Jump to content

Brig Eagle 500 rib, farer ved overmotorisering? (igjen)


Brig'en

Recommended Posts

Hei! Har en Brig Eagle 500 som jeg har hatt siden ny i 2004 med en Yamaha 100 hesters 4 takt. 310 feilfrie timer forresten. Båten har max godkjenning på 90 hk men har som sagt hatt denne kombinasjonen siden ny uten problemer. Jeg er en voksen mann som bruker båten mye som familiebåt og bruker den deretter. Mange langturer på Vestlandskysten blir det også. Trekker dog mye vannski med båten og savner litt friskere fraspark, men bytter jeg propell mister jeg mye toppfart. (bor innerst i en fjord og har dermed alltid transportetappe i smult farvann før eventyrene begynner). Har fryktelig lyst på Evinrude 115 H.O. for både akselerasjon og lavt forbruk på langtur i marsjfart. Er dette rent idioti med såpass overmotorisering med min voksne bruk? (i forhold til andre RIB folk).

 

Før Dere tar helt av: Har snakket med forsikringsagenten min vedr temaet og det er en sak mellom dem og meg :)

 

Spørsmålet er om båten kan ta skade av dette? Er etter min mening en solid god båt :)

Link to post

Ja dette er rent idioti og bør forbys og bøtelegges :giggle:

 

Nei det var en aprilspøk.. overmotorisering er generelt sett et friskt innslag i faunaen.

Godkjenningen på 90 hk er vel fordi de da kan garantere at båten er relativt "ufarlig" selv med uvante eller skjødesløse personer ved rattet.

Men når man er klar over hvordan man håndterer båten i bortimot 10 knop høyere fart enn 90 hk gir så skal det vel ikke være noe stort problem. Vil anta at du runder 50 knopsstreken med en slik hissig bie på hekken (ca 125 hk) ?

E-tec'en er ikke så mye tyngre at det vil merkes, og du kommer neppe til å rive av akterspeilet selv om aksen blir merkbart kjappere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Gjør 39-40 med to voksne og optimal trim i dag så runder nok 50 ja :)

Er fantastisk fornøyd mer båten generelt, litt kinderegg: "solseng" for de få dagene, piknikbord med 4 sitteplasser rundt og god dørkplass uten bord/puter (for rib å være) med "åpen gjennomgangsløsning".

 

Trygg og forutsigbar oppførsel.

 

Så var det bare det å gå fra Yamaha til Evinrude da.... :)

Link to post

hmm da tipper jeg 47-48 knop, men grei fart det :smiley:

Jeg tenkte den greide 40 med 90 hk.

 

E-tec er da greit, du går fra rekkefirer til V4 samt slipper en god del vedlikehold, men får litt mere motorlyd i dorgefart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

med en slik hissig bie på hekken (ca 125 hk) ?

E-tec'en er ikke så mye tyngre at det vil merkes, og du kommer neppe til å rive av akterspeilet selv om

 

Hva er dette for sprøyt? hvor i din villeste fantasi har du funnet at 115 hk er blitt 125 ???? ingan og eg gjentar ingen tester noe sted har noen gang påvist noe meir futt i e-tecen enn hos konkurrentene. Den er aldri best i toppfart ei heller i akselerasjon. Den er heilt middels på alt. Det er ikkje noe galt i det på noe vis, tvert imot men dette evige fjortispjattet og spredning av direkte feil informasjon bør ta en slutt.

Om du greier 40 knop med 100 hk så er det meeget optimistisk å tro på 50 med 115hk.

Du går opp 15% i effekt og i teorien uten tap vil du da gå opp 15% i fart. DVs 46 knop. Men sånn fungerer det ikkje ute i verden. Du vil greie kansje opp mot 44 knop om alt klaffer perfekt sammen

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

1. april ? Men jeg har nok ingen vill fantasi.

Ingen hadde vel kjøpt 115 HO til høyere pris enn 115 om det ikke var for at den har mere effekt.

I en test med E-tec 115 HO og 130 så viste det seg at det knapt var målbar forskjell mellom disse.

"Offisielt" har E-tec 115 HO ca 127 hk, altså ca 10% over nominell effekt på 115, altså det som er tillatt slingringsmonn.

HO står altså for High Output om noen var i tvil om det.

Evinrude har altså 3 effektversjoner av samme blokka. 115 er egentlig en nedtunet versjon av 130.

Optimax finner man også i 90, 115 og 125 versjon, men her kaller de en spade en spade.

Selva har kommet med oppjusterte motorer, bl.a. 100 og 115 hester som de kaller XSR. Så E-tec er ikke alene om dette :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tullball. forskjellen mellom 115Ho og den ordinære 130 hk er meget stor. Ei heller har 115HO utmerket seg på noe vis mot andre merkers motorer merket 115 hk. HO er designet med tanke på bedre egenskaper på meget spesielle båter. Da vil den kunne gi grunnlag for bedre fart om man tar den helt ut men til ordinært bruk på vanlige båter er dette kun dekaltrimming.

Link to post

Denne diskusjonen hadde vi også i 2010 https://baatplassen.no/i/topic/74358-firetaktsmotorer-kontra-to-takt/page-2 :giggle:

 

"Det er også en ny 115 hk og 130 hk Evinrude E-TEC. Førstnevnte med modellbetegnelsen H.O. som står for High Output. De to motorene er også identiske, bortsett fra dekor og at 115-hesteren er justert ned noen få hestekrefter, og holder seg innenfor den internasjonale ICOMIA-standarden som gir et slingringsmonn på ± 10 prosent. 115-hesteren yter ikke 115 hestekrefter, men 126 hk., men er likevel lovlig på båter godkjent for 115 hk. ifølge ICOMIA-standarden."

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/D89BBF23B54AF380C125761800482A2E?OpenDocument

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

jeg har ikke bitt på noen reklame.. det er bare enkle fakta.

 

Og faktum er jo at man kan kjøpe den enda dyrere 130 men man kan faktisk risikere at en 115 HO er like sterk, da ingen garanterer at en 130 faktisk yter eksakt 130 hk. ICOMIA tillater som nevnt et visst slingringsmonn her pga. produksjonstoleranser, selv om man burde forvente at en computerstyrt motor yter ganske i nærheten av nominell effekt.

 

Da får jeg vel lete etter og skanne inn den testen i båtliv eller båtmagasinet der de faktisk konkluderte med at 115 HO og 130 hadde stort sett samme ytelse (en dag jeg har tid) :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du kan lime inn den eine verdiløse testen etter den andre til du blir lei. Det finnes ingen slike her fra norden som har den minste snev av troverdighet. Norske båtmagasiner er bare rein underholdning totalt overøst av subjektive betraktninger og har en total mangel på troverdighet og tyngde. Du får ta deg en tur en gang om du har mulighet og sjekke forskjellen på 115Ho og 130 hk varianten og du vil bli overrasket over forskjellen

Link to post

VannTro skriver følgende her https://baatplassen.no/i/topic/84030-forbruk-og-valg-av-ny-115hk/page-2

 

"Jeg leste en test gjort av Båtmagasinet eller Båtliv(husker ikke hvilket) hvor de avslørte at Evinrude 115 HO rett og slett er langt sprekere enn de oppgitte 115hk. De testet den opp mot en Evinrude 130 (ikke HO) og fant veldig små forskjeller i ytelse."

 

Men at det skulle være noen voldsom forskjell i praktisk ytelse på disse versjonene tror jeg da neppe, da alle er basert på samme blokk uansett.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...