Jump to content

Noen som har erfaring med Simalube fettdoserer for propellaksling


JRK

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Simalube fettdoserer på akslingen min. http://www.lubecontrol.com.au/wp-content/uploads/08_03_brochure_simalube_e.pdf

Denne er på 125 ml og du kan justere over hvor lang tid denne skal tømmes 1-12 mnd.

 

Har 50 mm propellanlegg og båten går vel 150 timer i året.

 

1 Hvor my fett trengs i løpet av sesongen? (Er litt redd for at det kan bli for mye fett også)

2 Har det noen betydning hvilken retning man dreier på doseringshjulet ved justering, på og av? (medurs/moturs)

 

Link to post
Share on other sites

Har lurt på en slik selv, men er som du skeptisk til om det blir for mye smøring. Nå gir jeg smørekoppen en kvart tørn fire-fem ganger i året maks, og det blir jo langt mindre enn 125ml....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har vært med på å bruke tilsvarende fra SKF System 24.

Dette med å justere med klokken (fra lavest mot høyest) er vel noe man gjør automatisk, men mener å huske at det var pil på disse fra SKF. Ser at de nå har endret designet. Tidligere satte man doseringen på samme måte som på Simalube.

 

Mht greasmengde så fås de vel helt ned i 30 ml.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer aldri til å bruke tradisjonelle fettkopper etter å ha brukt Simalube i flere år nå !! Den fås nå med rett mengde fett og ned i 30 ml. som posten ovenfor sier. Men : OBS !! Ikke skru tuben rett i akselen, den har plastgjenger som knekker lett i kulden , ved vibrasjoner når de er kald om tuben er av de største - lengre og SKAL monteres i sammen med en adapter - beskytter ment til formålet !!

 

 

http://www.lindberg-lund.no/aut-smorekopper

 

Artik.nr. Mounting support consisting of flange, connection straight R1/4 nut

No. 2080

Protection cover to mounting support

No. 2081 For SL 30 ml - SL 125 ml Varnished steel No. 2085 For SL 250 ml Chromium steel

http://www.simalube.ch/products/simalube-automatic-single-point-lubricator/accessories/

Link to post
Share on other sites

Takker for svar, men har egentlig ikke fått svar på spørmålene mine i innlegg 1

Lett å glemme :) Jeg begynte selv med 125 og satt "doseringen " til 12 mnd., dog bruker jeg båten 300 timer i gjennomsnitt. Den tar ikke skade av å bruke så store patroner , men et har vist seg i ettertid at det holder med 30ml ( dosering 12 mnd) og anbefales av leverandørene som har greie på pakninger. Om du har mulighet til å bytte til mindre , kan det hende at det lønner seg og anbefales.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker motoren ca. 10 timer i året og har 30mm aksling og helt standard pakkboks med simmeringer og fettkopp. Da jeg for noen år siden skiftet simmerringer, viste det seg at hylserøret fra pakkboksen og ut til cuttleslageret ved propellen var fullt av fett! Jeg hadde fått et "kjerringråd" om å dra til pakkboksen litt etter hver tur. Jeg kontaktet derfor West Mekan som leverer pakkbokser, og fikk der klar beskjed om at med mitt bruksmønster var det nok å tilføre ekstra fett 2 - 3 ganger i løpet av sesongen. Da skulle jeg dra til fettkoppen et tørn, og så tilbake et halvt tørn for at ikke fettet skulle stå under trykk. Kommer det så mye fett ut hylsen og helt til cuttleslageret som jeg hadde, kunne cuttleslageret ta skade da det skal være vannsmurt og ikke fullt av fett.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en tilsvarende fettdoserer i min tidligere båt.Fungerte glimrende.Justeringen skal vris medurs.Se også pådato når den var fyllt.Er den fyllt ganske nylig,så varer den i 2 år.Da jeg byttet min etter 2 år var det faktisk ganske mye igjen på den.Vil anbefale som en annen her nevnte,å montere slange fra doserer til fettboks.da blir den også lettere å bytte ut.Slike slanger får du kjøpt hos Maritim Båtutsyr.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tusen takk forn avklarende svar, og ja forrige eier har montert slange melom pakkboks og patron. Det jeg er redd for er scenarioet Lars nevne. I tillegg har jeg hørt at det utvikles endel varme i selve pakkbokser og at det er viktig at vannet kommer langt inn i hylserøret for å avkjøle denne

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker motoren ca. 10 timer i året og har 30mm aksling og. . . .

 

Obs, her ble det selvfølgelig en null for lite. Motoren surrer selfølgelig og går i rundt 100 timer pr. sesong! Dette er vel for mange ganske vanlig driftstid pr. år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det skjønte jeg med bakrunn i at du er på en lengre Sverige tur hvert år.

 

Ringte West Mekan. De kunne fortelle at det er ikke mye fett som skal inn i akslingen, ved 100 til 200 timer i året. En full smørekopp. Nå vet jeg ikke hvor stor denne er men vil tro den er 30 ml. Det vil igjen si at en Simalube på 125 ml burde holde 3 år.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei,

 

Stilte følgende spørsmål til leverandøren vedrørende bruk av Simalube, og fikk følgende svar:

 

Have bought simalube smart lubrication for propeller shaft lubricatin.


When I "start" the unit in the spring. Should det disposal wheel be turned clock or counterclocwise?
When I "stop" the unit in the autum. Should det disposal wheel be turned clock or counterclocwise?

(The boat is not used during the winter)

 

The timer shout be turned clockwise to start the unit I the spring so that the numbers go up from 1,2,3 etc through to your desired setting.

Then counterclockwise to count down to zero to stop the unit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...