Jump to content

Volvo 2030 trykk eller vakum i finfilter?

Bergen

Recommended Posts

Har fått problemer med luft etter bytte av filter (begge). Motor går greit på lave turtall men begynner å jage etter en stund på høye turtall. Etter diverse etterteiting av filter og lufteskruer har jeg oppdaget at jeg har ødelagt gjengene på lufteskrue til finfilter. Har en alternativ bolt som rekker ned i resterende gjenger men fuktighet kan tyde på at den ikke er helt tett.

Finfilter er plassert mellom fødepumpe og høytrykkspumpe. Jeg har inntrykk av at fødepumpe leverer så mye diesel (ble fort mye søl når bolten kun sto løst i hullet) at eventuell lekkasje på lufteskrue kun burde gi lekkasje ut, men er det tidvis også undertrykk i filteret? Vil f.eks høytrykkspumpe ved fullt pådrag suge så mye at fødepumpe ikke leverer nok og således får en vakuum i filteret?

Skal bytte filterholderen med en ny, men mens jeg venter på denne ville jeg få klarhet i om dette også er kilden til luften, eller om jeg har en annen lekkasje.

Tror ikke jeg ville brukt mere tid på dette før bytte av filterholder.

Du sier også at probleme blir større på høye turtall, å da vil det trekkes luft inn lufte nippel.

Finnes altid en mulighet for at det kan være noe annet. Men- ingen problem- bytte av filter- deff nippel, så oppstår problem....

ps. jobber med Volvo

Ble skuffet etter bytte av filterholder til kr 1200. Problemene var fortsatt tilstede. Men tror jeg fant synderen i dag da jeg løste ned grovfilteret på nytt. Pakningen på toppen av filteret var vridd seg og skapte en kilde til falsk luft.Gikk i lang tid på fullt turtall etter dette. :pray:

Konklusjon: Skift et filter av gangen for å lettere finne eventuelle feil. På den annen side er jeg blitt veldig god på lufting....

Fikk forresten et filter uten nr og blått av farge med den nye filterholderen ( ferdig påmontert holderen i forseglet eske) Merkelig at det ikke følger orginalfilter med til en orginaldel?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...