Jump to content

Røyklegging av gjestehavn!

Profondo

Recommended Posts

Min svoger hadde en skikkelig røykmaskin, han pleide å vente til siste liten med å starte ..

Jeg gjorde det på samme måte da jeg hadde 41A motorer under dørken, i tillegg varslet jeg de nærmeste båtene om dette om de var synlig i båten..

Gjorde alt klart, og kun den siste tampen igjen mot land.. Startet motoren(e) og gikk pent ut av plassen.. fikset resten med fendere og annet på dekk litt utpå sjøen før ferden gikk videre.. Fungerte helt greit dette, møtte aldri noen grinebitere...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Etter å ha stormlest tråden sammen med morgen kaffen, er mitt naturlige spørsmål.

Hvor lenge siden er det disse motorene har hatt dyser til sjekk og justert ventil klaringen.???

Gjør det samme som Sydvesten beskriver. VP 41A er røykmaskiner og er det kaldt som nå må man påregne noe røyk.

Plagsomt? Ikke over tid da skuta forflytter seg rask bort fra vare neser.

Tiltak: Bytte dyser og justere? Nope. Hjelper ikke på disse motorene.

Konklusjon: Sånn er det bare....

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Både i denne diskusjonen, og i den om hekksjø, er det fascinerende å lese hvilket formidabelt forsvar det er mulig å stille opp overfor en type hendelser som det burde være innlysende i seg selv er uønskede. Prøv å snu det til biltrafikken på land, ville du latt være å irritere deg dersom naboen røykla nabolaget med sin 70-talls Chevrolet når han skulle ut om morran? Eller ville du latt være å irritere deg over ubehagelige forbikjøringer på veien?

Ser ut som enkelte har samme forhold til sjøen som til syden, de kan nok være hyggelige folk når de er hjemme, men ute så oppfører de seg som om sola skinner ut av ræva på dem.

Redigert av grawis (see edit history)

Både i denne diskusjonen, og i den om hekksjø, er det fascinerende å lese hvilket formidabelt forsvar det er mulig å stille opp overfor en type hendelser som det burde være innlysende i seg selv er uønskede.

Det er vel liten tvil om hendelsen er uønsket og jeg kan vanskelig se for meg at noen forsvarer dette. Utfordringen er tiltakene en kan gjøre for å redusere utfallet av den uønskede hendelsen..

Det ene er selvsagt å skifte motor, men i mange tilfeller så vil kostnaden være for stor sett i forholdt til nytteverdien for den menige mann.. Så etter mitt syn så tar man derfor forehåndsregler ved oppstart for å redusere effekten av den uønskede hendelsen... Dette kan en gjøre ved å starte motoren rett før tampen til land slippes, og umiddelbart gå ut i åpnere farvann hvor sjenansen for andre er mindre... Dette handler om sunn fornuft og respekt for andre.. Dette kan og bør selvsagt kommuniseres på en respektabel måte, og da pleier slikt å løse seg enkelt...

Men det finnes nok hjernedøde i begge leire, noen tenker kun på sitt eget ego, og lar motoren gå seg varm før de slipper tampen, andre hisser seg opp over litt eksos etter 30 sekunders eksponering ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Både i denne diskusjonen, og i den om hekksjø, er det fascinerende å lese hvilket formidabelt forsvar det er mulig å stille opp overfor en type hendelser som det burde være innlysende i seg selv er uønskede. Prøv å snu det til biltrafikken på land, ville du latt være å irritere deg dersom naboen røykla nabolaget med sin 70-talls Chevrolet når han skulle ut om morran? Eller ville du latt være å irritere deg over ubehagelige forbikjøringer på veien?

Ser ut som enkelte har samme forhold til sjøen som til syden, de kan nok være hyggelige folk når de er hjemme, men ute så oppfører de seg som om sola skinner ut av ræva på dem.

For det første så er det en vesensforskjell mellom å irritere seg over ubehaglige forbikjøringer og litt stekeos! For det andre representerer båtlivet (i allefall for meg) den siste skanse av frihet i vårt gjennomregulerte land. Prippene naboer har jeg hjemme, og er det siste jeg vil ha på båtturen.

Nå er ikke jeg en stor venn av røyk heller, unntatt på kjøtt og fisk,
og vil heller ikke si at man bare må tåle alt uten kommentar,

men ....alle som har ekte problemer med dette forholdsvis korte øyeblikket må gjerne tar seg en tur til Gøteborg.
Helst på egen kjøl, kommende fra sør, med litt vind fra syd-sydvest,

mens det ligger et større fraktskip som venter på bunkerbåten, med motoren .

Kan bare anbefales.
Denne fornøyelsen kan ikke beskrives med ord og tok for meg ca. en halv time,
uten valgmulighet for noe annet fordi den dekker med en gang mange kvadratkilometer og hele innseilingen med det.

Etter denne opplevelsen, og hvis det står til valg mellom denne og f.eks. VVP 41A,
stapper en sikkert frivillig nesen dypt inn i en hver 41A-VVP eksospipe

og ber skippern iherdig om å starte vær så god fire ganger siden det lukter ganske så godt i forhold til fraktskipet.

Hvis det finnes noe å klage på da er det for min del enten moderne motorer,

som produserer virkelig farlig støv som ikke synes (det gjør også alle moderne dieselbiler),
eller slike tungoljeforbrennings-det-minste-du-får-er-kreft-fordelingsmaskinene.

Blå-svart røyk er sikkert ikke så lekker heller,
men den er ofte så tykk at den enkelt kan stenges ut ved å lukke igjen vindu og dører.

