Jump to content

Mistet all oljetrykk under gange, Volvo AQAD41a

Nilss

Recommended Posts

God påske båtfolk.

Som tittelen sier, mistet jeg på sekundet all oljetrykk på ene maskinen.

Lå på mellom 3500 og 3600 omdreining, oljetrykk på 5 bar samt tempertur på ca 85 grader da trykket falt i 0 bar på sekundet. (Ingen ulyder hverken før eller etter.) Fikk stoppet maskinen øyeblikkelig og inspirerte maskinrommet. Alt tilsynelatende normalt. Peilet olja der nivået var ok. Ingen u-lukt av olja, og heller ingen unormal avdampning fra olje påfylling.

Startet maskin igjen for å kontrollere oljetrykks manometer montert på motor. Fortsatt 0bar og stoppet maskin igjen. (Prøvde igjen med kald maskin med samme resultat.)

Regner med at enten olje pumpa eller overtrykks ventilen til pumpa er defekt, men ønsker flere stalltips før jeg tar ut maskin.

Råd og vink mottas med takk.

Men det finnes jo en annen og mye hyggeligere forklaring, nemlig at det er selve oljetrykksmåleren som har tatt kvelden? Det er vel litt enklere å kryssbytte målerne mellom motorene enn å ta ut en hel motor? En kan jo håpe på at det er noe så enkelt iom. at alt ellers ser normalt ut.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har nå motoren ute på dørken. Nettopp fordi jeg misstenker oljepumpen for å være dårlig. Jeg har hatt en følelse av at pumpen min aldri har vært hel pr. kasse. At trykket ramler fra 5- til 0 bar umiddelbart kan se ut som at nettopp ventilen i oljepumpen har røket. At akslingen som driver oljepumpen har røket, etc. Denslags kan skje, selv om det er uhyre sjelden. Tilfellet ditt er i såfall første gangen jeg har hørt om det fra en som faktisk har opplevd det. Men som sagt, det er ingen umulighet. Plukk av bunnpannen og skru ned pumpen. Hvor mange timer har motoren?

Maskinene er pr dags dato passert 3200 timer. Begge ble plukket i fjor der det meste ble byttet. Dog ikke olje pumper og overtrykks ventiler. Aktuelle maskin fikk installert ny suge rør av "nyere" type, da den gamle var gått ut av produksjon.

Har selv heller aldri opplevd brudd i aksling på smo pumper. At overtrykks ventilen har blitt "slakk" har jeg opplevd på større maskineri.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...