bliss X Startet 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2005 Ville jeg hatt lyst på denne: http://www.finn.no/finn/object?finnkode=4460375 Ikke var det dyrt heller for 34 foter som er totalrenovert Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Ville jeg hatt lyst på denne: http://www.finn.no/finn/object?finnkode=4460375 Ikke var det dyrt heller for 34 foter som er totalrenovert <{POST_SNAPBACK}> Det er uten tvil en flott båt, jeg besiktiget denne for halvannet år siden, men fant denne for liten (se bredde/utrolig smal!). Det er synd han ikke har klart å selge denne på halvannet år, men markedet er kanskje ikke klar for denne til den prisen ?? Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Hvis alt er greit under malinga så kan det ikke være så gærn pris,flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 En imponerende båt, men som derre skriver noe smal. Det er annonsert mange Furuholmen-båter i det siste. Man kan lure på hvorfor? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Verrie Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 En imponerende båt, men som derre skriver noe smal. Det er annonsert mange Furuholmen-båter i det siste. Man kan lure på hvorfor? <{POST_SNAPBACK}> Han her fyren selger da han har anskaffet nytt renoveringsprosjekt, Furuholmen igjen (tror det var rundt 40-45 fot. Det er riktig som du sier, det er en del furuholmenbåter tilsalgs, jeg har pratet med enkelte av dem selv, og det er gjennomgående at man ønsker enten større konstruksjon av samme, eller nye renoveringsobjekter. Som du kjenner til Astor, vi trebåteiere er noen snåle skruer vi vet du Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 det er alltid vakre trebåter til salgs, men de aller fleste eldre som er "plattgattere" er smale desverre. Furuholmen har jo designet mange nydlige båter og det ble da bygget mange av de også . dermed også ikke så veldig vansklige å få tak i... men en nydelig båt for de som liker furuholmen... Hvis man derimot titter over til Svenske vestkysten så finner man et mye større mangfold av trebåter. Alt fra de gamle veeeeldig smale petterson til de vakre noe nyere orrskar cabincruisere... Så har man over 200000 og legge i trebåt, hadde det vært mange som la seg over denne på listen (for mitt vedkommende da....) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
M/S Bastard Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 En imponerende båt, men som derre skriver noe smal. Det er annonsert mange Furuholmen-båter i det siste. Man kan lure på hvorfor? <{POST_SNAPBACK}> Alt på ett plan og smal sier det meste for meg! Naboen hadde en gang en Furuholmen, riktignok en 26 foter! Jeg synttes den var smal, og med motorkasen midt i båten ble det trangt! Båt for spesielt intresserte tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Det jeg ikke helt får til å rime er at denne skal være fra 1938. De så da ikke sånn ut i 1938? Ville tippet på 50 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Det jeg ikke helt får til å rime er at denne skal være fra 1938. De så da ikke sånn ut i 1938? Ville tippet på 50 tallet. <{POST_SNAPBACK}> Helt korrekt Lasse, godt observert. Salige Furuholmen ville nok ikke anerkjent fullt ut den ombygging som har skjedd. Jeg har sett originaltegningene og kan etter besiktigelse bekrefte at der har skjedd en del endringer på denne ja. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Det jeg ikke helt får til å rime er at denne skal være fra 1938. De så da ikke sånn ut i 1938? Ville tippet på 50 tallet. <{POST_SNAPBACK}> Skroget kan være fra 1938 men så abslutt ikke overbygget! