Stranger79 Startet 2.April.2013 Del på Facebook Startet 2.April.2013 Hei. Kjøpte meg netopp en gummibåt av type "west commando" 4.20 ( aquaquick) og en 1990 mod tohatsu 2 takter 25 hk. Og møtte en problemstilling som var ny for meg da jeg hektet motor på. Den stikker alt for dypt, og spruten står over hekken under kjøring , og går på ingen måte så bra som det burde. Både båt og motor er oppgitt til kort stamme. Tilting er såklart utprøvd. Som vist på bildet stikker kav-plate altfor dypt. Er det forskjeller på undervannshuset på disse eldre tohatsuene? Vil dette problemet kunne løses med en jack plate eller bygge opp hekk? Eller burde jeg bare spare bryet og finne en annen motor? http://i1322.photobucket.com/albums/u575/strangerdanger79/th_20130402_172806_zpsc04a8302.jpg http://i1322.photobucket.com/albums/u575/strangerdanger79/th_20130402_172739_zps422562fd.jpg http://i1322.photobucket.com/albums/u575/strangerdanger79/th_20130402_172701_zpsab80e917.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 (redigert) relativt enkelt å fikse med U-profiler i alu.. det finnes spesielle laget for formålet. Jeg monterte disse på en 50 hester jeg hadde for noen år siden http://www.discountmarinesupplies.com/product.cgi?product=108623&group=108621 Redigert 2.April.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Stranger79 Svart 2.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2013 Takk for svar. Vet du om noen her til lands som selger denslags? Lokale båtsjappene her i bergen var til liten hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Tilpass en trelekte i tykkelse tilsvarende den høyden du ønsker å heve den. Hvis den kommer for høyt til at klembrikkene til motorfestene kommer over sikkerhetsflensen så må du file disse slik et det går. Hvis ikke det er nok må du bolte motoren. (Normalt en god ide uansett.) Dette er for stor motor til å hive av og på uansett. Bolting er da en større barriære mot tyveri, og ikke minst en sikkerhet mot å miste motoren. Spør meg, jeg har en gang servert kong Neptun en prima 30 hk som var kjøpt samme dag....) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 (redigert) Det vet jeg nok ikke. Det tar vel alltids et par uker fra USA så om det haster sååå.... men slike U-profiler får man vel tak i lokalt et eller annet sted hos de som selger jern og metall. Er ikke motoren boltet i utgangspunktet ? Redigert 2.April.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Der er noen gamle greier som er litt varierende i stammelengde. Dette finner du igrunn enkelt ut ved å måle fra akterspeielts topp til antikavitasjonsplaten. At det spruter er jo ikkje noe kjekt men noe særlig på farten utgjør det ikkje Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Høres kjent ut. Samme problem med min Steady 260 og Tohatsu 5hk (2011 modell, kort stamme). Løsning er at jeg bytter motoren til en med kortere stamme. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 (redigert) kort stamme er nå engang kort stamme. på min steady 260 bygde jeg opp akterspeilet litt med en lekt av et ikkeråtnende treslag, og flyttet metallbeslaget og hekkplata litt opp. fylte de gamle hullene med sikaflex. Redigert 2.April.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Nei kort stamme er ikkje kort stamme. Tidligere var det ymse. Sukien eg har stående er hverken 15 elr 20" men noe midt i mellom et sted Sitér dette innlegget Link to post
Stranger79 Svart 2.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2013 (redigert) Det er nok endel variabler ute og går. Motor fra topp hekk til antikavitasjonplate er 45,5 cm. Hekk på gummibåt er 38 cm. altså 7,5 cm for lang. Kjøl er det ikke stort av i bakenden på denne gummibåten. og motor kan ikke heves mer enn 3,5 cm vis jeg fremdeles skal ha plass til klemmene. Ville i det lengste prøve og unngå og bolte den fast, da jeg ville beholde mobliliteten og kunne hekte motor enkelt av og på etter behov. Har ingen problemer med og løfte denne motoren, og har "bank i bordet" til dags dato aldri mistet en motor bare med bruk av klemmene på lettbåt. Takker for alle innspill, kikker litt på ebay etter en manuell jack plate som har relativt rask shipping. Skal ta en tlf imorgen til nærmeste metallpusher og se om det svarer seg prismessig og lage en, kontra og kjøpe ferdig vare. Edit: Står i tohatsu sin manual att antikavitasjonsplate skal være 30-50 mm under kjøl. Var ikke dette voldsomt lavt? Inntak ligger jo ganske lavt på undervannshuset og ikke over propell. http://www.tohatsu.com/tech_info/own_man_pdfs/Toh25C2_30A3.pdf Redigert 2.April.2013 av Stranger79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.April.2013 Del på Facebook Svart 3.April.2013 hvis det funker å ha plata i flukt eller i overkant av laveste skrognivå foran propellen så er det vel ingen grunn til å ha den dypere. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hawthorne Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Høres kjent ut. Samme problem med min Steady 260 og Tohatsu 5hk (2011 modell, kort stamme). Løsning er at jeg bytter motoren til en med kortere stamme. Da har jeg byttet fra Tohatsu mfs 5c (4t, 2011) til en tilsvarende Suzuki. Natt og dag, ingen spruting. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 med kortere stamme ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.