Jump to content

Hvordan løser dere livet om bord uten autopilot?

stikamp

Recommended Posts

Du skifter ikke forseil, du har kaffien på termos og du holder deg fra å gå på do til du kommer til land, det er nok den eneste løsningen uten autopilot :wink:

Neida, men skal du ned under dekk uten autopilot eller andre til å holde kursen hadde i alle fall ikke jeg turt å gjort dette med alle seilene oppe. Det går an å trimme seilene slik at båten seiler rimelig stødig og beint fram, så en kjapp tur ned kan gå, men å sette seg ned for å mure på dass blir fort mer risikabelt. Kommer det en skikkelig vindrosse vil båten ofte skifte kurs, noe som kan være litt leit, spesielt hvis det er i nærheten av holmer og skjær. Blir noe annet langt fra land, men selv da kan det være greit å vite at du seiler der du hadde tenkt på forhånd. Hadde du hatt en båt med god ballanse, ala en god ketch eller lignende, hadde saken vært en annen. Selv ville jeg ha tatt ned seila hvis jeg skulle under dekk uten noen til å styre, i alle fall hvis turen ned tar mer enn noen få sekunder. I slike tilfeller kommer autopiloten veldig godt med, eller eventuelt at man har med seg andre folk som kan ta over en liten stund.

Det fleste seilbåter er såpass kursstabile at det er sjeldent et problem som Hakkannen skriver, men ut fra det jeg har sett seiler de fleste ikke alene, og da er det jo ikke noe problem. Men er man alene kan en f.eks legge bi, det går greit med de fleste båter. Dvs en går opp i vinden og bakker forseilet. Da ligger man nesten helt i ro og han gjøre hva man vil.

Da jeg hadde båt med rorkult brukte jeg en sånn http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=1208 når jeg skulle slippe roret over en kort periode og autopiloten var pakket vekk. Hadde først også en ufattelig upålitelig autopilot, fikk mang en overraskelse på fordekket når han plutselig ville ta 720 og mere til ...

Selv om det går fint uten, er vel autoiloten, nest etter gps'en, det jeg sist ville kvitte meg med ...

Er du alene og må ned å mure, skal du stoppe båtens fremdrift enten du er under seil eller motor. Da blir du et fartøy som ikke er under kommando og kan derfor ikke holde av veien for et annet fartøy.

Det gjelder både med og uten autopilot.

På dagtid må du da vise to kuler eller lignende signalfigurer, den ene anbrakt loddrett over den andre hvor de best kan ses.

Eller mellom solnedgang og soloppgang må du vise to rundtlysende lanterner med rødt lys, den ene anbrakt loddrett over den andre hvor de best kan ses.

Da kan du sette deg i fred og ro å mure. :giggle:

Regner med de fleste legger seg bi , om en må forlate roret for en stund. Pleier gå ut av leia, om det er annen trafikk Antar det gjelder uannsett båt eller marchfart.. Å seile eller gå for motor, uten å kunne overvåke seilasen, regner eg som risikosport. autopilot eller ei. Ting kan endre seg mye på et minutt eller meir..På en havkryssing, hadde eg nok latt båten gå på Auto. Men i leia , legger eg bi.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Når jeg må på dass uten aktivert autipilot, overtar fruen roret. Er jeg alene uten autopilot på, stopper jeg helt opp, tar en grundig utkikk slik at jeg vet att jeg ikke blir pårent. Med autopilot får fruen beskjed om å holde utkikk. Er hun ikke med, slår jeg ned farten til tomgang (snaut 2 knop), tar en grundig kikk etter andre, og er det klart, så raser jeg ned på dass og gjør det fornødne så fort som mulig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Et fartøy som har stoppet framdriften, er likevel underveis i følge sjøveisreglene, og er ikke et fartøy som ikke er under kommando.