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Helt korrekt Lasse, godt observert. Salige Furuholmen ville nok ikke anerkjent fullt ut den ombygging som har skjedd. Jeg har sett originaltegningene og kan etter besiktigelse bekrefte at der har skjedd en del endringer på denne ja. Men et Furholmenskrog fra den tiden hadde da en helt annen fassong ?Her er en typsik midt på 30 tallet konstruksjon Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Men et Furholmenskrog fra den tiden hadde da en helt annen fassong ? Her er en typsik midt på 30 tallet konstruksjon <{POST_SNAPBACK}> Furuholmen tilvirket på tegnebordet svært mange utgaver av sine båter. Det som er tilfelle, er at konstruksjonene avviker veldig mye fra hverandre. Eksempelvis kan nevnes at det på angjeldende tidspunkt ble tilvirket båter ala den du nå har lagt ut bilde av. Men han tegnet også større fartøy, opptil 60 fot, som ble brukt til nyttetrafikk, ambulansebåter, runaboutbåter etc. Du ser, Furuholmen var ganske kreativ den typen der. Etter at det ble "Furuholmen & Scheen" konstruksjonene, ble båt-typene enda mer avvikene i forhold til hverandre. Jeg oppfordrer til å gå inn på www.furuholmen.com så skal du se et meget bredt spekter av Furuholmens båter. (jeg kan også love deg at ved nærmere studie av disse praktbåter, så glemmer du ikke de flotte linjer så lett) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Men et Furholmenskrog fra den tiden hadde da en helt annen fasong ? Her er en typsik midt på 30 tallet konstruksjon Hei Lasse, Her må jeg tillate meg en aldri så liten protest Jeg kjenner ikke den avbildede båten, men på generell basis ville jeg ut fra min vurdering si at den hører hjemme på 20-tallet.... mvh Poseidon PS Min familie hadde i mange år en lignende båt som vi brukte som skyssbåt. Den ble sagt å være bygget "like før krigen". Men da jeg begynte å undersøke nærmere - så var det ca 18 år før krigen..... DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Platt Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Furuholmen tilvirket på tegnebordet svært mange utgaver av sine båter. Det som er tilfelle, er at konstruksjonene avviker veldig mye fra hverandre. Eksempelvis kan nevnes at det på angjeldende tidspunkt ble tilvirket båter ala den du nå har lagt ut bilde av. Men han tegnet også større fartøy, opptil 60 fot, som ble brukt til nyttetrafikk, ambulansebåter, runaboutbåter etc. Du ser, Furuholmen var ganske kreativ den typen der. <{POST_SNAPBACK}> Her et eksempel på en Furuholmen fra 1940 som ble brukt som vakt/patrulje-båt. De kjente linjene er der, da... Kanskje litt avsporing dette, men... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Hei Lasse, Her må jeg tillate meg en aldri så liten protest Jeg kjenner ikke den avbildede båten, men på generell basis ville jeg ut fra min vurdering si at den hører hjemme på 20-tallet.... mvh Poseidon PS Min familie hadde i mange år en lignende båt som vi brukte som skyssbåt. Den ble sagt å være bygget "like før krigen". Men da jeg begynte å undersøke nærmere - så var det ca 18 år før krigen..... DS Hei Poseidon Bildet er hentet fra www.furuholmen.com og båten er oppgitt til å være fra 1934 - 1935. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Hei Poseidon Bildet er hentet fra www.furuholmen.com og båten er oppgitt til å være fra 1934 - 1935. <{POST_SNAPBACK}> Hei Lasse, jeg vet det, jeg hadde allerede sett den men året den er bygget kan jo være adskillige år etter at den ble designet eller tidstypisk hører hjemme..... Du finner enkelte andre 30-tallsbåter på den samme siden, og disse mener jeg er mer typiske 30-tallere; da begynte nemlig stevnet å helle mer forover, fikk en fin liten "svai" og også sidene i baugen begynte man de siste årene før krigen å legge utover - det var disse tidstypiske kjennetegn som jeg ikke så stort til på det omtalte bildet. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Her et eksempel på en Furuholmen fra 1940 som ble brukt som vakt/patrulje-båt. De kjente linjene er der, da... Kanskje litt avsporing dette, men... <{POST_SNAPBACK}> Ja denne GENERALEN har jeg sett tidligere, men der tror jeg nok at salige Furuholmen vil fraskrive seg farskapet Man ser noen eksempler på at når en trebåt skal selges så blir den plutselig Furuholmen og/eller Scheen så sant spiss forut og tvers akter Det finnes også ufattelig mange "Colin Archer" skøyter som bare har hvitfargen til felles med de ekte mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.