Jump to content

Hvorfor kjører cabincruisere så fort?

grawis

Recommended Posts

Ett tips til de som er i ferd med å bli forbikjørt like i eller etter ett sund er å stoppe opp noen sekunder å slippe båten bak forbi. Dette kan man gjøre for egen del og ikke nødvendigvis bare for å være grei. Fortsetter man i snekkefart (6 knop) må nødvendigvis båten bak øke farten sin for å komme forbi, da har den kanskje fått 9-10 knop i det den passerer og drar opp noe voldsomt med sjø. Senker du derimot farten til 3-4 til den andre glir forbi vil den vente med å gi på til passeringen er over.

Ett tips til de som er i ferd med å bli forbikjørt like i eller etter ett sund er å stoppe opp noen sekunder å slippe båten bak forbi. Dette kan man gjøre for egen del og ikke nødvendigvis bare for å være grei. Fortsetter man i snekkefart (6 knop) må nødvendigvis båten bak øke farten sin for å komme forbi, da har den kanskje fått 9-10 knop i det den passerer og drar opp noe voldsomt med sjø. Senker du derimot farten til 3-4 til den andre glir forbi vil den vente med å gi på til passeringen er over.

Og hva om idioten som tror han eier sjøen hadde ventet med å gå forbi og lagt seg bak meg de 200 mtr'ene igjen til kai? Ikke mulig? neivel?

Er det liksom snekka sin feil?

da kan man gi gass med skjærgårdsjeepen og kjøre fra bølgene.. ikke så mange steder du blir fanget mellom båt og land på få sekunder er det vel? nå er jeg alltid våken under båtkjøring.. om man sover stiller det seg annerledes..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Fordi de må raskt fram til neste plass for å starte aggregatet for å lade batteriene. Fordi de er redde for å ikke få en plass. Fordi de vil ha en fin plass. Fordi de ikke liker seg på sjøen.Fordi de er alltid i tidsklemma. Fordi de startet forsent på turen og det kan blåse opp. Fordi de ikke liker å kjøre sakte. Fordi de har kjøpt feil båt. Fordi de blir/er fartsblinde. Fordi de kjeder seg. Fordi de liker seg best i havn.

Alle som kjører sakte er selvfølgelig stikk motsatt.

Har jo et godt poeng her ! :wink:

Glad jeg kjører lystbåt i en landsdel der dine problemer nermest er ikkeeksisterende! Opplever at både motorbåter og seilbåter viser hensyn der jeg ferdes ihvertfall. Her i midtnorge får du hjelp av både seilere og motorbåtfolk ved tillegging osv. De fleste hilser eller vinker til hverandre når man møtes eller passeres. Jeg har motorbåt som er konstruert for fart på 30-40 knop. Min båt er behagelig og drivstofføkonomisk rundt 24-25 knop. Da lager den moderate bølger også. Økes fartten blir dem jo enda mindre.. Mellom 7-12 drar den brede hekken opp mye sjø og båten ligger dypt i sjøen, samtidig som den går uøkonomisk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hvorfor kjører saktegående båter mitt i leia?? Ser de seg aldring bakover om det kommer noen? Eller gir de bare faen??

Også et svar.

Hvis den korteste vegen for snekka går midt i leia på et punkt, er det vel ingen grunn til å snike seg langs land?

Og selv om de ser bakover, har de ikke sjanse til å komme seg unna i tide når du kommer dundrende!

Den som gir f@en, er vel den som ikke viser hensyn og som på død og liv må gå tett inntil den stakkars snekka?

Det handler bare om å bruke hodet og vise hensyn. Og å kunne lese 'trafikkbildet'....

Forøvrig er jeg enig med -morten- , er glad vi ikke har slike 'trafikkforhold' nord for Stadt!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg tror det blir en balansegang mellom å ligge å dra båten inn og ut av plan hele tiden eller gå i "høy" fart. Skal man passere andre i sakte fart, blir det ikke god seilas for de/oss med hurtige båter. Men å ha grei fart et stykke ifra ved passering bør de som blir passert akseptere. Uansett hvor mye vi prøvet å ta hensyn, er det alltid noen som ikke er fornøyd. Og det er alltid noen "nyrike" som har kjøpt båt og er folk i båt, som drar traweleren , Wi...en, eller Pr......en forbi ti meter unna i full pløyemodus enten du er i fart, ligger fortøyd eller ligger for anker.

