Profondo Startet 2.April.2013 Link til dette innlegget Startet 2.April.2013 Nå i påsken lå vi i en populær gjestehavn og nøt stillheten og sola, så startet en båt som forpestet halve havna med blå, tykk og sur eksos før den kom seg avgårde. Så det store spørsmålet er: Er det greit å tåkelegge havna med eksos, som en siste hilsen før man drar??? Er det jeg som er en gretten vanskelig gubbe som ikke synes dette er helt greit, eller kan vi ha noen små forventninger om røykfrie motorer i året 2013? Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Syns heilt klart han burde lagt på svøm med ei trosse imellom tennene og slept båten laaangt fra alle andre. Eller hosta opp 500000000 for ein ny motor. Heeerrregud!! Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Slik jeg ser det så må han røyklegge havna om han skal forflytte fartøyet. Hender at motorer ryker når de er kalde. Jeg hadde ikke orket å bry meg om slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Selv jeg som har seilbåt med putremotor skjønner at man må jo få lov til å starte opp. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Gretten og vanskelig ja. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 At en starter opp før en tar fortøyningene, er helt naturlig. å det er nok ikke alle her inne som har 2013 motorer. Noen av oss må ta til takke med litt eldre utstyr. Men håper nå ikke det blir sånn at vi må legge båtlivet på hylla.. Jeg skal derimot ikke ligge å spy ut røk, kun for å lade.. når du spiser frokost.. Det lover jeg Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Folk I Båt Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Om man har den frekkhet å befrakte kadaveret rundt i en flytende røykmaskin, får man værsågod varpe til og fra havner der skikkelige folk med deodorantmotorer ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Hvis man ikke tåler røyk fra motorer så må man ikke legge seg i populære gjestehavner. Finn deg en ensom holme så kanskje du slipper å bli gretten. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Ja da er du klassifisert som en sur gammel gubbe. Og jeg hadde vist deg 0 respekt vist du hadde kommet og klagd på det... Glad jeg ikke er deg som klarer og irritere deg over noe slikt.. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
puddingen Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Kjøpe campingvogn kanskje... Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Ikke alle som har råd til spelle ny båt vettø. Noen av oss må ha noen gamle kadaver også Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Min svoger hadde en skikkelig røykmaskin, han pleide å vente til siste liten med å starte så han rakk å reise før brannvesenet kom.... Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Hvis han startet og reiste innen rimelig tid så bør dette være akseptabelt, med mindre man ønskes nominert til " Årets Grinebiter". Ingen motorer er helt røykfrie, og mange "gode gamle" ryker jo en del i starten, men ryker lite når de har nådd arbeidstemperatur. Regner med at det var kaldt hos deg også i påska. Da røyk nok motoren ekstra pga kaldstarten, og ekstra lenge pga kulda.. I tillegg fikk den kalde sjøtemperaturen den sure eksosen til å synke ned å vannflaten Med lite/ingen vind så tok det vel en stund før den forsvant. Sånn er det bare. Gjestehavner er jo ikke bare for folk med nye og pene båter. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Jeg har Volvo i kjelleren, røyk er et sunnhetstegn! Se det som en kunstinstallasjon heller enn forurensning. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Den beste anbefalingen jeg kan gi er at du finner deg en upopulær gjestehavn neste gang. Aller helst uthavn. Ja, dette må du akseptere, med mindre du er en gretten gubbe. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 (redigert) Tenk på co forgiftning. Dette er farlig og må forbys !! Redigert 2.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Dette er nok et eksempel på irritasjon som i hovedsak gamle gretne gubber rammes av ja. Man kan da for guds skyld ikke kreve at folk bytter ut motorene sine fordi de "plager" en og annen . Jeg vet ikke om dette bare er en tråd som ble startet for å "fyre opp" folk, men det skulle ikke forundre meg. Har sett en del sånne før, men med andre trådstartere. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Kansje vi med grønne i kjelleren må montere co alarm ute og?? eller sende til de gjestehavner vi har tenkt å besøke Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Profondo Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Tusen takk for fantastiske svar,NB båten min mangler noen tiår fra å være 2013 modell, men røykfri er den, det er sikkert bare flaks Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 (redigert) Koble startrelé til hornet på båten slik at alle i god tid varsles om at nå startes dyret. Da rekker man å ta på seg gassmasker. Redigert 2.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Jeg er enig med trådstarter.Denne sure røyken bør han holde for seg selv og finne seg sin egen uthavn.Eller overhale/bytte denne gamle dinosaurmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Min båt ryker ikke nevneverdig, jeg har registrert at en del ryker voldsomt spesielt ved kaldstart. Tror du bør legge ballen død, og slutte og ergre deg Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Med 35 år gammel VP så er jeg en tåkefyrste av rang. Den globale årsmiddeltemperaturen synker 0.2 grader og 48 eldre lungesyke dør hver gang jeg starter opp. Når jeg starter opp kald motor må jeg ligge en stund i fortøyningene for å få sikt nok til å forlate havnen. Av hensyn til andre blåser jeg ikke i tåkeluren før jeg sniker meg ut i ly av egenprodusert tåke. For å unngå for mye uro pleier jeg/vi å snike oss ut grytidlig før folk har våkna til live i andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Jeg er enig med trådstarter.Denne sure røyken bør han holde for seg selv og finne seg sin egen uthavn.Eller overhale/bytte denne gamle dinosaurmotoren. Klart vedkommende må bruke hundre tusen på å overhale to svære motorer fordi en og annen har sart nese Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Hadde dette vert en bilmotor hadde den vert spiker for lenge siden. Snart på tide med EU kontroll med CO2 måling på båter også? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.