Mizar Startet 3.April.2013 Link til dette innlegget Startet 3.April.2013 (redigert) På Albin Vega ligger roret foran propellen. Når man ser på skroget fra siden, ser det ut til at akselen fra rorkulten og selve propellakselen er nødt til å krysse hverandre, hvis de begge ligger i båtens midlinje. Noen som kan forklare hvordan dette er løst? Redigert 3.April.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Big Horn Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Rorakslen ligger senterert, og propellakslen kommer ut på babord side av denne. Ganske fiffig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 4.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 (redigert) Rorakslen ligger senterert, og propellakslen kommer ut på babord side av denne. Ganske fiffig løsning. Takk for svar, det måtte jo nesten være slik, den ene eller andre akslingen må til siden. Men jeg lurer også litt på om dette påvirker hvor god den er å manøvrere (for motor). I snekka mi kan jeg vinkle roret og la propellstrømmen bakover (eller fremover i revers) skyve båten sideveis akter. Jeg snur på en femøring i stille vær! -Med roret foran propellen må man vel tenke omvendt, eller er motoren så svak uansett (7-12 HK) at dette blir mer teoretisk? Slik at man alltid må ha en viss styrefart gjennom vannet? Redigert 4.April.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
quantumduck Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Det vil nok absolutt ha noe å si når du skal manøvrere i havn. Jeg har drev med stor avstand fra propell til ror, og merker definitivt en forsinkelse fra jeg gir gass og til propstrømmen når roret og båten svinger. Når propstrømmen ikke treffer noe ror, og båten i tillegg er langkjølet, blir effekten av rorutslaget mindre. Mulig du har en tilsvarende fordel når du bakker, dersom noen av propstrømmen da treffer roret? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Vegaen er ikke lett å manøvrere for motor i sakte fart fremover, og er diplomatisk sagt interresant å bakke for motor. Det positive er at man som Vegaeier ofte lærer seg en god del alterntive tekniker for å komme inn og ut av havn, som man ellers ikke ville fått med seg... Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Jeg hadde Vega, og som Sofaseileren sier så lærer man seg noen triks for å manøvrere i havn. Sakte fart fremover gikk greit synes jeg, var bare å få "feelingen" så greide man det. Men når man bakket var det jo helt tilfeldig hvilken retning båten gikk, bruk av roret hadde nær sagt ingen effekt. Jeg brukte som regel mannskap til å gå helt ut på utriggeren og dytte båten den retningen vi ville ha den, og så klyve ombord i siste øyeblikk. Mista kjerringa og et par Oakley på det en gang da hun var litt ambisiøs hva gjaldt egen evne til lange steg Ellers kunne man gjerne (hvis vindretningen var gunstig) bruke fokka til hjelp. Hadde en 5hk yamaha påhenger bakpå da, sånn i tilfelle det skulle bære helt galt av sted Da kunne den snu på egen akse. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
P. K. Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 En teknikk når man bakker en slik båt for motor, er å gi mye gass akterover med nøytralt ror, for å få fart i båten, og deretter legge roret hardt over, altså slik at man styrer i forhold til vannstrømmen forbi båten... Dvs. propellstrømmen har ikke noe med dette å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Husker også at jeg ble ganske kreativ med ulike typer "varping", dvs å dra båten ut ved hjelp av tau, for å få den til å vende riktig retning. Men jeg ble aldri helt komfortabel med å skulle manøvrere inn og ut av innerste båsen i trange flytebryggeanlegg... Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Morgenens latterkule! Jeg kondolerer... Mista kjerringa og et par Oakley på det en gang da hun var litt ambisiøs hva gjaldt egen evne til lange steg Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Fjordland Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Fikk du berga brillene? Mista kjerringa og et par Oakley på det en gang da hun var litt ambisiøs hva gjaldt egen evne til lange steg Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 5.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 (redigert) Bortsett fra økt spenningsfaktor for risk-seekers ved havnemanøver, samt underholdningsverdien for publikum ved ankomst og avreise havn/gjestehavn , er det kanskje andre gevinster med Vegaens rorløsning som viser seg ute på sjøen? Får man noe igjen i form av seileglede, fart el.l. med denne interessante rorplasseringen? -Som utenfor Kapp Horn for eksempel... Redigert 5.April.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
CSL Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Kjerringa klarte seg, hun kom seg opp på brygga igjen og videre opp i båten på neste forsøk Jeg lo så jeg grein, noe hun ikke hadde veldig stor forståelse for, men nå i ettertid ser hun jo humoren. Det var urkomisk å se henne innse at hun ikke kom til å greie det, for så å falle bakover og forsvinne under rekka. Brillene ligger vel et sted i gjørma under den plassen, gadd ikke dykke ned etter dem Personlig likte jeg å gå inn/ut av havneanlegg på bare fokka når forholdene tillott det, det gikk faktisk veldig greit. Men da sto påhengeren på tomgang klar til innsats om jeg plutselig var i ferd med å drite meg ut Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.