Jump to content

Koble Bennet trimflaps fra orginal bryter til to manuelle


Jori

Recommended Posts

Hei,

jeg driver i disse dager og bytter ut masse brytere/ledninger, nye sikringsbokser etc som etter 20 år har irret bra. Det meste har jeg fått til men møtte en utfordring på temaet i headingen. Den gamle bryterboksen for trimflaps har 12 punkter, hvor 4 er pluss, 2 for rød ledning, 2 for gul ledning, 2 for grønn ledning og 2 for blå ledning. Dette er nok oppsettet for Bennet sine trim flaps.

Utfordringen kommer til de nye bryterne, de er to uavhengige og har kun 4 inntak hver. 1 for fast pluss, 1 for jord, og 1 for ned og ett for opp. Dermed må jeg bruke jumpere for å få til dette, og det var ikke bare lett.

Noen som har gjort jobben og husker/vet hvordan man skal strekke jumperne?

 

For ordens skyld er ledningenes funksjoner følgende:

Rød- aktiverer babord trimplaps ventil opp og ned

Grønn- aktiverer styrbord trimplaps ventil opp og ned

Blå- Bow Down

Gul- Bow up

 

Takknemlig for litt sakkyndig hjelp her

Link to post

Jeg holder på å skifte ut den gamle Bennett Rocker Switchen (joystick varianten) til to separate brytere.

Kjøpte to stk 2-polte (on)-off-(on) brytere på Elfa, og laget meg et koblingsskjema.

NB: Har ikke montert og prøvekjørt ennå, så jeg kan ikke gå 100% god for at koblingene er riktige pr dags dato.

 

Beklager kvaliteten, men det ble kladdet for eget bruk :)

dsc_0040.jpg

 

 

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Tenker du på bryterne så er det SuperSwitch, vippebrytere (Kopi av Carling, men dermed ikke sagt at koblingene bak er det dessverre). Merket på baksiden med tall, 2 er for konstant strøm, 5 for minus, de to siste (tatt på husken) må være 4 og 6.

Trimflapsene er nok av merke Bennett, funnet ut pga fargen på ledningene. Bryteren var en slik fabrikmontert type, tidlig Volvo firkant med sølvfarvet plastikk og trykknapper for opp og ned, Disse fikk nesten ikke kontakt, blir nok bedre med vippebrytere, bare jeg kan få det til.

 

Takk for at du hjelper til Luco

Link to post

JonnyBoy,

helt riktig det der når man har to polede brytere. Tegningen vi ser er speilvendt, så rød er for opp og ned på Babord. Jeg tror du får det til å virke, takk for en flott tegning på hvordan oppsettet er orginalt.

Min utfordring er at de bryterne som jeg kjøpte for dette kun er enpolede, en løsning er å bytte til topolede som du har, men skal også gå med jumpere på enpolede håper jeg?

Link to post

Jeg kjøpte først enpolte fra SuperSwitch, men fikk det ikke til å virke og gikk derfor over til topolte.

Blir spennende å se om du får det til med Superswitchene.

Takk for tips ang speilvendte brytere, skal ordne dette når jeg monterer de i båten

 

Fant forresten et litt bedre skjema:

dsc_0043.jpg

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

JonnyBoy,

vi får se hva Luco kan hjelpe med her. Han skjønner seg på elektronikk har jeg sett på andre tråder. Men er ikke helt sikker jeg heller om det lar seg gjøre? Det som da irriterer er at de selger de bryterne for trim tabs, samme gjør Carling, når de egentlig burde selge topolede hvis det ikke lar seg gjøre. (Kan jo hende noen trimflaps systemer går rett på enpolede brytere)

Link to post

Bennett hpu består av en motor med hydrolikk pumpe som kan kjøres begge veier, pumper opp trykk dvs flaps ned eller suger vakuum flaps opp, styres med blå flaps ned eller gul flaps opp.