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

De aller fleste viser så mye hensyn som de kan, en og annen idiot finnes det både på land og til vanns dessverre. Her i området er det tre fartsgrenser å forholde seg til, utaskjærs er det fri fart, innaskjærs er det 30 knop 5 knop nær land. Dersom en holder seg i 200 metersbelte fra land vil man sikre seg mot å bli sneiet i høy fart.

Jeg sakker ikke av når jeg møter annen trafikk i leia med mindre det er helt nødvendig, oftest er det rom for å gå i en bue rundt slik at saktegående båter får tid til å møte bølgene.

Alt dette er godt regulert i lover og regler, ikke alle greier å følge dem men dette er ikke et problem som er begrenset til skippere på planende og halvplanende båter, folk som har problemer med å følge regler finnes over alt.

Min erfaring så langt er at den største delen av uvettige båtførere er de som ikke har eid småbåter og snekker og dermed mangler endel erfaringer og opplevelser som nok ville ha ført til et litt større hensyn til saktegående båter.

Jeg tror ikke det handler om hensynsløshet og handlinger på pur faen men heller om kunnskapsmangel og mangel på sundt båtvett.

5 meter hørtes nå veldig nære ut. og angående de 200 meterne så kommer jo det an på de lokale bestemmelsene mht fart på stedet. Siden bølgene var så høye så hadde han vel begynt å slakke ned da? nei hensynsløyse finner man jo over alt. Traff sjøl ei bølle i snekke tidligere i uka som siktet seg inn på meg fra andre siden av sundet. Vi gikk hver vår vei i et sund ca 200 meter bredt kor eg gikk tett oppi land i ca 5 knop på ene siden og han på andre siden da han brått fikk det for seg han skulle dra rett på skrå over og gå på på innsiden av meg . blei til eg måtte dreie hardt over for ikkje kjøre på han. ja han satt ved rattet. Rar oppførsel har ikkje så mykje med båtstørrelsen å gjøre.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Voldsomt så emosjonelle enkelte er rundt dette. Jeg bare konstaterer at jeg et utall ganger i løpet av påsken har vært i nærheten av cabincruisere som lager storsjø når de fosser forbi, og jeg sier at jeg ikke synes det er greit. Ett fåtall cabincruiserkapteiner utgjør hederlige unntak her, men som tidligere nevnt, de er i solid mindretall.

Dette er min første sesong som seilbåteier, men min antipati mot cabincruiserfolket har vokst seg større og større gjennom over ti år som kajakkpadler. Dette var et ganske lite problem da jeg bodde nordpå, her på vestlandet er det sørgelig annerledes. Og jeg ser jo her at enkelte medlemmer av cabincruiserfolket mener det er min oppgave som seiler og kajakkpadler å holde meg unna dem, ikke omvendt, selv om det er de som kommer inn bakfra. Det er forunderlig.

I sommer var jeg på ferietur med Nidelven ned kysten. Og den lager stygge bølger, Ja. Er litt begge deler her. På vei nordover fra Hankø, lå en saga 27 midt i leia og fisket. (Hvorfor midt i leia vet jeg ikke, men det var vel fisk der da). Bølgene fra båten foran og min båt veltet jo nesten båten hans. Vi passerte med omlag 50 meter. Likevel ble det sinne ombord pga bølgene. Hva da? Skulle jeg gått enda lengre ut? Eller senke farten for hver båt jeg passerer? Når jeg så hvordan båten krenket var det jo ikke vanskelig å skjønne at han var sint.

For ikke å være i tvil: jeg kjører ikke slik i trange sund, nærme land, nærme kajakker eller småbåter. Jeg tar hensyn på fjorden, men man må jo påregne sjø på fjorden. Eller hur?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...