ?

dsm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...