Jump to content

Noen som har erfaringer med kiwipropell?

Sun Flyer

Recommended Posts

Jeg har ikke prøvd drev-versjonen som du evt. må ha, men har solgt noen vanlige varianter og alle kundene så langt er fornøyd. Har selv en maksprop på båten min og til tross den vanvittig prisen synes jeg ikke prestasjonene imponerer. Det tar eks. lang tid før det er noe særlig respons hvis du går fra akterover til forover. Jeg hadde nok gått for kiwiprop til min neste båt, i hovedsak pga. lav pris, men også fordi jeg synes den fungerer helt ok sammenliknet med de andre propellene jeg har erfaring med. hvis det er snakk om et katamaran blir det fort forholdsvis dyrt. For min del ville det nok uansett vært uaktuelt å bruke noe mer på en foldepropell da jeg synes 12000+++ er mer enn nok... Når det er sagt så fungerer de best når motoren kjøres på 3/4 belastning. Etter dette avtar ytelsen en del pga den "flate" bladene, men tror ikke det vil være noe problem for deg? Jeg har registrert et par slike propeller på finn.no som har vært brukt en sesong eller tre, men vet ikke om de selges fordi kundene ikke er fornøyde eller hva det kan skyldes. Jeg kjørte prøvekjørte i hvertfall en seilbåt jeg hadde installert ny motor (craftsman) i og ble svært imponert over hvordan hele drivlinja var. Båten var flott å manøvrere, ingen vibrasjoner og propellen responderte umiddelbart. Eieren er fortsatt storfornøyd med oppsettet, men vi vet jo ikke hvordan den evt. hadde vært med propell av annet fabrikat.

Jeg har hatt Kiwi prop noen år nå. Problemfritt vil jeg si. Den bruker littegrann tid på å 'få tak' i vannet når man slår over fra bakk til fremover, men det vendte jeg meg raskt til (bare å begynne å bevege gasshendelen framover littegrann tidligere i manøvren). Husker jeg fik litt høyere fart på samme turtall sammenliknet med fast toblader, og bedre sig i båten ved seiling i lite vind. I mye vind er det vanskelig å måle noen forskjell. Tror jeg la ut et innlegg her etter prøveturen, om du vil lete. Min sitter på et VP seildrev.

Redigert av NOR_Gandsfjord (see edit history)

S/Y Surprise

Jeg har Kiwipropell på en Jeanneau 39i. Synes den reagerer fint både på forovver og bakking, reagerer kjapt begge veiene. Svært lite groing har jeg registrert. Har stått på siden 2006 og jeg har ikke registre slitasje eller noen andre negative saker med den. Har tidligere erfaringer med Flexofold, den grodde mer. Tror nok jeg hadde gått for en Kiwi igjen, hvis valget må tas.

Jeg har kiwiprop på en Bavaria 39 med 38 hk motor. Har bare hatt båten i en sesong, men har rukket å gjøre noen erfaringer med både kiwi og std. fast propell. De oppleves som veldig like sånn hastighetsmessig, men kiwipropen er litt bedre på havnemanøvrering og som andre nevner, spesielt bra på bakking.

Ellers så gir den jo seilglede som en hvilken som helst annen foldepropell, og er vel blant de aller rimeligste alternativene. Opplever som Janda at den ikke gror, jeg stoffet med vanlig selvpolerende bunnstoff, som er anbefalt.

Jeg ville valgt en kiwprop på nytt, fremfor en like dyr to-bladers foldepropell. Men om jeg hadde hatt budsjettet til en trebladers foldepropell så ville jeg nok gått for det, da det ganske sikkert ville gitt en høyere marsjfart (som i dag er 6kn/2000 omdr). Om det er verdt en nær dobling av prisen derimot, må jo bli opp til den enkelte å vurdere.

Hadde Bruntons Autoprop på forrige båten (Bav. 36, 29 hk), og den var helt suveren til lange motor-etapper, men scorer vel noe lavere på seilmotstand. Den gjorde 6,7kn/2000omdr og var raskere enn 39'ern er nå på toppfart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...