Jump to content

Firma i Oslo-omr. som kan montere baugpropell på 31 fots seilbåt?

Horst

Recommended Posts

Bærum Plast eller på Padda har jeg hørt skal være best på alt av glassfiberarbeid.

Men; er du heeet sikker på at du bare MÅ ha en baugpropell på en så vidt liten båt.

Har du nettopp kjøpt båten, så ville jeg forsøkt uten i to år.

De fleste trenger minst to sesonger før de behersker båten skikkelig.

Lykke til uansett !

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Monsunen er en langkjølt seilbåt og majoriteten av disse båtene har ettermontert baugpropell, dvs omtrent null kontroll ved bakking.

Jeg er ikke sikker om jeg vil ha baugpropell, det går greit å benytte seg av "prop walk" og andre triks for å løse navigeringen i trange havner, men men....

Hei AB1974! Du klarer deg sannsynligvis godt uten baugpropell med den båten. Men om du velger å installere en slik, vil du sannsynligvis ikke angre på det.

Jeg klarte meg godt i mange år uten (litt nyere versjon av din båt - litt tyngre), men p.g.a. tildelingen av krunglete båtplass valgte jeg å installere en Sleipner SP55. Det ble plutselig veldig enkelt å komme ut uansett vindretning. Og det ble lettere å komme ut av andre trange havner også. I tillegg kan jeg regulere retningen under bakking. Den brukes ikke mye, men det er en deilig luksus å ha.

Hadde jeg visst hvor effektiv den var, hadde jeg valgt et nummer mindre. Det er jo ikke vindfang av betydning i en slik båt. Men jeg fulgte Sleipners bruksanvisning nøye, spesielt med hensyn til anrunding av tunnelendene. I tillegg har jeg et Maxxima batteri plassert forut og tykke kabler med mindre en 2 m totalstrekk (minimalt spenningsfall).

Hvis du har mulighet, vil jeg sterkt anbefale deg å gjøre jobben selv. Det er vel kanskje den eneste muligheten du har for å få godt avrundede tunnelender.

Eivind

jeg har med hell brukt denne karen her for et par år siden- effektiv og nøysom kar med mange års erfaring i båtbransjen. Han har eget mobilt verksted i bilen og fikser det meste.

http://www.d-t-o-baatservise.no/

Jeg har uten hell brukt han i vinter. Brutte løfter og der har ikke vært mulig å få tak i han etter jul. Send brev, mail og ringt uten svar. Er urolig for om arbeidet med baugpropellen er godt nok med tanke på støp da jeg ikke har noe greie på dette selv.

Når det gjelder det elektriske er mye feil. Dårlig kableføring, spisse skruer(som han har montert) som baugpropell kabelen ligger og gnisser på, løse kabler.

Ankervinsjen han monterte henger over badeplattforma vil slå i badeplattforma ved bruk. Har lite bruk for en ankervinsj der jeg må kaste ankeret selv og dra den opp den siste meteren selv.

Baugpropellen er av av nedsenkbar type. Den fungerte ikke som den skulle, den gikk i error modus da en endestoppbryteren var bøyd.

Snakka med Sleipner og Ilas på messa de hadde også noe uoppgjort med han og jeg var ikke den eneste kunden som hadde snakka med dem.

Har tatt kontakt med andre som kan se over og ferdigstille men ingen vil(forståelig nok) ta på seg noe ansvar for dette med tanke på garanti.

Hold dere unna!

Redigert av Fredrik_ (see edit history)

Tror nok en HR352 er enklere å bakke enn en Monsun. Jeg skal dog bruke mye tid nå på vårparten med trening etc. for virkelig å bestemme behovet for baugpropell. Jeg vurderer også å installere denne selv, men avventer endelig avgjørelse når jeg har får bestemt meg.

Det finnes også en noe som heter Bruton Autoprop som vistnok skal minimere effekten av "prop walk" og gjøre bakking vesentlig lettere, men vet for lite om dette pr. d.d.

Jeg har uten hell brukt han i vinter. Brutte løfter og der har ikke vært mulig å få tak i han etter jul. Send brev, mail og ringt uten svar. Er urolig for om arbeidet med baugpropellen er godt nok med tanke på støp da jeg ikke har noe greie på dette selv.

Når det gjelder det elektriske er mye feil. Dårlig kableføring, spisse skruer(som han har montert) som baugpropell kabelen ligger og gnisser på, løse kabler.

Ankervinsjen han monterte henger over badeplattforma vil slå i badeplattforma ved bruk. Har lite bruk for en ankervinsj der jeg må kaste ankeret selv og dra den opp den siste meteren selv.

Baugpropellen er av av nedsenkbar type. Den fungerte ikke som den skulle, den gikk i error modus da en endestoppbryteren var bøyd.

Snakka med Sleipner og Ilas på messa de hadde også noe uoppgjort med han og jeg var ikke den eneste kunden som hadde snakka med dem.

Har tatt kontakt med andre som kan se over og ferdigstille men ingen vil(forståelig nok) ta på seg noe ansvar for dette med tanke på garanti.

Hold dere unna!

Det var riktignok en stund siden han monterte for meg- han gjorde en god jobb dengang , men det har tydelig endret seg - greit å få slike erfaringer frem i lyset !

Har du lyst på baugpropell er det bare å få det montert (evt montere selv) uten å bry seg med diverse forståsegpåere og deres meninger. Jeg har gjort det samme i min Skarpnes 30, og båtliv før og etter baugpropell er to helt forskjellinge opplevelser. Det er ikke så ofte propellen trengs og er i bruk, men når de få anledningene inntreffer...... Jeg vil ALDRI igjen ha en båt som er stor nok til å være ute om natta og som ikke har baugpropell. Og til info - er over 60 år og har hatt båt i 50 av dem, så jeg har LITT erfaring med diverse typer.

Enig i at Nærsnes Båtservice er gode. Du kan også høre med Fuglevik Båtservice nedefor Moss, de er gode og kjappe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...