Jump to content

Bøker om trebåtbygging

Dollbordet

Recommended Posts

"Trebåten" av Ole-Jacob Broch var i flere år lærebok for trebåtbyggerfaget. Hadde han som lærer på båtbyggerlinja i si tid, så vi gikk ganske grundig gjennom den boka. Forsåvidt en OK lærebok i faget, men gikk ikke så veldig i dybden som jeg ønsket. I tillegg brukte vi en eldre lærebok i trebåtbygging som gikk grundigere inn på tradisjonelle byggemetoder enn boka til Ole Jacob. Den siste har lyseblå omslag med litt mørkere blå skrift. Dessverre finnes den ikke i salg hos bokhandlere lengre, og det er synd da jeg synes den var vel så god som den nyere boka. Gjerne den er mulig å få tak i på bruktmarkedet? Skal se om jeg finner forfatter og forlag når jeg tar en kikk i bokkassen. Vil dessverre ikke selge mitt eksemplar, for i tillegg til grundig gjennomgang av tradisjonelle teknikker har den langt flere gode og beskrivende illustrasjoner for oss som skulle lære faget. Så bruker den jevnlig som oppslagsverk.

(Jasså, Hakkanen, så du har hatt Ole-Jacob som båtbyggerlærer?)

Nåvel!

"Trebåten" av Ole-Jacob Broch var i flere år lærebok for trebåtbyggerfaget. Hadde han som lærer på båtbyggerlinja i si tid, så vi gikk ganske grundig gjennom den boka. Forsåvidt en OK lærebok i faget, men gikk ikke så veldig i dybden som jeg ønsket. I tillegg brukte vi en eldre lærebok i trebåtbygging som gikk grundigere inn på tradisjonelle byggemetoder enn boka til Ole Jacob. Den siste har lyseblå omslag med litt mørkere blå skrift. Dessverre finnes den ikke i salg hos bokhandlere lengre, og det er synd da jeg synes den var vel så god som den nyere boka. Gjerne den er mulig å få tak i på bruktmarkedet? Skal se om jeg finner forfatter og forlag når jeg tar en kikk i bokkassen. Vil dessverre ikke selge mitt eksemplar, for i tillegg til grundig gjennomgang av tradisjonelle teknikker har den langt flere gode og beskrivende illustrasjoner for oss som skulle lære faget. Så bruker den jevnlig som oppslagsverk.

Lurer på om den boka Hakkanen skriver om, er "Trebåtbygging" av Ulf Mikalsen, Universitetsforlaget 1987. Den er kort og konsis, men ganske omfattende; brukt som lærebok i Saltdal, Nordland, og i Jondal, Hardanger. Mikalsen er selv båtbygger i Nordland, og jeg tror han noen år var lærer på skolen i Saltdal.

I 2006 laget Mikalsen en ny bok, mer om spissene (de sm robåtene) fra Rana og Salten. Den er mer historisk, men meget konkret. Tittelen er "Trebåtbygging - Bygging av spissbåt i Rana. Historikk og byggeteknikk" Båtbyggerens Forlag 2006. Jeg tror den kan kjøpes rett fra Mikalsen.

Prøver å få inn lenke:

http://ulf.no/

Redigert av roeren (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...