Jump to content

Hvorfor kjører cabincruisere så fort?

grawis

Recommended Posts

Det er svar på tiltale, om du ikke tåler bølger og synes det var ille i påsken, så har du et problem foran deg. Det var 1. april i dag, og jeg trodde du tulla ! Bølger fra større raskere båter er jeg redd vi må leve med !

Jeg tåler bølger fint, så takk for omtanken. Hva du trodde om 1. april var jo også riktig morsomt. Og likevel, nei, jeg kan ikke la være å reagere mot den vanvittige arrogansen så mange cabincruiserfolk viser.

Redigert av grawis (see edit history)

Folk må kjøre så fort de vil for min del, men er bestandig dette med hensyn som kommer opp ved slike diskusjoner.

Har litt vanskelig for å tro folk gjør det på dævelskap også, hvertfall om de virkelig forstår konsekvensene av det som skjer i f.eks båten de passerer, så holder derfor en knapp på uvitenhet og mangel på forståelse som nevnt tidligere her.

Tenker med skrekk tilbake på fjordsommeren, da jeg hadde passert stakene som står forholdsvis tett, (på utsiden av svelvikssundet i drammensfjorden), og gått opp i plan.

Jeg ble tatt igjen av en 30-40 foter med passasje på kanskje 20 meter...? ca.

Båten er jo selvfølgelig følsom for store bølger inn fra siden, når den ligger så høyt i vannet, og når bølgene hans traff meg, var jeg et liten stund usikker på om vi kom til å tippe over. Hadde mere nok med å holde meg på stolen, og fikk rivd gasshendelen tilbake så fort som mulig.

Resten av familien var skrekkslagne over opplevelsen, og resten av turen ble med en stor bismak.

Kjører selv banebil med 4 punkts-sele og bøttestoler, og får håpe at jeg slipper å sette dette inn i båten også for å kunne beholde førerposisjonen selv når man blir forbigått av andre båter.

Det er heldigvis ikke så ofte man ser slik kjøring, og håper det blir lenge til neste gang.

Men som sagt, folk må kjøre så fort de vil, men går ann å vente på et bredere part/bedre annledning slik at konsekvensene ikke blir så store for de som blir passert, sammtidig som jeg føler et ansvar for å holde øye med trafikken bak og legge til rette for en så grei passasje som mulig.

Er uansett enig i at man selvfølgelig må tåle noe bølger når man blir passert, men setter en grense når det går ut over sikkerheten og at folk ombord blir skremt av opplevelsen.

Har litt vanskelig for å tro folk gjør det på dævelskap også, hvertfall om de virkelig forstår konsekvensene av det som skjer i f.eks båten de passerer, så holder derfor en knapp på uvitenhet og mangel på forståelse som nevnt tidligere her.

Det trodde heller ikke jeg til å begynne med, se første innlegget mitt, men jeg har begynt å tvile etter å ha lest noen av innleggene her.

...vi hadde vel en tråd om hekksjøgeneraler og andre fjordploger her i fjor..

Nå er jeg så heldig at jeg har fått meg nye erfaringer, med seilbåt på 30 fot, altså middels stor. Fra før er erfaringene med en motorbåt på 31 som gjør 34 knop... en såkalt cabincruiser, som lager bølger.

Først og fremst tror jeg nok Plutonium hadde foretrukket at det kun var seilbåter som passerte gjennom sundet hans mtp bølger, tross at det er merket sakte fart. Det er nok et medlem som har førstehåndserfaring og ikke minst mengdeerfaring med bølger fra båter på over 35 fot i 30 knop temmelig nært båtplassen. stemmer ikke det ? :)

Med seilbåten skal jeg nok tåle det meste av bølger fra de fleste cabincruisere, fra alle kanter. Samtidig vil jeg foretrekke at de som drar opp middels stor sjø holder såpass avstand at det er mulig å vende bauen mot bølgene ETTER at båten har passert. Særlig de som kommer bakfra. Dersom jeg har seilet nede, så kan dere dra på så mye dere vil, men hold såpass avstand at jeg kan vende mot bølgene. Det koster meg kun få sekunder av min langsomme tid på sjøen. MEN dersom jeg har seilet oppe, så kan dere ha i mente at jeg gjeren må slå for å møte bølgene, da er det ikke like kult.

Når det er skiltet "sakte fart" så er det forøvrig det som gjelder.

Vi har alle noe å lære av hverandre, fremfor å kaste skit på hverandre.

Forøvrig vedder jeg på at denne tråden varer til St. Hans.

