Jump to content

Røyklegging av gjestehavn!

Profondo

Recommended Posts

Nå i påsken lå vi i en populær gjestehavn og nøt stillheten og sola, så startet en båt som forpestet halve havna med blå, tykk og sur eksos før den kom seg avgårde. Så det store spørsmålet er: Er det greit å tåkelegge havna med eksos, som en siste hilsen før man drar???

Er det jeg som er en gretten vanskelig gubbe som ikke synes dette er helt greit, eller kan vi ha noen små forventninger om røykfrie motorer i året 2013?

At en starter opp før en tar fortøyningene, er helt naturlig. å det er nok ikke alle her inne som har 2013 motorer. Noen av oss må ta til takke med litt eldre utstyr. Men håper nå ikke det blir sånn at vi må legge båtlivet på hylla.. :wink: Jeg skal derimot ikke ligge å spy ut røk, kun for å lade.. når du spiser frokost.. Det lover jeg :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Hvis han startet og reiste innen rimelig tid så bør dette være akseptabelt, med mindre man ønskes nominert til " Årets Grinebiter". Ingen motorer er helt røykfrie, og mange "gode gamle" ryker jo en del i starten, men ryker lite når de har nådd arbeidstemperatur. Regner med at det var kaldt hos deg også i påska. Da røyk nok motoren ekstra pga kaldstarten, og ekstra lenge pga kulda.. I tillegg fikk den kalde sjøtemperaturen den sure eksosen til å synke ned å vannflaten Med lite/ingen vind så tok det vel en stund før den forsvant. Sånn er det bare. Gjestehavner er jo ikke bare for folk med nye og pene båter. :smiley:

Dette er nok et eksempel på irritasjon som i hovedsak gamle gretne gubber rammes av ja. Man kan da for guds skyld ikke kreve at folk bytter ut motorene sine fordi de "plager" en og annen :lol: . Jeg vet ikke om dette bare er en tråd som ble startet for å "fyre opp" folk, men det skulle ikke forundre meg. Har sett en del sånne før, men med andre trådstartere. :thumbsdown:

Guest Avmønstret#

Med 35 år gammel VP så er jeg en tåkefyrste av rang. Den globale årsmiddeltemperaturen synker 0.2 grader og 48 eldre lungesyke dør hver gang jeg starter opp. Når jeg starter opp kald motor må jeg ligge en stund i fortøyningene for å få sikt nok til å forlate havnen. Av hensyn til andre blåser jeg ikke i tåkeluren før jeg sniker meg ut i ly av egenprodusert tåke.

For å unngå for mye uro pleier jeg/vi å snike oss ut grytidlig før folk har våkna til live i andre båter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...