MR Swe Startet 1.April.2013 Del på Facebook Startet 1.April.2013 Hei, Har batteribank på 1x110ah til startbatteri + 2x110ah til forbruke..Fått bra tilbud på en 25amp ladere med 3 utganger,, Men har hørt en del om 10% regeln på ladere.. Er det dumt at kjøpe en 25amp til denne bank??? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 (redigert) Det som er skummelt med for liten lader er at laderen kan overopphete når den må levere mye strøm over lang tid. Jeg ville nok holdt meg innenfor det som laderen er anbefalt til, da det er billigere enn å rydde opp etter en brann. På den annen side, hvis du ikke lader ut forbruksbanken din noe særlig alik at laderen aldri trenger å jobbe hardt over for lang tid, så er det kanskje ikke så farlig? Står det forøvrig ikke hva laderen er anbefalt til? Det som knekker deg når du ligger i senga er usikkerheten. Redigert 1.April.2013 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Som regel regnes vel laderens kapasitet opp mot størrelsen på forbruksbanken, da startbatteriet ikke blir utsatt for de samme dyputladinger. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 25 amp burde være helt OK her. Startbatteriet er nesten alltid fulladet, og trekker knapt nok noe som helst. Og laderen har uansett overopphetningsvern så brannfaren kan du se bort fra. Jeg hadde tidligere en 25A lader på tilsvarnde oppsett, fungerte helt fint! Desverre sviktet laderen etter noen år, så nå har jeg en halvintelligent 5A Biltema lader i stedet. Absolutt i minste laget, men til å toppe opp litt på vinteren fungerer det likevel. Men til utbredt turbruk burde jeg nok hatt en ny 25A... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 10% reglen gjelder for to ting.(Riktig: 10% av forbruksbatteriens kapasitet + parallelt forbruk + ca. 2A for utjevningslading per start-/vinsj-/baugtruster-batteri) For det første, det som er mest interessant for folk som også bruker batteriene,velger man en lader slik at man kan lade et batteribank ila. 1 natt, samtidig man kan bruke strøm parallelt.Det betyr at man beregner tiden slik at det kan bli 100% => inkludert utjevnings-fasen som avhengig type batteri kan variere i 1 til 10 timer etter at hovedladingen er fullført.10% er også en praktisk/økonomisk middelvei mellom lavest anbefalt ladestrøm (med god tid gjennomsnittlig 8%) og maksimalt ladestrøm som avhengig batteritype & bruk kan vare opp til 30%.Les databladet til batteriene som -du- eier, og sjekk om du trenger parallelt forsyning,bare det forteller hvilken minste lader du trenger.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
MR Swe Svart 2.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2013 (redigert) Joerg-. Mener du at det er på forbrukerbanken totale ah som er intressant. Den er på 220ah så då borde en 25amp vare ok? ok mener du at float på amg batteri skal vare 13,5 eller kan den vare 13,8V? Redigert 2.April.2013 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 (redigert) Ja, interessant er det som også trekker strøm.Og siden det vanligvis er forbruksbanken er det den du bør se som hovedgrunnlag=> Ellers som jeg skrev.Det finnes ingen unnskyldning fordi regnestykket er klar. Man burde helst se dette veldig realistisk så sant man eier noe båt med mye forbruk.Det finnes ganske mange båter som trekker dobbelt så mye strøm allerede når belysning er slått påenn den ellers ville trenge bare for batteriladning. Enkelt matematikk: Watt delt med Volt = Ampere.Mange har lyspærer med 15W = ca. 1,2A ved 12Volt per stykke.Ser man da på båter med salong da havner en senest der fort på gjerne 6 til 40 pærer = 7,5 - 50 Ampere som kommer i tillegg til batteriene.Og da har vi ikke noe kjøleskap eller annet småplukk som tv, spill, varmere, etc. med på regnestykket.Laderne kan sjelden velges for stor.Men det går rask at man kjøper noe som er for små mens prisforskjellen er nesten niks. Også den billigste lader kan kjapp bli en dyr anskaffelse når man enten ødelegger batterier, eller hele gleden pga. en lader som ikke kan levere det man trenger."Trenger" er dessverre ikke helt det samme som "Ønsker".Jørg Redigert 2.April.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
MR Swe Svart 2.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2013 hva mener du om float på amg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.