Det trodde heller ikke jeg til å begynne med, se første innlegget mitt, men jeg har begynt å tvile etter å ha lest noen av innleggene her.

En typisk eier/fører av slike båter kan fort settes i bås med den som kjører Audi og BMW. Og kjører de likedan på fjorden som veien, så ligger kanskje mye av svaret her? Og så kan det være forskjell på båtlivet og båtforståelse til seilere og de som kjører disse bølgeskapende båtene. En uerfaren kjøper kanskje heller cabincruiser enn seilbåt? Bare tanker..

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Som så mye annet dreier det seg om en balanse. Jeg tåler noen meter sjø og forventer ikke at omgivelsene skal vise alt for mye hensyn -- det verste som skjer er stort sett om tekoppen finner på å tippe over. Skjønner godt at de med mulighet til å kjøre fort benytter seg av denne fleksibiliteten fra tid til annen. På den annen side er det åpenbart mye grisekjøring rett forbi kajakkpadlere, små snekker og andre mer sårbare farkoster. Livet er hardt og verden urettferdig; ikke har vi fått skikk på de flyvende bilene heller. Går rett til helvete, alt sammen.

Min favoritt er en som hadde så dårlig tid på vei inn i båsen at hans egen hekkbølge skylte båten nærmest opp på brygga, formodentlig var det tilfellet effektiv voksenopplæring.

Here we go again. :smiley:

Jeg er født og oppvokst i ved oslofjorden, og har hatt seilbåt i over 40 år, fra en liten jolle og oppover. I løpet av den tiden har jeg blitt irritert en gang over "grisekjøring", og jeg har også vært utenfor oslofjorden, t.o.m. ganske langt.

Hadde jeg ikke hatt større utfordringer enn noen bølger ville ikke livet vært mye spennende.

Here we go again. :smiley:

Jeg er født og oppvokst i ved oslofjorden, og har hatt seilbåt i over 40 år, fra en liten jolle og oppover. I løpet av den tiden har jeg blitt irritert en gang over "grisekjøring", og jeg har også vært utenfor oslofjorden, t.o.m. ganske langt.

Hadde jeg ikke hatt større utfordringer enn noen bølger ville ikke livet vært mye spennende.

:thumbsup:

Først og fremst tror jeg nok Plutonium hadde foretrukket at det kun var seilbåter som passerte gjennom sundet hans mtp bølger, tross at det er merket sakte fart. Det er nok et medlem som har førstehåndserfaring og ikke minst mengdeerfaring med bølger fra båter på over 35 fot i 30 knop temmelig nært båtplassen. stemmer ikke det ? :)

Joda da hele flåten fra Ålebyen som skal innover passerer forbi her så får en svingt seg. Sakte fart skilt er visst ikkje mye hjelp i tydeligvis. Og denne katamaran rutebåten som går her sommerhalvåret er ikkje det spøtt bedre. vel vel men hva skal man gjøre. Sette opp en bølgehøydemåler?

...vi hadde vel en tråd om hekksjøgeneraler og andre fjordploger her i fjor..

Forøvrig vedder jeg på at denne tråden varer til St. Hans.

Du mener vel "i fjor også"? Og at denne tråden varer til St.Hans er nok ikke å ta hardt i, men det kommer nye medlemmer til hele tiden som jo er bra, men nye momenter eller argumenter kommer det ikke noen av. :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

:lol:

Du må huske det Worry, at disse badekara med mast tåler lite bølger.

Dette er provoserende tøvete, og viser igjen hvor mye enkelte kan om ulike skrogs fordeler og ulemper. Jeg håper bare på mer tvungen opplæring før folk får stikke til sjøs i framtida.

Poenget er ikke at jeg - eller båten min for den del - ikke liker bølger, poenget er at i finvær står kaffekoppen løst i cockpit, noen står i byssa og surrer i kasseroller og vi går inn i trange sund som kanskje er utilgjengelige i styggevær. Dere skjønner forskjellen? Eller må jeg gjøre skuta klar for stormseilas hver dag i sommer bare for å slippe å bli avfeid med at jeg ikke liker bølger?

Redigert av grawis (see edit history)

Uten at det kommer som noen overraskelse kommer denne problematikken opp hvert år. Forskjellen fra i fjor er vel at nå kom den tidlig på året.

Jeg har et innspill her. Det skrives om at man må akseptere bølger om man ferdes på sjøen, noe jeg ikke har noen problem med å forstå.

Det som derimot kan påpekes er at det er stor forskjell på bølger forårsaket av vind og vær og de som produseres av passerende båter.