Det er to uttak som styres med elektronisk ventil rød og grønn.

For å kjøre en flaps trenger du å kjøre motor med trykk eller sug og åpne en ventil.

Feks 12v til rød og blå.

En kan ikke kjøre en flaps opp og en ned da det kun er en motor så det tåler systemet ikke.

 

Skjemaet ser bra ut, ville ha gjort det slik

Link to post

oja men det skulle vel være gangbart påskudd det vel? Funker ikkje desse superswitch trimplanbryterne de selger til bennett altså ? da kunne de got da skrevet at de bare funket til lectrotab. Nei eg skal ikkje garantere det altså men eg forestilte med at man kjørte pumpa begge veier via polvending samtidig med man åpnet en eller begge ventilene. Altså polvendig til motor samtidig med + til ventiler samme hva en trykker på

Link to post

De fleste bruker carlingswticher type VLDA som ser slikt ut:

 

http://www.rasmussen-engros.no/carlingswitch

 

KOBLINGSSKJEMA FOR CARLINGSWITCH

 

 

Type nr: VLDA PÅ – AV – PÅ FJÆRBELASTET PÅ BEGGE SIDER

To-polet

 

 

Koblingspunkt nr 8

 

Koblingspunkt nr 1

 

Koblingspunkt nr 2

 

Koblingspunkt nr 3

 

Koblingspunkt nr 7

 

Koblingspunkt nr 4

 

Koblingspunkt nr 5

 

Koblingspunkt nr 6

 

 

 

Bakside bryter

 

 

 

Koblingspunkt nr 8 er (+) lysdiode, Koblingspunkt nr 7 er (–) lysdiode.

Man kobler (+) inn på koblingspunkt nr 2 og kobler (+) ut på koblingspunkt nr. 1 eller nr. 3 som beror på hvilken vei man ønsker strømmen skal gå.

Man kobler (-) inn på koblingspunkt nr 5 og kobler (-) ut på koblingspunkt nr. 4 eller nr. 6 som beror på hvilken vei man ønsker strømmen skal gå.

 

Spenning 12V.

Ved 24V brukes motstand på koblingspunkt nr 8

Innfellingsmål: b 21 mm, h 37 mm ( bare bryter )

Innfellingsmål panel: b 25 mm, h 48 mm

 

 

 

 

Så kobler du dette opp mot bennet sine ledninger som har følgende funksjon:

 

Blue — Pump pressure (trim tabs down)

Yellow

 

— Pump retract (trim tabs up)

Red

 

— Port valve

Green

 

— Starboard valve

Orange with 20 Amp Fuse

 

— 12 volts positive

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Vil takke alle.

jeg har resignert og bestilt bryter i fra statene, sammen med autotab system og ett tømmekar for dusj/spillvann. Kommer på 2700,-, total besparelse er ca 2500,- versus Norge før MVA og transport. Kjøpte det panelet som i Norge heter RS1000 i statene ES2000 Euro rocker. Vurderte Carlingbryterne som du viser til Thorlyn, de hadde sett omtrent identiske ut med SuperSwitch. Kom til at jeg uansett vil skjære hull for eget opplegg siden jeg nå også har kjøpt med autotab systemet.

Link to post
  • 3 år senere...

Jeg hadde gått i samme fella å kjøpte superswitch for trimplan. Den orginale brytere en som det blir sagt her 4 x topolt bryter. Men siden jeg nå hadde kjøpt superswitch til noen hundrelapper så forbante jeg meg på å få disse til å fungere på mine trimplan selv om de er enpolte. Da ble det tur til Biltema og kjøpte to doble rele. Så en lang runde på tegnebrettet med god hjelp av elektriker brodern. Resultatet ble en løsning til under 500. Mye kabling, nye mulige feilkilder ..... joda. Men følelsen av å ha spart en tusenlapp er alltid en sann fornøyelse. Lagt ved bilde av koblingsskjema

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49128/img_0091.jpg

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...