stikamp Startet 1.April.2013 Link til dette innlegget Startet 1.April.2013 Lest tråden om autopilot, i den forbindelse kunne jeg tenk meg å høre om hvordan folk gjør det når de seiler aleine å må på do, koke kaffe, skifte forseil osv. Jeg kjøpte seilbåt i høst, så jeg er rimelig fersk, så noen gode tips hadde vært fint. Har ikke med det første tenkt å kjøpe meg autopilot Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Du skifter ikke forseil, du har kaffien på termos og du holder deg fra å gå på do til du kommer til land, det er nok den eneste løsningen uten autopilot Neida, men skal du ned under dekk uten autopilot eller andre til å holde kursen hadde i alle fall ikke jeg turt å gjort dette med alle seilene oppe. Det går an å trimme seilene slik at båten seiler rimelig stødig og beint fram, så en kjapp tur ned kan gå, men å sette seg ned for å mure på dass blir fort mer risikabelt. Kommer det en skikkelig vindrosse vil båten ofte skifte kurs, noe som kan være litt leit, spesielt hvis det er i nærheten av holmer og skjær. Blir noe annet langt fra land, men selv da kan det være greit å vite at du seiler der du hadde tenkt på forhånd. Hadde du hatt en båt med god ballanse, ala en god ketch eller lignende, hadde saken vært en annen. Selv ville jeg ha tatt ned seila hvis jeg skulle under dekk uten noen til å styre, i alle fall hvis turen ned tar mer enn noen få sekunder. I slike tilfeller kommer autopiloten veldig godt med, eller eventuelt at man har med seg andre folk som kan ta over en liten stund. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Det fleste seilbåter er såpass kursstabile at det er sjeldent et problem som Hakkannen skriver, men ut fra det jeg har sett seiler de fleste ikke alene, og da er det jo ikke noe problem. Men er man alene kan en f.eks legge bi, det går greit med de fleste båter. Dvs en går opp i vinden og bakker forseilet. Da ligger man nesten helt i ro og han gjøre hva man vil. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 http://www.jsward.com/steering/ Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Tisseflaske og kaffi på termos. Ellers er jo cockpiten som oftest selvlensende.... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Da jeg hadde båt med rorkult brukte jeg en sånn http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=1208 når jeg skulle slippe roret over en kort periode og autopiloten var pakket vekk. Hadde først også en ufattelig upålitelig autopilot, fikk mang en overraskelse på fordekket når han plutselig ville ta 720 og mere til ... Selv om det går fint uten, er vel autoiloten, nest etter gps'en, det jeg sist ville kvitte meg med ... Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Er du alene og må ned å mure, skal du stoppe båtens fremdrift enten du er under seil eller motor. Da blir du et fartøy som ikke er under kommando og kan derfor ikke holde av veien for et annet fartøy. Det gjelder både med og uten autopilot. På dagtid må du da vise to kuler eller lignende signalfigurer, den ene anbrakt loddrett over den andre hvor de best kan ses. Eller mellom solnedgang og soloppgang må du vise to rundtlysende lanterner med rødt lys, den ene anbrakt loddrett over den andre hvor de best kan ses. Da kan du sette deg i fred og ro å mure. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Må en så må en, og da blir det ikke noe kuler eller figurer andre plasser en der en må.... Men helt enig, ingen fremdrift under avvikling når en er aleine om bord :-))) Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Skifte forseil går greit alene. Tisse på bøtte og kaffe på termos er greit. Varme klær innenfor rekkevidde og litt å bite på blir heller ikke feil. Ellers er båtlivet for meg delt i 2 epoker; livet før og etter autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Sag av toppen (til diameteren på hullet blir tilstrekkelig) på en 1,5 liter brusflaske, så har man et svært praktisk alternativ til å pisse i bøtte eller overbord... ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
nives Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Regner med de fleste legger seg bi , om en må forlate roret for en stund. Pleier gå ut av leia, om det er annen trafikk Antar det gjelder uannsett båt eller marchfart.. Å seile eller gå for motor, uten å kunne overvåke seilasen, regner eg som risikosport. autopilot eller ei. Ting kan endre seg mye på et minutt eller meir..På en havkryssing, hadde eg nok latt båten gå på Auto. Men i leia , legger eg bi. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Lars H. Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Når jeg må på dass uten aktivert autipilot, overtar fruen roret. Er jeg alene uten autopilot på, stopper jeg helt opp, tar en grundig utkikk slik at jeg vet att jeg ikke blir pårent. Med autopilot får fruen beskjed om å holde utkikk. Er hun ikke med, slår jeg ned farten til tomgang (snaut 2 knop), tar en grundig kikk etter andre, og er det klart, så raser jeg ned på dass og gjør det fornødne så fort som mulig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
