Majali Startet 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2005 hehehe.... jeg er jo litt farget av mitt valg men jeg lurer nå litt... Er virkelig Dieselmotorer så mye mer driftsikre enn bensinmotorer? Jeg hører/leser at driftsikkerhet er et hovedpunkt anng valg av dieselmotor. men når jeg hører om problemer med motor er det stort sett diesel motorer. Nå er jeg klar over at det er mange fler slik og dermed flere feil. men tross alt; dieseldyr med påfølgende tette filtre luft fra mickroskopiske porer dysespisser gløding..... på en bensinmotor er det ikke mer enn et tenningsanlegg forutenom forgasser på noen modeller.... og hatr man et elektronisk tenningsanlegg er det ganske trygt med tanke på fukt osv... går ikke inn på brannfaren her da jeg vet at den selfølgelig er større på en bensinmotor( med tanker og alt som følger med....) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Hebbe Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Et meget ukvalifisert svar... I løpet av sommeren i havna mi var jeg vitne til følgende: Problem med diesel 1 ( meg selv men det var vannpumpa som var gåen, altså ikke motoren) Problem med bensin 3, alle 3 hadde problem med bensintilførselen, og en hadde i tilegg problem med justering av forgasser. (Det endte med ny forgasser) Dette er en havn med ca 80 åter og de jeg har observert , til opplysning så var jeg i havna ca 3 -tre- dager i uka. Overnatta ca 30 netter i havna totalt.... Selvsakt har mye gått meg hus forbi, men det gir en pekepinn på status... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
index Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Dieselmotorer er vel mer driftssikre, da kombinasjonen elektrisk tenningsanlegg og vann være litt uheldig til tider... Men med godt vedlikehold så trenger ikke dette være noe problem i det hele tatt. Derimot så har små problemer lett for å bli mye dyrere på en dieselmotor... Min gamle Sabb har desverre kostet meg litt for mange tusen det siste året, regner med at tilsvarende problemer på en bensinmotor hadde blitt betydelig billigere. Men men, ting må jo vedlikeholdes, så da er det bare å betale det det koster.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Et meget ukvalifisert svar... I løpet av sommeren i havna mi var jeg vitne til følgende: Problem med diesel 1 ( meg selv men det var vannpumpa som var gåen, altså ikke motoren) Problem med bensin 3, alle 3 hadde problem med bensintilførselen, og en hadde i tilegg problem med justering av forgasser. (Det endte med ny forgasser) Dette er en havn med ca 80 åter og de jeg har observert , til opplysning så var jeg i havna ca 3 -tre- dager i uka. Overnatta ca 30 netter i havna totalt.... Selvsakt har mye gått meg hus forbi, men det gir en pekepinn på status... <{POST_SNAPBACK}> MEN Det er mange flere båter med bensin enn dieselmotor. Ofte tror jeg det er luft eller grums/vann som stopper dieselmotorene, ellers går de vel bra. Vi her på båtplassen er jo flinkere enn hvermansen til å ta vare på båt og motor, tror dette har mye å si. Forebyggende vedlikehold og service er viktig. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 25.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 (redigert) Et meget ukvalifisert svar...Etter frekvensen din i havna må vel dette kunne kvalifiseres som et ganske kvalifisert svar.... I løpet av sommeren i havna mi var jeg vitne til følgende: Problem med diesel 1 ( meg selv men det var vannpumpa som var gåen, altså ikke motoren) Problem med bensin 3, alle 3 hadde problem med bensintilførselen ( vi synder nok mye her ja.... siden vi ikke tenker på dieseldyr osv, så er det nok meget sjeldent det blir tatt "tanksjau" på en bensintank... desverre siden det blir ikke mye pent nedi der heller etter en stund...) , og en hadde i tilegg problem med justering av forgasser. (Det endte med ny forgasser) Dette er en havn med ca 80 åter og de jeg har observert , til opplysning så var jeg i havna ca 3 -tre- dager i uka. Overnatta ca 30 netter i havna totalt.... Selvsakt har mye gått meg hus forbi, men det gir en pekepinn på status... <{POST_SNAPBACK}> det sikkert ikke uten grunn at dieselen blir brukt på båter/biler som bare MÅ virke til enhver tid, men samrtidig tror jeg at dieselen krever også ganske mye pleie for å være like god som ryktet sitt. Selfølgelig er det ikke vedlikeholdsfritt å ha en bensin heller!!! PS, jeg fikk pris på elektroninsk tenningsanlegg til min MB20 og det var på godt over 2000.- helt sykt for en giver og en magnet syntes jeg....men etter sigene er dette vært sin vekt i gull når det gjelder driftsikkerhet??? Redigert 25.Februar.2005 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Brannmann Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 For å få en motor til å gå trenger man : Luft,noe brennbart og temperatur til å antenne det brennbare. Bensinmotoren trenger et "el.anlegg" for å gi gnist(tenning),mens Dieselen opparbeider temperaturen som trengs til tenning bare igjennom kompressjonen. Dermed "sparer" man inn et "el. anlegg" som kan være ganske ømfintlig, spesielt ombord i båt. Jo enklere ting kan gjøres jo færre ting kan feile. