Jori Startet 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2013 Hei, jeg driver i disse dager og bytter ut masse brytere/ledninger, nye sikringsbokser etc som etter 20 år har irret bra. Det meste har jeg fått til men møtte en utfordring på temaet i headingen. Den gamle bryterboksen for trimflaps har 12 punkter, hvor 4 er pluss, 2 for rød ledning, 2 for gul ledning, 2 for grønn ledning og 2 for blå ledning. Dette er nok oppsettet for Bennet sine trim flaps. Utfordringen kommer til de nye bryterne, de er to uavhengige og har kun 4 inntak hver. 1 for fast pluss, 1 for jord, og 1 for ned og ett for opp. Dermed må jeg bruke jumpere for å få til dette, og det var ikke bare lett. Noen som har gjort jobben og husker/vet hvordan man skal strekke jumperne? For ordens skyld er ledningenes funksjoner følgende: Rød- aktiverer babord trimplaps ventil opp og ned Grønn- aktiverer styrbord trimplaps ventil opp og ned Blå- Bow Down Gul- Bow up Takknemlig for litt sakkyndig hjelp her Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Hvilket merke er det? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Jeg holder på å skifte ut den gamle Bennett Rocker Switchen (joystick varianten) til to separate brytere. Kjøpte to stk 2-polte (on)-off-(on) brytere på Elfa, og laget meg et koblingsskjema. NB: Har ikke montert og prøvekjørt ennå, så jeg kan ikke gå 100% god for at koblingene er riktige pr dags dato. Beklager kvaliteten, men det ble kladdet for eget bruk :) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Jori Svart 31.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Tenker du på bryterne så er det SuperSwitch, vippebrytere (Kopi av Carling, men dermed ikke sagt at koblingene bak er det dessverre). Merket på baksiden med tall, 2 er for konstant strøm, 5 for minus, de to siste (tatt på husken) må være 4 og 6. Trimflapsene er nok av merke Bennett, funnet ut pga fargen på ledningene. Bryteren var en slik fabrikmontert type, tidlig Volvo firkant med sølvfarvet plastikk og trykknapper for opp og ned, Disse fikk nesten ikke kontakt, blir nok bedre med vippebrytere, bare jeg kan få det til. Takk for at du hjelper til Luco Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 31.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 JonnyBoy, helt riktig det der når man har to polede brytere. Tegningen vi ser er speilvendt, så rød er for opp og ned på Babord. Jeg tror du får det til å virke, takk for en flott tegning på hvordan oppsettet er orginalt. Min utfordring er at de bryterne som jeg kjøpte for dette kun er enpolede, en løsning er å bytte til topolede som du har, men skal også gå med jumpere på enpolede håper jeg? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 (redigert) Jeg kjøpte først enpolte fra SuperSwitch, men fikk det ikke til å virke og gikk derfor over til topolte. Blir spennende å se om du får det til med Superswitchene. Takk for tips ang speilvendte brytere, skal ordne dette når jeg monterer de i båten Fant forresten et litt bedre skjema: Redigert 31.Mars.2013 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Jori Svart 31.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 JonnyBoy, vi får se hva Luco kan hjelpe med her. Han skjønner seg på elektronikk har jeg sett på andre tråder. Men er ikke helt sikker jeg heller om det lar seg gjøre? Det som da irriterer er at de selger de bryterne for trim tabs, samme gjør Carling, når de egentlig burde selge topolede hvis det ikke lar seg gjøre. (Kan jo hende noen trimflaps systemer går rett på enpolede brytere) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 du må ha brytere som både vender polariteten og åpner ventilene samt kjører pumpa. Ikkje så lett i en fei å få dette rett. Sa du hvorfor du ikkje vil bruke en skikkelig bennett bryter? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 31.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Bare jåleri, slik at bryterne skal være like. Var redd svaret er slik som du sier Plutonium, så da må jeg se etter topolede brytere. Mange som har det med ser jeg Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Bennett hpu består av en motor med hydrolikk pumpe som kan kjøres begge veier, pumper opp trykk dvs flaps ned eller suger vakuum flaps opp, styres med blå flaps ned eller gul flaps opp. Det er to uttak som styres med elektronisk ventil rød og grønn. For å kjøre en flaps trenger du å kjøre motor med trykk eller sug og åpne en ventil. Feks 12v til rød og blå. En kan ikke kjøre en flaps opp og en ned da det kun er en motor så det tåler systemet ikke. Skjemaet ser bra ut, ville ha gjort det slik Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 oja men det skulle vel være gangbart påskudd det vel? Funker ikkje desse superswitch trimplanbryterne de selger til bennett altså ? da kunne de got da skrevet at de bare funket til lectrotab. Nei eg skal ikkje garantere det altså men eg forestilte med at man kjørte pumpa begge veier via polvending samtidig med man åpnet en eller begge ventilene. Altså polvendig til motor samtidig med + til ventiler samme hva en trykker på Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 31.