For å være et fartøy som ikke er under kommando, skal det ha skjedd noe udsedvanlig som tap av ror, propell eller lignende, og som gjør at en ikke kan holde av veien for andre fartøy.Det har ikke noe med å gjøre om broa er bemannet elle ubemannet.

At en "sitter på do" og ikke er på broa, kvalifiserer ikke et fartøy til betegnelsen - ikke under kommando. :smiley:

Vet at to røde rundtlysende over hverandre ofte blir(mis)brukt ved at skipper og eventuelt mannskap for eksempel legger seg til og sove om natten - på åpent hav- etter og ha satt på disse lanternene.

Skulle det da hende noe, for eksempel en kollisjon, tror jeg nok at det ville bli problemer.

Men er man alene kan en f.eks legge bi, det går greit med de fleste båter. Dvs en går opp i vinden og bakker forseilet. Da ligger man nesten helt i ro og han gjøre hva man vil.

Med motorbåt har jeg hverken forseil, bakseil eller ballongseil, men jeg gjør vel det samme som deg (med autopiloten innkoblet) på en måte likevel. Jeg slår ned gassen til minimum, og da er jeg godt under 2 knop. Er det greit for deg det? Uten autopilot ville båten surret rundt i alle retninger alt etter hvordan jeg beveget meg rundt for å foreta nødvendige gjøremål når jeg ikke har fulll kontroll på utkikken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da jeg hadde båt med rorkult brukte jeg en sånn http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=1208 når jeg skulle slippe roret over en kort periode og autopiloten var pakket vekk. Hadde først også en ufattelig upålitelig autopilot, fikk mang en overraskelse på fordekket når han plutselig ville ta 720 og mere til ...

Selv om det går fint uten, er vel autoiloten, nest etter gps'en, det jeg sist ville kvitte meg med ...

Ja det er et fenomen jeg har opplevd med to autopiloter, de begynner å leve sitt eget liv og styrer i hytt og pine. Det kan faktisk gjenta seg i samme området.

Uten å ha så veldig stor erfaring når det gjelder seilbåt vil jeg vel tro at et vindror kan være en rimelig løsning.

Stille det inn slik at båten legger seg opp mot vinden, utføre sine gjøremål og deretter fortsette seilasen.

Med motor setter jeg den i fri, sjekker omgivelsene og gjør det jeg skal......eller må :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Når jeg må på dass uten aktivert autipilot, overtar fruen roret. Er jeg alene uten autopilot på, stopper jeg helt opp, tar en grundig utkikk slik at jeg vet att jeg ikke blir pårent. Med autopilot får fruen beskjed om å holde utkikk. Er hun ikke med, slår jeg ned farten til tomgang (snaut 2 knop), tar en grundig kikk etter andre, og er det klart, så raser jeg ned på dass og gjør det fornødne så fort som mulig.

:lol: Kjenner meg igjen .. Selv om jeg aldri hadde turt å sitte på stor do mens båten går . Det eneste jeg gjør er å pisse og tømme septiktanken , mens jeg kikker ut av vinduet . Synes det er en uggen følelse å ikke ha oversikten hele tiden .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Uten å ha så veldig stor erfaring når det gjelder seilbåt vil jeg vel tro at et vindror kan være en rimelig løsning.

Et vindror kommer på en 40-50 000 NOK og oppover, så ikke særlig rimelig ift. vanlig autopilot. Vindror er også noe følsomme å stille inn. Dvs mer mikk enn å bare klaske inn knappen til autohelmen.

Om jeg har 10 min fri sikt i alle retninger, dvs ingen båter og land mer enn 3 nm unna, så tar jeg meg av og til en liten tur nedenunder. For å kikke på kart som ikke blafrer. Eller sette på kaffen eller drite eller no' :sweat: Har opplevd at autopiloten bestemte seg for at det var på tide med en jibb mens jeg satt på ramma. Midt i Skagerrak. Fikk ihvertfall gjort det jeg skulle i en fei. Bra at jeg allerede satt på ramma og ikke stod ved kartbordet da.

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...