Nidelv 1874 Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Dette er ikke noe problem, når kaffekoppen står på bordet, heiser man følgende vimpel, og da er det sakte fart forbi: Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Med seilbåten skal jeg nok tåle det meste av bølger fra de fleste cabincruisere, fra alle kanter. Samtidig vil jeg foretrekke at de som drar opp middels stor sjø holder såpass avstand at det er mulig å vende bauen mot bølgene ETTER at båten har passert. Særlig de som kommer bakfra. Dersom jeg har seilet nede, så kan dere dra på så mye dere vil, men hold såpass avstand at jeg kan vende mot bølgene. Det koster meg kun få sekunder av min langsomme tid på sjøen. MEN dersom jeg har seilet oppe, så kan dere ha i mente at jeg gjeren må slå for å møte bølgene, da er det ikke like kult. Når det er skiltet "sakte fart" så er det forøvrig det som gjelder. Vi har alle noe å lære av hverandre, fremfor å kaste skit på hverandre. Kunne ikke blitt mer enig! Selv om innhentende båter har vikeplikt er det alltid viktig å følge med bak seg også og det er faktisk ikke værre enn å gå imot bølgene. (Så sant man får god nok plass til det da) NYT tiden på sjøen istedefor å bruke tiden på å irritere dere over andres feiler og uvitenheter. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
grawis Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 NYT tiden på sjøen istedefor å bruke tiden på å irritere dere over andres feiler og uvitenheter. Jada, jeg er helt enig, og jeg har ikke tenkt å la dette gå ut over tida mi på sjøen. Bare tenkte som så at hvis det var uvitenhet som lå bak kunne det ikke skade å gjøre et forsøk på å spre litt kunnskap om hvordan folk på andre sida av hekkbølgen opplever dette. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Husker tilbake endel år når det gikk katamaranferge mellom oslo-arendal. Denne lagde temmelig store bølger, og jeg kan jaggu ikke huske at jeg ble sinna på skippern selv om han gikk innaskjærs. Men at jeg måtte legge om kursen og gå bølgene rett imot, det var det ingen tvil om. 1. Rekker man ikke dette, har kanskje den andre båten utvist uforstand bak roret. 2. Er det rom for å legge om kursen og møte bølgende uten å få panikk, er dette livets gang på sjøen, noe man må bli vant til. Setter naturligvis forutsetninger på at fartgrenser holdes. Avstander også. Det finnes ingen unskyldninger for grov uforstand, men bølger vil det alltid være. Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Fordi de må raskt fram til neste plass for å starte aggregatet for å lade batteriene. Fordi de er redde for å ikke få en plass. Fordi de vil ha en fin plass. Fordi de ikke liker seg på sjøen.Fordi de er alltid i tidsklemma. Fordi de startet forsent på turen og det kan blåse opp. Fordi de ikke liker å kjøre sakte. Fordi de har kjøpt feil båt. Fordi de blir/er fartsblinde. Fordi de kjeder seg. Fordi de liker seg best i havn. Alle som kjører sakte er selvfølgelig stikk motsatt. et veldig godt svar om hekksjø dummingene :easter: :flag_bp: :flag: Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Hvorfor kjører så mange cabincruisere så fort på sjøen? Vel, nå er vel det individuelt, men om vi skal bruke båten til hytten en fredag etter jobb for å tilbringe helgen der, så blir båten å betrakte som transportsmiddel, og da blir de 45 nautiske milene unnagjort på mest mulig tidsbesparende og økonomisk måte. Når man benytter seg av Cabincruisere på ferie reiser man gjerne noe lengre en det snekke entusiaster og seilere har tid til å reise innen for fellesferien. Men for å nå disse destinasjonene kan nok engang fart være nødvendig. Når det kommer til hensynsløshet, tror jeg nok dette går på person og ikke båttype! Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Pft, eg komme lika langt på ferie eg og sikkert lengre og med seilbåten. Er utpå 8-10 timer pr dag, som tilsvarer lik eller lengre distanse enn ein motorbåt går pr dag. Av dei eg treffer på tur så har dei fleste motorbåtene bare vore uten tau i land ett par timer. Så gjentar meg sjøl her, dei kan umuligt lika seg på sjøen. