grawis Startet 1.April.2013 Link til dette innlegget Startet 1.April.2013 Hvorfor kjører så mange cabincruisere så fort på sjøen? Når det er trangt, når det er mange andre båter i nærheten. Ser de seg noen gang over skuldra og ser hva de har stelt i stand for andre båter etter at de har passert i 20 knop? De veit kanskje ikke at halvplanere skvetter avgårde fryktelig mye vann og lager kraftig hekksjø? De veit kanskje heller ikke at slik hekksjø kan være kjempeplagsomt for andre båter? Eller gir de bare faen? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Hvorfor kjører saktegående båter mitt i leia?? Ser de seg aldring bakover om det kommer noen? Eller gir de bare faen?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 De fleste planende cabincruisere lager vel ikke så fryktelig mye bølger når de holder god fart (25-30 knop). Mulig de med dyp V-bunn lagere mere bølger da. Problemet oppstår vel når de kjører lavere enn optimal planingsfart, samt alle halvplanerne som er de største hekksjøgeneralene Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 fordi de kan.. Hvorfor kjører seilbåter sakte? fordi de må? At noen av de er hensynsløse er en annen sak. Det gjelder både seilbåter, cabincruisere, daycruisere, joller osv... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
avmønstret5 Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Svar med selvinnsikt Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Ja du, hvorfor kjøre så fort. Jeg kan kun snakke for meg selv, min båt er hel planene, og den ligger "oppe" fra 21-22 knop og oppover, og går vel aller best og økonomisk rund 25-26 knop, så da blir det jo til at det er i den farten vi går på transportetapper. Så i mitt tilfelle så er det kun to hatigheter som fungerer, og det er 0-7 knop og 22knop og oppover fordi alt i mellom bare " drar" sjø. Jeg tar hensyn i trange sund, og når det er trangt med båter selvfølgelig, men så kommer spørsmålet, hva er hensyn og hvordan vil dere med saktegående båter passeres? Jeg har tre valg, jeg kan passer i plan og lage moderate bølge, men mange vil knytte neven pga. Farten. Jeg kan slakke av slik at jeg passerer i 12-13 knop eller bare litt raskere en den saktegående båten (les vise hensyn) og drar da samtidig opp en voldsom sjø. Eller så må jeg ned i 7 knop og da blir jeg sansynlig frakjørt av den saktegående båten, og det kommer gjerne flere opp på siden som jeg da sinker istedenfor. Det jeg ofte ender opp med er at jeg slepper meg ned og kjører sakte til det blir bredt nok til at jeg kan passer, for så da øke farten og gjerne med en litt annen kurs, det blir mye rykk og napp når det er mye båt men.. Vi har alle våre problemer og vi ser de i fra vår side, og jeg vil vel påstå at det ikke er bare hurtiggående båter som ikke viser hensyn, har inntrykk av at mange med saktegående båter prøver å bruke så mye plass som mulig ved å legge seg midt i leia, selv om det er godt og bredt og gjerne 3 i bredden.. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Hvorfor kjører så mange cabincruisere så fort på sjøen? Oh Lord ... Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Flott svar, Aq 28 Ht! Tenker i akkurat samme baner. Mange saktegående som tydeligvis mener at det er opp til alle som er raskere enn dem selv å vise hensyn, at dem selv er fritatt fordi de er saktegående. Selv går jeg minst mulig i veien for andre, og til nå har ikke jeg hatt båt til å genere hekksjø med, men det kan jo bli... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Hvorfor skiter bjørnen i skogen Sitér dette innlegget Link to post
JonnyF Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 April snar ??? Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
Oceancraft 28 Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 (redigert) April snar ??? hehe det tenkte jeg først, også...;) Redigert 1.April.2013 av Sea Ray 290 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 (redigert) Nei men man ser so at ts har seilbåt. Eg vil heller snu og spørre hvorfor må alle seibåter absolutt seile der det er trangt og ta opp heile forbanna sundet med denne sikksakkingen. Det er jo livsfarlig og omtrent umulig for oss andre å passere der uten å risikere å bli rent i senk. En må bare dra på det en har for å komme klar Redigert 1.April.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Mitt anliggende med denne tråden er å finne ut hvor mange cabincruiser-folk som forstår hva båten deres egentlig gjør med sjøen bak dem, og dette uten at jeg har tenkt å nekte noen å være ute på sjøen, om det er på åpent hav eller i trange sund. I påskeferien nå har jeg hatt noen opplevelser som får meg til å lure på - som nevnt - om kapteiner av ulike halvplanende fartøy forstår fysikken rundt deres egen båt. Jeg tror ikke folk kommer susende inn til kai for full guffe, og slår av like før de når brygga, med en påfølgende hekkbølge som gjør at alle andre båter nesten hopper oppå bryggekanten, fordi de er jævlige. Jeg tror det er ubetenksomhet. Og samme i trange sund av ymse slag, jeg lurer på om enkelte ville ha laget så mye hekksjø hvis de var mer bevisste rundt egenskapene til egen båt. Ikke at jeg skal skjære alle over én