Bølgene forårsaket av været er vi meget klar over og de kommer jevnt og trutt og uten overraskelser. Bølger produsert av passerende båter derimot, kommer av og til overraskende og kan oppleves ganske så irriterende da det ikke altid er nødvendig(det har vært nok eksempler på BP hvor det vises til dels ekstreme situasjoner).

Det skulle være mulig å utvise noe hensyn slik at sjøen blir et sted man kan slippe stress og irritasjon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Poenget er ikke at jeg - eller båten min for den del - ikke liker bølger, poenget er at i finvær står kaffekoppen løst i cockpit, noen står i byssa og surrer i kasseroller og vi går inn i trange sund som kanskje er utilgjengelige i styggevær. Dere skjønner forskjellen? Eller må jeg gjøre skuta klar for stormseilas hver dag i sommer bare for å slippe å bli avfeid med at jeg ikke liker bølger?

... Du kødder nå? Kanskje vi som lager hekkbølger kunne fått eit slags varsel over vhf, at "nå er kaffikopp på bordet seileren" ute....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Er nok redd for at snekkefolkets(meg selv innkludert) tid var på 60-70-80tallet, da båtfolket hadde god tid på sjøen. Tidsklemma har nok slått inn for fullt på "nye" båteiere i dag. Hurtig frem, hurtig tilbake. Tenk på alt som skal rekkes i løpet av den korte sommeren. Det er jo ikke rart det blir hektisk på sjøen. Så vi som putrer avgårde i 6-7 knop, får bare innrette oss så godt vi kan, i hekkbølgene etter gutta i de store cabin-cruisere. :wink::wink: .

... Du kødder nå? Kanskje vi som lager hekkbølger kunne fått eit slags varsel over vhf, at "nå er kaffikopp på bordet seileren" ute....

Okei, hvis det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen; en seilbåt går gjennom et trangt sund i to-tre knop, det er helt flat sjø, godvær og glede. Blir du overrasket hvis mannskapet om bord ikke er forberedt på en metersbølge i sida? Jeg kan godt begynne å varsle cabincruisere via VHF om at jeg ikke er hypp på hekksjøen deres, hvis du tror det vil hjelpe.

Uten at det kommer som noen overraskelse kommer denne problematikken opp hvert år. Forskjellen fra i fjor er vel at nå kom den tidlig på året.

Jeg har et innspill her. Det skrives om at man må akseptere bølger om man ferdes på sjøen, noe jeg ikke har noen problem med å forstå.

Det som derimot kan påpekes er at det er stor forskjell på bølger forårsaket av vind og vær og de som produseres av passerende båter.

Bølgene forårsaket av været er vi meget klar over og de kommer jevnt og trutt og uten overraskelser. Bølger produsert av passerende båter derimot, kommer av og til overraskende og kan oppleves ganske så irriterende da det ikke altid er nødvendig(det har vært nok eksempler på BP hvor det vises til dels ekstreme situasjoner).

Det skulle være mulig å utvise noe hensyn slik at sjøen blir et sted man kan slippe stress og irritasjon.

Amen!

Etter 12 år i snekke har jeg blitt såpass vant til hekksjø at det skal mye til for at jeg skal reagere. Jeg sjøsikrer alltid, uansett om det er stille og pent vær. Så da er det bare å vende baugen mot bølgene og holde seg fast, så er det kjapt over. Ingen løse kaffekopper ombord her, og koking underveis høres ut som en skikkelig risikosport etter mitt syn. Hvorfor ikke bare gjøre noe med det du selv kan påvirke, i stedet for å bruke tiden til å irritere deg over andres gjerninger som du uansett ikke kan gjøre noe med?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

På vei nordover fra Hankø, lå en saga 27 midt i leia og fisket. (Hvorfor midt i leia vet jeg ikke, men det var vel fisk der da). Bølgene fra båten foran og min båt veltet jo nesten båten hans. Vi passerte med omlag 50 meter. Likevel ble det sinne ombord pga bølgene.

(iPad)

Tidligere var det en sak her på forumet hvor om en tilsvarende sak uten for Risør. Utenfor 5 knop sonen passerte en større cabincruser en mindre båt med det resultat at den mindre båten nesten veltet. Politiet gav en "bot" (eller forenklet forelegg) på kr. 10.000,- til fører av cabincruseren. Det var den gangen stor diskusjon her på forumet om han burde betale.

Så det kan derfor være 10.000 grunner til at du bør holde litt større avstand evt. sette ned farten når du kommer opp i slike situasjoner.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...