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 MEN Det er mange flere båter med bensin enn dieselmotor. <{POST_SNAPBACK}> Vel, hvis du regner fra "din" størrelse (22' ) og nedover, kanskje. Da favner du jo også det meste med påhengere. Forholdet jevner seg ut vil jeg tro i området 22-28'. Over 30' finner du vel omlag 90% diesel her i landet. Og takk for det. Bare tanken på at jeg skulle hatt 2 bensinmotorer under gulvborda i min 35 foter gjør meg kvalm. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Marwin Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 går ikke inn på brannfaren her da jeg vet at den selfølgelig er større på en bensinmotor( med tanker og alt som følger med....) <{POST_SNAPBACK}> Men hvorfor er det da flere branner i båter med dieselmotor enn med bensinmotor? (Statistikk) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Majali Svart 26.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 Tipper det her med å gjøre at vi med bensin er generelt litt mer forsiktige når det gjelder brannfare....? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Avsluttet2 Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 Er det ikke slik da at en dieselmotor går og går..... og går? Men får dieselmotoren i båten sjanse til det da??? Mye småkjøring og mye stilstand gjør vel at dieselmotorenes driftsikkerhet ikke helt kommer til sin rett i båten skulle jeg tro. tj Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 (redigert) den mest driftssikre motoren er den som har fått skikkelig vedlikehold og og service, herunder også drivstoff systemet. Har man fulgt det forestående, mener jeg at drivstoffet er uinteressant. Redigert 26.Februar.2005 av mini (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 Men hvorfor er det da flere branner i båter med dieselmotor enn med bensinmotor? (Statistikk) <{POST_SNAPBACK}> Kan tenke meg noen mulige årsaker: -- Flere båter med innebords diesel enn ditto bensin -- Båter med diesel brukes mer enn båter med bensin (pga. drivstoffprisen og båttypene som bensininstallasjon passer for) -- Gamle bensinere skiftes kanskje ut oftere/tidligere enn gamle diesler -- Med dieselinstallasjon har eieren bedre råd (pga. drivstoffprisen) til å fylle båten med diverse duppeditter og ditto spaghetti el-anlegg, slik at det lettere tar fyr Nei, ikke vet jeg, men det er jo unektelig underlig. Men teorien om at det skyldes dårlig vedlikehold etc. når en diesel tar fyr, har jeg litt vanskelig for å svelge. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Brutus Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 Ja, apropos bensinmotorer og tenningsanlegg. Nå er jo dette velutviklet opp igjennom årenes løp. Og all elektronikke er som regel innstøpt i epoxy e.l. Ser jo også at dieselmotorenen blir mer og mer "elektronifiserte" og det er elektronisk styrte dyser og pumper.Og ikke minst avanserte diagnosesystemer. Så vi finner vel totalt sett like mye elektronikk på dagens dieselmotorer som på bensinmotorene. Kommer det fukt inn til dette, så er problemene der. Godt vedlikehold og ettersyn er nok nøkkelen uansett hvilken motor man vil satse på. Men i mitt tilfelle så ville nok diesel bli valgt som innenbordsmotor, ved neste aktuelle båtkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Ja, apropos bensinmotorer og tenningsanlegg. Nå er jo dette velutviklet opp igjennom årenes løp. Og all elektronikke er som regel innstøpt i epoxy e.l. Ser jo også at dieselmotorenen blir mer og mer "elektronifiserte" og det er elektronisk styrte dyser og pumper.Og ikke minst avanserte diagnosesystemer. Så vi finner vel totalt sett like mye elektronikk på dagens dieselmotorer som på bensinmotorene. Kommer det fukt inn til dette, så er problemene der. Godt vedlikehold og ettersyn er nok nøkkelen uansett hvilken motor man vil satse på. Men i mitt tilfelle så ville nok diesel bli valgt som innenbordsmotor, ved neste aktuelle båtkjøp. <{POST_SNAPBACK}> Bensinmotoren er lettere, mye billigere i innkjøp, like sikker som dieselmotor ved riktig vedlikehold, billigere å reparere, mindre følsom for vann i drivstoffanlegget, mye enklere å konvertere til fremtidig drivstoff som LNG, CNG, metan eller alkohol. Men den er følsom for fukt i tenningsanlegg, har lavere dreiemoment, og høyere drivstoffforbruk. Ben Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 ...fremtidig drivstoff som LNG, CNG, metan eller ALKOHOL. <{POST_SNAPBACK}> Hmmm.... -er det flere som skal slåss om flaska da??? hehe... Ville ikke blitt mye igjen til fremdrift i min båt ihvertfall... mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.