SVG Seiler Startet 2.April.2013 Del på Facebook Startet 2.April.2013 Jeg har en AQ alurib på 2,9 meter med en Suzuki 2004 modell 9,9 som nylig ble oppgradert til 15hk av Suzuki verksted. Men, jeg merker nesten ikke forskjell på fart etter oppgradering. Har noen en god forklaring på dette? Må det propellbytte til? Jeg ser det spruter endel fra pontongene bak slik jeg sikkert kan gjøre noe ved å tilte motoren litt annerledes (har ikke testet dette enda)... Båten går 18,5 knop og jeg hadde vel forventet endel mer av en 15 hk på en båt som veier 52 kg... Er det båtlengden (dvs. at den er så kort) som begrenser fartspotensialet her? Skulle liksom ikke tro det med nok power? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Skiftet du propell? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Luco Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Om fart er viktigst må du nok opp et hakk eller to på skru dimmensjonen på propellen. Men husk at den må komme greit i plan med "fult" opp pakka båt ellers kommer du til å angre. Den letteste måten å sjekke om du har mer futt er å fylle båten med det meste du har hatt før og sjekke om den spretter lettere opp i plan nå.... Men husk at på noen skrog hjelper det ikke med større motor etter en hvis hastighet Min grand rib 300 går 18 knop med 8 hk tohatsu, samme fart også med tohatsu 9.8 men da spretter den opp lettere med hele familien... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 (redigert) Vi hadde 23 knp på en Zodiac 275 RIB med VMax 15hk. Tiltinga på motoren har absolutt noe å si. Prøv det først før du bytter propell Redigert 2.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SVG Seiler Svart 2.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2013 ok, da visker det jo som om jeg får grei nok fart og kanskje litt mer om jeg finner riktig tilt. Som det nevnes her er ikke høyere toppfart egentlig noe mål i seg selv, viktigere å få den i plan med 2 voksne og 3 småtroll så jeg tror ikke jeg bytter propell. Det er også ganske skarp v-bunn på denne båten slik at det blir nok mer motstand i dette skroget enn i en mer flatbunnet rib. Men, så kjører den til gjengjeld ganske bra for å være en så liten båt:-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 hvis du ikke prøver større/annen propell vil du aldri få fred i sinnet, og du vil alltid lure på hvordan det hadde blitt med annen propell Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Forskjellen er turtallet. 9.9 er oppgitt 4500-5500 mens 15 er 5400-6000 så for å få nytte av de ekstra hestene er det kun på full pinne det evt kan merkes. Og siden det er slik trenger du heller ikkje bytte propell. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 da spørs det jo hvilket turtall han oppnår, og oppnådde før oppjusteringen. kanskje propellen allerede var i minste laget. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 neis på så små motorer er propellen alltid rett. Kort stamme bruker ha 1"meir stigning enn lang og 18.5 knop er ikkje spesielt fort for en 9.9/15 med original propell Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 bytt propell!! økte fra 23-27kt bare på propellbytte. og tilt motoren ut til det "hopper" og litt tilbake. West-300 rib.(overplaner lett) Sitér dette innlegget Link to post
SVG Seiler Svart 3.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2013 Gode innspill her. Jeg må vel da tilte motoren lengre ned slik at propellen peker mer nedover for å få mer "løft" av hekken? Får evt. prøve en ny propell også...hva koster en slik propell og er det noen som har en anbefaling på hva som er bra? Hvor mye bør jeg øker stigningen? Bør vel kanskje ikke øke for mye ettersom hovedmålet er å få båten opp i plan med 3 unger og 2 voksne... Er det noen som har erfaring med sånne "trimplan" som står på fjør og er beregnet for joller? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2013 Del på Facebook Svart 3.April.2013 Start med å tilte motoren utover, det gir mer baugløft Smart tabs funker bra på jolle. Men det gir litt lavere toppfart, men veldig mye bedre stabilitet og raskre planing. Søk på smart tabs på forumet her så finner du mine erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 3.April.2013 Del på Facebook Svart 3.April.2013 Jo mer motor er tilta ned jo tregere går båten, tilt slik at motor er mest muli bein bakover, gjerne eit hakk på skrå oppover men ikke så mye at bauen begynner og hoppe i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2013 Del på Facebook Svart 3.April.2013 Start på max tilt utover, så går du hakk for hakk innover til du går for langt inn. Gå så ett hakk utover Gps ombord hjelper for å se farten. Resten handler om kompromisset mellom aksellerasjon opp i plan, toppfart og stabilitet i høy fart. Motor tiltet innover gjør at båten planer lettere Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.April.2013 Del på Facebook Svart 3.April.2013 propell blir jo evt. et nummer større, en stigning større, hva nå det måtte bli i praksis. Noe større er vel liten vits så lenge båten belastes med x antall personer. finnes vel fra en 500-lapp og oppover, kanskje noe brukt på finn eller lignende. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SVG Seiler Svart 4.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2013 Javel, da har jeg vært ute og testet tilting. Om jeg tilter ut/opp så føles det litt utrygt å dra på for å komme opp i plan...båten står jo rett til værs og så detter den rett ned i plan og holder ca. samme fart som tidligere. Tiltet så helt ned og da går den rett i plan uten å dra seg så mye opp og sitter egentlig veldig fint i vannet med mye mindre sprut fra pontongene, mindre bølger etc. Men den blir litt nervøs å styre - sikkert fordi mer av skroget sitter mer i vannet og ettersom det er ganske skrå v bunn så lugger den litt i bølger etc og reagerer ganske kontant på styring uten at den legger seg, men såpass at man må holde seg fast. Tipper en tilt ut eller to blir bra med bassasjerer ombord? Dvs. med mer vekt i baugen. Mailet med et firma idag som selger propeller og de anbefalte å gå på en ny propell som hadde 2 tommer høyere stigning iforhold til original. Disse koster jo ikke så mye så jeg tror kanskje jeg skal kjøpe meg en og teste hvordan det går da. Må bare først teste med hele familien ombord at det går greit i plan med dagens propell:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.