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Pft, eg komme lika langt på ferie eg og sikkert lengre og med seilbåten. Er utpå 8-10 timer pr dag, som tilsvarer lik eller lengre distanse enn ein motorbåt går pr dag. Av dei eg treffer på tur så har dei fleste motorbåtene bare vore uten tau i land ett par timer. Så gjentar meg sjøl her, dei kan umuligt lika seg på sjøen. Er jo ikke noe krav å like seg på sjøen. Mange (av oss) liker seg nok minst like godt "ved sjøen", godt fortøyd og nær de fleste landbaserte fasiliteter. Og det kan jeg egentlig forstå veldig godt hvis man kjører fort på sjøen. Etter min skarve erfaring er seiling både utfordrende, gøy og også veldig trivelig og hyggelig. Det gir en nærhet til naturen og en opplevelse man ikke får så ofte i det vanlige stresslivet. Jeg skjønner godt at folk med seilbåt er mye utpå sjøen og seiler, om så bare for å seile. For meg er saktegående snekke en mellomting, det går sakte nok til at det ikke blir mas og bråk og pulsen kan synke godt, men det er ganske kjedelig om man skal lengre strekk, da er seilbåt å foretrekke. Det lille jeg har vært i hurtiggående greier fremstår som forferdelig, det bråker, det er vindsus, ting går unna i en drittfart og man må henge med i navigering osv fort som f.... Om jeg hadde en hurtiggående båt ville jeg gitt flat pinne og komme meg i land fortest mulig for det er utvilsomt uutholdelig å være utpå sjøen under slike forhold. Ingen tvil om at det å være "ved sjøen"/trygt i havn da er det beste alternativet. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Fikk lykkelig melding fra en venn i dag: Juhuuuu, fikk igjen på skatten, så nå har vi kjøpt oss båt!!! Denne skulle forhåpentligvis slippe unna bølgehysteriet? :-))) Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 På sjøen finner du snitte av den norske befolkning Da finner du de som tenker på seg selv og andre og de som kun tenker på seg selv. De seiler/kjører store og små farkoster. Vi har alle møtt begge typer til rors. Ønsker alle en hensynsfull 2013 sesong med masse flott vær. Husk å bruk vest, den kan virke ! God sommer til dere alle. -G- Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Når man benytter seg av Cabincruisere på ferie reiser man gjerne noe lengre en det snekke entusiaster og seilere har tid til å reise innen for fellesferien. Men for å nå disse destinasjonene kan nok engang fart være nødvendig. Når det kommer til hensynsløshet, tror jeg nok dette går på person og ikke båttype! Næmen, så søtt. Så cabincruiserfolkene reiser lengre enn vi seilbåtfolk i ferien. Akkurat, jaja. Men da regner jeg med at du venter på meg både på orkenøyene, shetland og færøyene når jeg skal på tur i sommer. Treffer nok mange norske cabincruisere der. Akkurat som i København i fjor; det formelig krydde av cabincruisere fra bergensområdet der.... Forøvrig er jeg enig i at hensynsløshet følger personer og ikke båttype. Skjønner at i oslofjorden med halvplaner kommer man ingen vei hvis man skal ta hensyn til alle. Men av og til i havner begynner man jo å lure... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sofia 1030 Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Her i Troms er det god plass på sjøen og havet til alle både vinter og sommer. Hekksjø og slike problemer er nok betydelig større lenger sør.Hurtiggående kombibåter som Viknes og NB er veldig praktiske når en er glad i både fisketurer og ferieturer. Når jeg vil ut i havet på en lørdag for å fiske skrei om vinteren kan det være ca 40 nm hver vei. Det holder ikke med snekkefart om en skal få noe ut av dagen. De som bor på yttersia eller ligger med båten der kan selvfølgelig klare seg med 7 knop. Det er mange med relativt hurtiggående kombibåter langs hele kysten som bruker båtene aktivt hele året. