JRK Startet 2.April.2013 Del på Facebook Startet 2.April.2013 Hei, Har en Simalube fettdoserer på akslingen min. http://www.lubecontrol.com.au/wp-content/uploads/08_03_brochure_simalube_e.pdf Denne er på 125 ml og du kan justere over hvor lang tid denne skal tømmes 1-12 mnd. Har 50 mm propellanlegg og båten går vel 150 timer i året. 1 Hvor my fett trengs i løpet av sesongen? (Er litt redd for at det kan bli for mye fett også) 2 Har det noen betydning hvilken retning man dreier på doseringshjulet ved justering, på og av? (medurs/moturs) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 3.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2013 Ingen andre som bruker dette?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 3.April.2013 Del på Facebook Svart 3.April.2013 Har lurt på en slik selv, men er som du skeptisk til om det blir for mye smøring. Nå gir jeg smørekoppen en kvart tørn fire-fem ganger i året maks, og det blir jo langt mindre enn 125ml.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Svart 3.April.2013 Del på Facebook Svart 3.April.2013 (redigert) Har vært med på å bruke tilsvarende fra SKF System 24. Dette med å justere med klokken (fra lavest mot høyest) er vel noe man gjør automatisk, men mener å huske at det var pil på disse fra SKF. Ser at de nå har endret designet. Tidligere satte man doseringen på samme måte som på Simalube. Mht greasmengde så fås de vel helt ned i 30 ml. Redigert 3.April.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pescador1 Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Kommer aldri til å bruke tradisjonelle fettkopper etter å ha brukt Simalube i flere år nå !! Den fås nå med rett mengde fett og ned i 30 ml. som posten ovenfor sier. Men : OBS !! Ikke skru tuben rett i akselen, den har plastgjenger som knekker lett i kulden , ved vibrasjoner når de er kald om tuben er av de største - lengre og SKAL monteres i sammen med en adapter - beskytter ment til formålet !! http://www.lindberg-lund.no/aut-smorekopper Artik.nr. Mounting support consisting of flange, connection straight R1/4 nut No. 2080 Protection cover to mounting support No. 2081 For SL 30 ml - SL 125 ml Varnished steel No. 2085 For SL 250 ml Chromium steel http://www.simalube.ch/products/simalube-automatic-single-point-lubricator/accessories/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Eller bare rett og slett stikke innom Tess eller noen å få dem til å lage deg en slange. Kan være greit om det er uhøvelig plassmessig med en sånn lubrikator i stedet for en kopp eller nippel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 4.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2013 Takker for svar, men har egentlig ikke fått svar på spørmålene mine i innlegg 1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pescador1 Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Takker for svar, men har egentlig ikke fått svar på spørmålene mine i innlegg 1 Lett å glemme :) Jeg begynte selv med 125 og satt "doseringen " til 12 mnd., dog bruker jeg båten 300 timer i gjennomsnitt. Den tar ikke skade av å bruke så store patroner , men et har vist seg i ettertid at det holder med 30ml ( dosering 12 mnd) og anbefales av leverandørene som har greie på pakninger. Om du har mulighet til å bytte til mindre , kan det hende at det lønner seg og anbefales. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 (redigert) Jeg bruker motoren ca. 10 timer i året og har 30mm aksling og helt standard pakkboks med simmeringer og fettkopp. Da jeg for noen år siden skiftet simmerringer, viste det seg at hylserøret fra pakkboksen og ut til cuttleslageret ved propellen var fullt av fett! Jeg hadde fått et "kjerringråd" om å dra til pakkboksen litt etter hver tur. Jeg kontaktet derfor West Mekan som leverer pakkbokser, og fikk der klar beskjed om at med mitt bruksmønster var det nok å tilføre ekstra fett 2 - 3 ganger i løpet av sesongen. Da skulle jeg dra til fettkoppen et tørn, og så tilbake et halvt tørn for at ikke fettet skulle stå under trykk. Kommer det så mye fett ut hylsen og helt til cuttleslageret som jeg hadde, kunne cuttleslageret ta skade da det skal være vannsmurt og ikke fullt av fett. Redigert 4.April.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Dag Eirik Nilsen Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Jeg hadde en tilsvarende fettdoserer i min tidligere båt.Fungerte glimrende.Justeringen skal vris medurs.Se også pådato når den var fyllt.Er den fyllt ganske nylig,så varer den i 2 år.Da jeg byttet min etter 2 år var det faktisk ganske mye igjen på den.Vil anbefale som en annen her nevnte,å montere slange fra doserer til fettboks.da blir den også lettere å bytte ut.Slike slanger får du kjøpt hos Maritim Båtutsyr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 5.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2013 (redigert) Hei Tusen takk forn avklarende svar, og ja forrige eier har montert slange melom pakkboks og patron. Det jeg er redd for er scenarioet Lars nevne. I tillegg har jeg hørt at det utvikles endel varme i selve pakkbokser og at det er viktig at vannet kommer langt inn i hylserøret for å avkjøle denne Redigert 5.April.2013 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 5.April.2013 Del på Facebook Svart 5.April.2013 Jeg bruker motoren ca. 10 timer i året og har 30mm aksling og. . . . Obs, her ble det selvfølgelig en null for lite. Motoren surrer selfølgelig og går i rundt 100 timer pr. sesong! Dette er vel for mange ganske vanlig driftstid pr. år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 5.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2013 Det skjønte jeg med bakrunn i at du er på en lengre Sverige tur hvert år. Ringte West Mekan. De kunne fortelle at det er ikke mye fett som skal inn i akslingen, ved 100 til 200 timer i året. En full smørekopp. Nå vet jeg ikke hvor stor denne er men vil tro den er 30 ml. Det vil igjen si at en Simalube på 125 ml burde holde 3 år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hei, Stilte følgende spørsmål til leverandøren vedrørende bruk av Simalube, og fikk følgende svar: Have bought simalube smart lubrication for propeller shaft lubricatin. When I "start" the unit in the spring. Should det disposal wheel be turned clock or counterclocwise?When I "stop" the unit in the autum. Should det disposal wheel be turned clock or counterclocwise?(The boat is not used during the winter) The timer shout be turned clockwise to start the unit I the spring so that the numbers go up from 1,2,3 etc through to your desired setting. Then counterclockwise to count down to zero to stop the unit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.