POL Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Et fartøy som har stoppet framdriften, er likevel underveis i følge sjøveisreglene, og er ikke et fartøy som ikke er under kommando. For å være et fartøy som ikke er under kommando, skal det ha skjedd noe udsedvanlig som tap av ror, propell eller lignende, og som gjør at en ikke kan holde av veien for andre fartøy.Det har ikke noe med å gjøre om broa er bemannet elle ubemannet. At en "sitter på do" og ikke er på broa, kvalifiserer ikke et fartøy til betegnelsen - ikke under kommando. Vet at to røde rundtlysende over hverandre ofte blir(mis)brukt ved at skipper og eventuelt mannskap for eksempel legger seg til og sove om natten - på åpent hav- etter og ha satt på disse lanternene. Skulle det da hende noe, for eksempel en kollisjon, tror jeg nok at det ville bli problemer. Sitér dette innlegget Link to post
stikamp Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Takk for gode svar. Legge bi har jeg tenkt på å vil prøve til sommeren:) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Men er man alene kan en f.eks legge bi, det går greit med de fleste båter. Dvs en går opp i vinden og bakker forseilet. Da ligger man nesten helt i ro og han gjøre hva man vil. Med motorbåt har jeg hverken forseil, bakseil eller ballongseil, men jeg gjør vel det samme som deg (med autopiloten innkoblet) på en måte likevel. Jeg slår ned gassen til minimum, og da er jeg godt under 2 knop. Er det greit for deg det? Uten autopilot ville båten surret rundt i alle retninger alt etter hvordan jeg beveget meg rundt for å foreta nødvendige gjøremål når jeg ikke har fulll kontroll på utkikken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
stikamp Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Men nå var vel tråden om hvordan utføre ting ombord uten autopilot med seibåt Lars;) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Da jeg hadde båt med rorkult brukte jeg en sånn http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=1208 når jeg skulle slippe roret over en kort periode og autopiloten var pakket vekk. Hadde først også en ufattelig upålitelig autopilot, fikk mang en overraskelse på fordekket når han plutselig ville ta 720 og mere til ... Selv om det går fint uten, er vel autoiloten, nest etter gps'en, det jeg sist ville kvitte meg med ... Ja det er et fenomen jeg har opplevd med to autopiloter, de begynner å leve sitt eget liv og styrer i hytt og pine. Det kan faktisk gjenta seg i samme området. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Uten å ha så veldig stor erfaring når det gjelder seilbåt vil jeg vel tro at et vindror kan være en rimelig løsning. Stille det inn slik at båten legger seg opp mot vinden, utføre sine gjøremål og deretter fortsette seilasen. Med motor setter jeg den i fri, sjekker omgivelsene og gjør det jeg skal......eller må Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
hifo Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Når jeg må på dass uten aktivert autipilot, overtar fruen roret. Er jeg alene uten autopilot på, stopper jeg helt opp, tar en grundig utkikk slik at jeg vet att jeg ikke blir pårent. Med autopilot får fruen beskjed om å holde utkikk. Er hun ikke med, slår jeg ned farten til tomgang (snaut 2 knop), tar en grundig kikk etter andre, og er det klart, så raser jeg ned på dass og gjør det fornødne så fort som mulig. Kjenner meg igjen .. Selv om jeg aldri hadde turt å sitte på stor do mens båten går . Det eneste jeg gjør er å pisse og tømme septiktanken , mens jeg kikker ut av vinduet . Synes det er en uggen følelse å ikke ha oversikten hele tiden . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Uten å ha så veldig stor erfaring når det gjelder seilbåt vil jeg vel tro at et vindror kan være en rimelig løsning. Et vindror kommer på en 40-50 000 NOK og oppover, så ikke særlig rimelig ift. vanlig autopilot. Vindror er også noe følsomme å stille inn. Dvs mer mikk enn å bare klaske inn knappen til autohelmen. Om jeg har 10 min fri sikt i alle retninger, dvs ingen båter og land mer enn 3 nm unna, så tar jeg meg av og til en liten tur nedenunder. For å kikke på kart som ikke blafrer. Eller sette på kaffen eller drite eller no' Har opplevd at autopiloten bestemte seg for at det var på tide med en jibb mens jeg satt på ramma. Midt i Skagerrak. Fikk ihvertfall gjort det jeg skulle i en fei. Bra at jeg allerede satt på ramma og ikke stod ved kartbordet da. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
catano Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Framtida skriver og beklager komentaren min- Sage av toppen til passe ??? hva dersom det er en dame som fører båt?? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Eureka Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 I skrivende stund er jeg på vei til havnen etter å ha dratt opp en 12 kg torsk.. Har 45 minutter igjen til jeg er fremme. Hyggelig å lese, og skrive, i denne tråden mens simraden holder bein kurs. Så, ingen BP på fjorden uten autopilot... Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Bommelibom med båt på tomgang uten seil sammen med smart tlf på do for og sjekke kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.