Jump to content

Nesten samme fart på Rib etter oppgradering av motor


SVG Seiler

Recommended Posts

Jeg har en AQ alurib på 2,9 meter med en Suzuki 2004 modell 9,9 som nylig ble oppgradert til 15hk av Suzuki verksted.

 

Men, jeg merker nesten ikke forskjell på fart etter oppgradering.

 

Har noen en god forklaring på dette? Må det propellbytte til?

 

Jeg ser det spruter endel fra pontongene bak slik jeg sikkert kan gjøre noe ved å tilte motoren litt annerledes (har ikke testet dette enda)...

 

Båten går 18,5 knop og jeg hadde vel forventet endel mer av en 15 hk på en båt som veier 52 kg...

 

Er det båtlengden (dvs. at den er så kort) som begrenser fartspotensialet her? Skulle liksom ikke tro det med nok power?

 

 

Link to post

Om fart er viktigst må du nok opp et hakk eller to på skru dimmensjonen på propellen. Men husk at den må komme greit i plan med "fult" opp pakka båt ellers kommer du til å angre.

Den letteste måten å sjekke om du har mer futt er å fylle båten med det meste du har hatt før og sjekke om den spretter lettere opp i plan nå....

 

Men husk at på noen skrog hjelper det ikke med større motor etter en hvis hastighet

 

Min grand rib 300 går 18 knop med 8 hk tohatsu, samme fart også med tohatsu 9.8 men da spretter den opp lettere med hele familien...

Link to post

ok, da visker det jo som om jeg får grei nok fart og kanskje litt mer om jeg finner riktig tilt.

 

Som det nevnes her er ikke høyere toppfart egentlig noe mål i seg selv, viktigere å få den i plan med 2 voksne og 3 småtroll så jeg tror ikke jeg bytter propell.

 

Det er også ganske skarp v-bunn på denne båten slik at det blir nok mer motstand i dette skroget enn i en mer flatbunnet rib. Men, så kjører den til gjengjeld ganske bra for å være en så liten båt:-)

Link to post

hvis du ikke prøver større/annen propell vil du aldri få fred i sinnet, og du vil alltid lure på hvordan det hadde blitt med annen propell :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

da spørs det jo hvilket turtall han oppnår, og oppnådde før oppjusteringen. kanskje propellen allerede var i minste laget.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Gode innspill her. Jeg må vel da tilte motoren lengre ned slik at propellen peker mer nedover for å få mer "løft" av hekken? Får evt. prøve en ny propell også...hva koster en slik propell og er det noen som har en anbefaling på hva som er bra? Hvor mye bør jeg øker stigningen?

 

Bør vel kanskje ikke øke for mye ettersom hovedmålet er å få båten opp i plan med 3 unger og 2 voksne...

 

Er det noen som har erfaring med sånne "trimplan" som står på fjør og er beregnet for joller?

Link to post

propell blir jo evt. et nummer større, en stigning større, hva nå det måtte bli i praksis. Noe større er vel liten vits så lenge båten belastes med x antall personer.

finnes vel fra en 500-lapp og oppover, kanskje noe brukt på finn eller lignende.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Javel, da har jeg vært ute og testet tilting. Om jeg tilter ut/opp så føles det litt utrygt å dra på for å komme opp i plan...båten står jo rett til værs og så detter den rett ned i plan og holder ca. samme fart som tidligere.

 

Tiltet så helt ned og da går den rett i plan uten å dra seg så mye opp og sitter egentlig veldig fint i vannet med mye mindre sprut fra pontongene, mindre bølger etc. Men den blir litt nervøs å styre - sikkert fordi mer av skroget sitter mer i vannet og ettersom det er ganske skrå v bunn så lugger den litt i bølger etc og reagerer ganske kontant på styring uten at den legger seg, men såpass at man må holde seg fast.

 

Tipper en tilt ut eller to blir bra med bassasjerer ombord? Dvs. med mer vekt i baugen.

 

Mailet med et firma idag som selger propeller og de anbefalte å gå på en ny propell som hadde 2 tommer høyere stigning iforhold til original. Disse koster jo ikke så mye så jeg tror kanskje jeg skal kjøpe meg en og teste hvordan det går da. Må bare først teste med hele familien ombord at det går greit i plan med dagens propell:-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...