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Jeg har en oppfatning av at noen av snekkefolket irriterer seg over hurtiggånde båter uansett. Jeg prøver så best jeg kan og vise hensyn, men jeg fikk noen knyttede never i sommer da jeg passerte et par snekker. Holdt vel da ca 25 knop. Og båten lager da minimalt med sjø, hadde helt sikkert 50 meter avstand allikavell knytter de never og viser finger osv. Vi er da noen idioter med hurtig gående båter . Jeg selv har hurtiggående båt fordi jeg liker og komme meg frem til destinasjonen som jeg har bestemt meg for. Gidder rett og slett ikke sitte så på Koster i tre kvarter før jeg kommer dit. Jeg mener for al del ikke at alle med snekke oppfører seg slik, de alle fleste er kjempehyggelige båtmennesker. Men det er de få da som ikke tåler og se en hurtiggående båt. Mulig de er misunelige Løsningen min her er å holde 50 knop; da er jeg forbi før de legger merke til at jeg er der Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Løsningen min her er å holde 50 knop; da er jeg forbi før de legger merke til at jeg er der Det var jo ingen dum ide. Hmmm. Jeg sliter vel med og presse Biamen opp i 50 knop. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 ... Etter min skarve erfaring er seiling både utfordrende, gøy og også veldig trivelig og hyggelig. Det gir en nærhet til naturen og en opplevelse man ikke får så ofte i det vanlige stresslivet. Jeg skjønner godt at folk med seilbåt er mye utpå sjøen og seiler, om så bare for å seile. ... Som Odd Børretzen sa i sangen Sjømannsvls: "Jeg elsker å seile og seiler så seint det går an, for turen tar slutt når du kommer til land." Det beskriver godt filosofien til mange seilere - det er turen som er målet. Der ligger nok også noe av forskjellen mellom en del seilere og motorbåtførere. Seilere er utpå for å være utpå, mens motorbåtister er utpå for å komme fram til neste havn/stoppested. En annen historie av typen halvplan -bølger - seilbåter - sinne: https://groups.google.com/forum/m/?fromgroups#!searchin/no.fritid.maritim/Horten/no.fritid.maritim/v2IbCtyUHQY Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 En annen historie av typen halvplan -bølger - seilbåter - sinne:https://groups.google.com/forum/m/?fromgroups#!searchin/no.fritid.maritim/Horten/no.fritid.maritim/v2IbCtyUHQY Hvis linken ikke fungerer - her er en annen: http://no.fritid.maritim.narkive.com/nQiB7Hkf/en-dag-pa-sjoen Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjappfot Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Jeg koser meg på sjøen og sjelden jeg lar meg irritere av hekksjø -bortsett fra noen få hensynsløse. Kaffekoppen har jeg alltid ombord og nytes ofte underveis, men den åpne typen er forlengst skiftet ut med lokk og veltesikring :) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Festina Lente IV Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Trange farvann... En kamerat var sur fordi han fikk bot av politiet for å kjøre igjennom et 290 meter bredt sund i 20 knop. Reglen er jo grei, 5 knop innenfor 150 meter fra land, du kommer ikke så langt fra land i et trangt sund (mindre enn 300 meter). Regner med at denne reglen gjelder for all sjøfarende? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
grawis Svart 3.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Trange farvann... En kamerat var sur fordi han fikk bot av politiet for å kjøre igjennom et 290 meter bredt sund i 20 knop. Reglen er jo grei, 5 knop innenfor 150 meter fra land, du kommer ikke så langt fra land i et trangt sund (mindre enn 300 meter). Regner med at denne reglen gjelder for all sjøfarende? Folk som tar lover og regler så alvorlig er visst bare sutrete... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Den regelen der må være lokal vedtekt Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 neida plutonium, den gjelder i sundet ditt også.... såvidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Fortsatt en lokal vedtekt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 En kamerat var sur fordi han fikk bot av politiet for å kjøre igjennom et 290 meter bredt sund i 20 knop. Reglen er jo grei, 5 knop innenfor 150 meter fra land, du kommer ikke så langt fra land i et trangt sund (mindre enn 300 meter). Regner med at denne reglen gjelder for all sjøfarende? Ja eg får håpe det er lokalt. Rimelig tungvindt å ferdes mange plasser i skjærgården her ellers. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.