kam, i påska nå har det vært noen cabincruiserfolk som har senka farten godt, og etterlatt seg rolig sjø, og jeg har vinka lykkelig med begge hender. Men disse prakteksemplarene av noen kapteiner er dessverre i solid mindretall, det er nå min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Hvorfor kjører så mange cabincruisere så fort på sjøen? Eller gir de bare fa..? Tilgi dem ikke for de vet hva de gjør og koser ræva av seg. Det kan også synes som mange har vansker med roret. De som har ror-problemer må nok gå midt mellom båtene selv om det er åpent hav på begge sidene er de nødt å gå i mellom. Og om de skal krysse leia må det skje foran andre båter, det er svært vanskelig å senke farten og passere aktenfor. Så nå vet du hvorfor, ta hensyn til det når du er ute med snilebåten din, gi plass til sjøens baroner. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 (redigert) Hvorfor kjører saktegående båter mitt i leia?? Ser de seg aldring bakover om det kommer noen? Eller gir de bare faen?? Kanskje Cathrine burde lese Sjøveisreglene (http://www.redningsselskapet.no/Sikker+til+sj%C3%B8s/Sikkerhet/Sj%C3%B8veisreglene): **************** Andre vikeregler 1. Innhentende båt viker for båt som blir innhentet En båt som tar igjen en annen båt, skal vike for den som blir tatt igjen. Dette gjelder også for en seilbåt som tar igjen en motorbåt. Hvis du må forbi, velg den siden som er lengst bort fra annen trafikk eller land. Er du i tvil om du er innhentende eller ikke, skal du gå ut ifra at du er det. **************** Kravet om at langsomtgående båter skal vike for hurtigående båter som kommer bakfra, illustrerer bare den utrolige arrogansen som enkelte førere av hurtiggående båter utviser. Redigert 1.April.2013 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 April snar ??? Du tenker kanskje på å narre april, det kalles aprilsnarr Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Hadde de som kjører sakte i leia hold seg til ene siden går det å kjøre forbi med stor avstand. Ligger di mitt i blir det kortere avstand ved passering. Ingen problem å ikke kjøre folk ned. Er de som klager på bølger bare. Tipps til de som kjører sakte er hold til siden. Så slipper de unna my bølger. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyF Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Du tenker kanskje på å narre april, det kalles aprilsnarr Ikke ute på Jæren ! Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Jeg har en oppfatning av at noen av snekkefolket irriterer seg over hurtiggånde båter uansett. Jeg prøver så best jeg kan og vise hensyn, men jeg fikk noen knyttede never i sommer da jeg passerte et par snekker. Holdt vel da ca 25 knop. Og båten lager da minimalt med sjø, hadde helt sikkert 50 meter avstand allikavell knytter de never og viser finger osv. Vi er da noen idioter med hurtig gående båter . Jeg selv har hurtiggående båt fordi jeg liker og komme meg frem til destinasjonen som jeg har bestemt meg for. Gidder rett og slett ikke sitte så på Koster i tre kvarter før jeg kommer dit. Jeg mener for al del ikke at alle med snekke oppfører seg slik, de alle fleste er kjempehyggelige båtmennesker. Men det er de få da som ikke tåler og se en hurtiggående båt. Mulig de er misunelige Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Eg trur det er så enkelt at dei ikkje liker seg på sjøen. Bare transportetapper til neste havn og *klikk* Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Bearded Beast Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Det argumentet kan man jo bruke om bilister som kjører så altfor sakte med? de trives nok bare ekstra god i trafikken siden de tar seg så god tid. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Fordi de må raskt fram til neste plass for å starte aggregatet for å lade batteriene. Fordi de er redde for å ikke få en plass. Fordi de vil ha en fin plass. Fordi de ikke liker seg på sjøen.Fordi de er alltid i tidsklemma. Fordi de startet forsent på turen og det kan blåse opp. Fordi de ikke liker å kjøre sakte. Fordi de har kjøpt feil båt. Fordi de blir/er fartsblinde. Fordi de kjeder seg. Fordi de liker seg best i havn. Alle som kjører sakte er selvfølgelig stikk motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 I trange farvann skal man mest mulig holde seg til styrbord. Hadde flere gjort det hadde det vært enklere å passere på god avstand Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Tja hadde snekke sjøl men etter en jævlig episode hvor eg nesten ble rent ned av en jævelsk 45 foter med hekksjø som en supplybåt som strøk meg på 5 mtr ble det nok! Alt i båten lå strødd og holdt på å havne i sjøen sjøl. Idioten fikk da passet påskrevet ved kai like etter og var på nippet til å bli krabbemat..... Det værste var at fyren mente det var MIN skyld at eg fikk sjøen hans. Dette skjedde 200 mtr fra kai! Noen idioter skulle aldri hatt lov å ha båt over 8 fot. Vel nå har eg skjærgårdsjeep igjen. Mista helt lysten på snekke etter en slik episode. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Hva hadde vært annerledes om du hadde en annen båt der og da? ca ingenting Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.