...og, uklaaaar fordel, man ser når "faren" enten kommer eller er over,
som ikke er så verst i forhold til alternativet ovenfor? :smiley:

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

grawis, on 03 Apr 2013 - 07:09, said:

Prøv å snu det til biltrafikken på land, ville du latt være å irritere deg dersom naboen røykla nabolaget med sin 70-talls Chevrolet når han skulle ut om morran?

?? 70-talls Chevrolet, som andre amerikanske biler fra den tiden hadde sine utslipp regulert av «Clean Air Act»

Denne loven påla bla. alle amerikansproduserte biler og biler importert til USA å holde CO2, NOX og andre avgasser under et visst nivå. Ett av resultatene fra Clean Air Act var katalysatorene som også etterhvert motvillig ble standardutstyr på europeiske biler en 12-15 år senere.

Den bilen du så som røyk så vederstyggelig var antagelig ikke en Chevrolet, men heller en Volvo eller en Mercedes

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Min gamle BMC er også en tåkemaskin av rang dersom temperaturen er lav. Har ikke dårlig samvittighet av den grunn. Det som er litt morsomt her, er at trådstarter ikke har kommet med et eneste pip i denne diskusjonen. Har han mistet munn og mæle grunnet røykforgiftning, eller har han tullet seg bort i tåka fra en VP?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Limer inn trådstarter innlegg før slik at en kommer litt tilbake på sporet fra denne kolektive uthenging av et spørsmål.

Nå i påsken lå vi i en populær gjestehavn og nøt stillheten og sola, så startet en båt som forpestet halve havna med blå, tykk og sur eksos før den kom seg avgårde. Så det store spørsmålet er: Er det greit å tåkelegge havna med eksos, som en siste hilsen før man drar???

Er det jeg som er en gretten vanskelig gubbe som ikke synes dette er helt greit, eller kan vi ha noen små forventninger om røykfrie motorer i året 2013?

Hvis det var slik at vedkommende startet motorene og lot dem gå lenge og dermed da forpestet halve havna så er det uakseptabelt, like lite som om at en starter motor 30 minuter før når en skal gå fra kai klokka 6 om morgenen.

Det kan virke som om de med dette problemet er klar over det, er forundra over at de snarere hoverer over dette enn å ta hensyn.

Har en maskiner som røyker så mye så er det uten tvil motoreier som eier dette problemet, det minste en kan forlange er at en ikke latterliggjøre de en røyklegger og at en tar de hensyn en kan.
At eneste løsning en ser er at vedkommende en sotlegger bør finne seg en annen plass er en merkverdig måte å argumentere på.

Limer inn trådstarter innlegg før slik at en kommer litt tilbake på sporet fra denne kolektive uthenging av et spørsmål.

Nå i påsken lå vi i en populær gjestehavn og nøt stillheten og sola, så startet en båt som forpestet halve havna med blå, tykk og sur eksos før den kom seg avgårde. Så det store spørsmålet er: Er det greit å tåkelegge havna med eksos, som en siste hilsen før man drar???

Er det jeg som er en gretten vanskelig gubbe som ikke synes dette er helt greit, eller kan vi ha noen små forventninger om røykfrie motorer i året 2013?

Hvis det var slik at vedkommende startet motorene og lot dem gå lenge og dermed da forpestet halve havna så er det uakseptabelt, like lite som om at en starter motor 30 minuter før når en skal gå fra kai klokka 6 om morgenen.

Det kan virke som om de med dette problemet er klar over det, er forundra over at de snarere hoverer over dette enn å ta hensyn.

Har en maskiner som røyker så mye så er det uten tvil motoreier som eier dette problemet, det minste en kan forlange er at en ikke latterliggjøre de en røyklegger og at en tar de hensyn en kan.

At eneste løsning en ser er at vedkommende en sotlegger bør finne seg en annen plass er en merkverdig måte å argumentere på.

bra skrevet. Tenker litt på da røykeloven kom. Det var like mye protest og høylytt skriking fra røykerne som ville forsvare sitt domene, som de båteiere som forsvarer sitt domene i denne tråden. Ser at det er mye frustrasjon som må ut. Er det en menneskerett å pøse ut slik røyk som beskrevet her? men hostorien har sikkert to sider, det vet vi jo ikke. kanskje båten snek seg kjapt ut av havna, og gjorde minst mulig skade. hvem vet?

Godt det snart er isfritt, slik at vi kan ta fatt på en lang sesong. Røykfritt eller ikke. God sesong.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Guest Avmønstret#

Vi sniker oss ut grytidlig for å ikke skape for mye uro med røyken vår når vi ligger på plasser med mange andre båter. Klart en må vise hensyn. Kan jo ikke bare latteliggjøre trådstarter.

Om jeg må starte med kalde motorer på dagtid når det er folk i båtene i nærheten så tar jeg runden og beklager på forhånd. Det tar folk med veldig godt humør og i praksis kan de redde klesvasken som henger til tørk og sende evt atsmasyke osv i trygghet slik at den dagen/turen ikke blir ødelagt.

Må man så må man men hensyn skal man vise. Og er det for fælt å måtte vise hensyn så bør man kanskje legge seg i mer røyksikker avstand fra andre? Hvorfor skulle det være et urimelig krav?

hehe nei utroli nokk ikke, eg lurte på først om det var brann i ein båt i det eg kom inni havna med båten etter ein flott kveldstur på speilblank sjø men såg det var folk i båten da eg steg i land og hørte motoren var igang, ser på brygga lengre borte var det også ein båt som har starta opp som ser ut til og ryke like mye hehe, muligens starta opp for første gang etter vinderdvale. men det var ganske ekstremt må eg sei, ikke hverdagskost.

Redigert av Proxor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...