Jump to content

Røyklegging av gjestehavn!

Profondo

Recommended Posts

ref bildet,..jaggu ligger ikke blårøyken bak til venstre der også ja... :)

Observerte noe tilsvarende da jeg kjørte forbi ei havn forleden.

Dere som har slike motorer, dersom dere ligger med 230v landstøm i gjenstehavna, hadde det ikke funka og kjørt inn varmluft fra en vifteovn i motorrommet et par timer før oppstart? -eller et varmerør på et par hundrede watt som står på natta før oppstart? -eller en dyse fra dieselvarmer rett inn i motorrommet?

Har selv en eldre Volvo 70 motor,og er dessverre fullt på høyde med disse på bildene.Motoren har vært slik siden ny,omtrent.Hadde vært kjekt med ny motor,men jeg setter ikke inn en ny til 3-400k,så lenge den funker utmerket.Prøver å røyklegge minst mulig,men noe blir det.Håper inderlig ikke det kommer et fisefint tryne som trosser røyken for å beklage seg.Det vil bare bli trist for alle.

Håper inderlig ikke det kommer et fisefint tryne som trosser røyken for å beklage seg.Det vil bare bli trist for alle.

He he ..kjøper og ser den der... :lol: Hadde planlagt og starte opp mine 2 grønne røykbomber etter vinterdvalen i dag men ombestemte meg,, tar det heller i morgen når mørket har lagt seg. :wflag:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

img2595j.jpg

Wow, det var værre enn Mariell en kald vårdag også det der.

Er ikke bare å fleipe over røyklegging i gjestehavner.

Mariell er blitt mye bedre etter fjorårets sjau, men alikevell merkes det når jeg fyrer opp.

Pleier å advare de som ligger rett bak meg om at det mest sannsynlig blir noe røyk når jeg starter. Dette blir alltid tatt godt i mot og tilbakemeldingene etter røykleggingen er som regel, "dette var da ikke så ille".

Komunikasjon er viktig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Dette kan jau ligne på M/B Øyfjell i ein oppstart, med sine to godt tilårskomne Sabb/Ford 2704ET :giggle::giggle: .

Himmel å hav det skal bli mykje skriverier om eg skulle forville meg inn i ei gjestehavn/uthavn i litt meir fornemme strøk. :pray::pray:

Ok då, kansje lurt å la folk få evakuere først da, komunikasjon ja. :thumbsup:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Når ei tenkjer betre etter så hadde det vel vorte meir utskifting av gamle røykbomber, om denne avgiftskåte staten kunne nøyd seg med hk-avgift den eine gongen når båten var ny.

Ved motorskifte så kunne ein gå med på å hogge gamlemotoren og skifte til ein med lik antall hk, så gjekk det ut på eitt.

Om ein ville ha større motor neste gong så betalte ein hk avgift av mellomlegget mellom det som var betalt fyrste gongen til det hk antall som den nye motoren var på.

Då er eg sikker på at vi ville få ei rask utskifting av motorar over heile linja, til det betre for både miljø og lommebok.

Staten ville ha likevel tent sine 25% på mva (men mykje vil vel ha meir) og motorsalget ville ha gått som varmt kveitebrød ein mandags morgon.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Kva er hk-avgift foresten?? Ei slags luksusavgift for å gjennbruke ein båt??

Er det noko meir lukseriøst med båt i forhold til bil?? jaja det er jau hk avgift der og iallefall ved nybilkjøp. Men ein kan då skifte motor uten alt for mykje ramaskrik.

HK-avgiften er en midlertidig avgift innført av hr Per Kleppe og Arbeiderpartiet i 1978. Er vel på tide å bli ferdig med den, nå, da? Eller til høsten. Kanskje? Men vinner Høire, så får vi vel bompenger til sjøs i stedet...

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

For endel år siden sendte jeg forespørsel til samtlige politiske partier på Stortinget om noen hadde tenkt på mulighet for avgiftsreduksjon for de båteierne som ville skifte ut sine gamle stinkadorer.

Argumenterte for null oljelekkasjer/svetting, mindre støy, mindre forbruk og mye mindre utslipp til luft.

Kan love at jeg fikk svar!

To partier som kom med noe gpp, men ville ikke engasjere seg i saken.

Tok en runde til, uten at det hjalp.

Erfaringen min var at det spilte ikke noe rolle hvilke parti eller fløy man kontaktet.

Jeg skiftet nå likevel maskin og hadde bilder i flere båtblad av før og nå på utslipp til luft.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Kjenner jeg blir litt irritert her på en fredag. Hvor mange tror du har råd til å kjøpe nye motorer ? Skal vi avgiftbelegge røyken ? Hvem skal følge opp? Skal vi ha EU kontroll på sjøen? Hvor mye tror du det koster å gjennomføre? Hvor mange kontrollposter skal man ha? og hvor mye forurensing slipper vi ut for å dra dit ? Og tror du vi sparer miljøet på dette? Nei vi har nok andre fokusområder som er mye viktigere og har mye større miljøeffekt en fritidsbåtflåten i lille Norge

Ett råd: slutt å tenk lokalt gå globalt !

Sånn når det er skrevet skal jeg nyte fredagen

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Litt usikker på hvem som er grinebiterne, de som føler seg truffet og går rett i strupen på trådstarter og gir grei beskjed om hvilken type person den er og regelrett sier at de som ikke liker dette må reise en annen plass.

Gretten og vanskelig ja.

Hvis man ikke tåler røyk fra motorer så må man ikke legge seg i populære gjestehavner. Finn deg en ensom holme så kanskje du slipper å bli gretten.

Ja da er du klassifisert som en sur gammel gubbe. :thumbsdown:

Og jeg hadde vist deg 0 respekt vist du hadde kommet og klagd på det...

Kjøpe campingvogn kanskje... :giggle:

Den beste anbefalingen jeg kan gi er at du finner deg en upopulær gjestehavn neste gang. Aller helst uthavn. Ja, dette må du akseptere, med mindre du er en gretten gubbe.

Dette er nok et eksempel på irritasjon som i hovedsak gamle gretne gubber rammes av ja.

Klart vedkommende må bruke hundre tusen på å overhale to svære motorer fordi en og annen har sart nese :nonod:

.Håper inderlig ikke det kommer et fisefint tryne som trosser røyken for å beklage seg.Det vil bare bli trist for alle.

Det eneste de som ikke liker slik røyklegging er at en tar hensyn slik sydvesten med flere gjorde. Ser ikke at "røykleggerne" blir kalt noe som helst eller blir bedt om å reise et annet sted.

Jeg gjorde det på samme måte da jeg hadde 41A motorer under dørken, i tillegg varslet jeg de nærmeste båtene om dette om de var synlig i båten..

Gjorde alt klart, og kun den siste tampen igjen mot land.. Startet motoren(e) og gikk pent ut av plassen.. fikset resten med fendere og annet på dekk litt utpå sjøen før ferden gikk videre.. Fungerte helt greit dette, møtte aldri noen grinebitere...

Redigert av SRA (see edit history)

For endel år siden sendte jeg forespørsel til samtlige politiske partier på Stortinget om noen hadde tenkt på mulighet for avgiftsreduksjon for de båteierne som ville skifte ut sine gamle stinkadorer.

Måtte virkelig sjekke datoen her, men nei. Innlegget var ikke skrevet den første...

:lol:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...