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Plutonium, helt enig med deg. Var fra den forhandleren jeg kjøpte, de bør opplyse at bryterne ikke passer til Bennett. Beholder bryterne da de kan brukes til mye, bare å bytte front. Er ellers fornøyd med bryterne, ser bra ut virker greit så langt og er jo rimelige. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Tankene spinner her, siden jeg må kjøpe brytere lurer jeg på å ta det fult ut å kjøpe autotab systemet til Bennet. Pris er ca. 3000,- så kan man glemme fin justering selv. Noen som har erfaringer med dette systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Forslag til to-polt bryter på-av-på for å snu polariteten. Til venstre prinsipp-skjema, til høyre kobling på bryteren. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 http://www.bennetttrimtabs.com/pdf/instIcon/ES2000_install_instructions.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 (redigert) De fleste bruker carlingswticher type VLDA som ser slikt ut: http://www.rasmussen-engros.no/carlingswitch KOBLINGSSKJEMA FOR CARLINGSWITCH Type nr: VLDA PÅ – AV – PÅ FJÆRBELASTET PÅ BEGGE SIDER To-polet Koblingspunkt nr 8 Koblingspunkt nr 1 Koblingspunkt nr 2 Koblingspunkt nr 3 Koblingspunkt nr 7 Koblingspunkt nr 4 Koblingspunkt nr 5 Koblingspunkt nr 6 Bakside bryter Koblingspunkt nr 8 er (+) lysdiode, Koblingspunkt nr 7 er (–) lysdiode. Man kobler (+) inn på koblingspunkt nr 2 og kobler (+) ut på koblingspunkt nr. 1 eller nr. 3 som beror på hvilken vei man ønsker strømmen skal gå. Man kobler (-) inn på koblingspunkt nr 5 og kobler (-) ut på koblingspunkt nr. 4 eller nr. 6 som beror på hvilken vei man ønsker strømmen skal gå. Spenning 12V. Ved 24V brukes motstand på koblingspunkt nr 8 Innfellingsmål: b 21 mm, h 37 mm ( bare bryter ) Innfellingsmål panel: b 25 mm, h 48 mm Så kobler du dette opp mot bennet sine ledninger som har følgende funksjon: Blue — Pump pressure (trim tabs down) Yellow — Pump retract (trim tabs up) Red — Port valve Green — Starboard valve Orange with 20 Amp Fuse — 12 volts positive Redigert 1.April.2013 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Jori Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Vil takke alle. jeg har resignert og bestilt bryter i fra statene, sammen med autotab system og ett tømmekar for dusj/spillvann. Kommer på 2700,-, total besparelse er ca 2500,- versus Norge før MVA og transport. Kjøpte det panelet som i Norge heter RS1000 i statene ES2000 Euro rocker. Vurderte Carlingbryterne som du viser til Thorlyn, de hadde sett omtrent identiske ut med SuperSwitch. Kom til at jeg uansett vil skjære hull for eget opplegg siden jeg nå også har kjøpt med autotab systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bestkusten Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Jeg hadde gått i samme fella å kjøpte superswitch for trimplan. Den orginale brytere en som det blir sagt her 4 x topolt bryter. Men siden jeg nå hadde kjøpt superswitch til noen hundrelapper så forbante jeg meg på å få disse til å fungere på mine trimplan selv om de er enpolte. Da ble det tur til Biltema og kjøpte to doble rele. Så en lang runde på tegnebrettet med god hjelp av elektriker brodern. Resultatet ble en løsning til under 500. Mye kabling, nye mulige feilkilder ..... joda. Men følelsen av å ha spart en tusenlapp er alltid en sann fornøyelse. Lagt ved bilde av koblingsskjema https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49128/img_0091.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Nidelvcruiser Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Gått i samme fella med superswitch bryter jeg også i håp om at det var plug and play.. men sånn var det altså ikke.. fant fram til dette inlegget, men klarer ikke helt å få dette koblingskjema til å fungere? håper noen ser dette og kan hjelpe meg litt på vei Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.