Morten A Startet 3.April.2013 Link til dette innlegget Startet 3.April.2013 Hei! Skal se på en Wellcraft imorgen med en kollega. Den er bestykket med 2 stk Mercruiser V8 D-Tronic fra 2000, gangtid i underkant 500 timer. Et problem hadde oppstått etter sjøsetting i mars. Begge motorer røker hvitt fra 2000 omdreininger og oppover og motorene klarer ikke mer enn 3000 omdreininger. Selger opplyser at motorene starter lett og går fint opp til 3000, ingen ulyder. Båten fungerte fint forrige sesong og hadde da en maxfart på oppunder 48 knop/3650 rpm nå 30 knop/3000 rpm. Normal farge på olje. Impellere skiftet ifjor og temperatur er normal for begge motorer. Skroget er rent, begge drev har hatt service iår. Noen som har tips om hva vi skal se etter? Litt rart at problemet er på begge motorer så tankene går mot vann i diesel men ville man ikke da fått andre symptomer? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 (redigert) Hvit røyk kan være damp pga manglende kjølekapasitet (gjennomstrømning) og derav høy temperatur i eksosen etter eksosbendet. Bare en tanke da dette problemet kommer fra 3000 rpm og opp.... Temperatur ok på maks øs? Det er kaldt i vannet nå. Kjølere?? Redigert 3.April.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Morten A Svart 3.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Problemet begynner ved 2000 rpm og motorene klarer ikke mer enn 3000. Temperaturen skal være normal uansett rpm. Mysteriet er og at dette har skjedd med begge motorer samtidig! Eneste de har felles er dieseltanken regner jeg med? Hvis det er damp vil den da "løse" seg fort og ikke bli"hengende"? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Ja. Er det damp så løser det seg fort. Teorien stemmer ikke med at de nå ikke klarer mer enn 3000 rpm. Begynn i den enkle enden med filtre, sjekk diesel osv. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Morten A Svart 3.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Det skal jeg gjøre! Takk for tips! :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 ta av luftfilter/ bytt om det ikke er gjort og se om det er endring. Manglende turtall kan komme av det. Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Er dette 7,3 Liter D-Tronic? Røyker de like mye når de er varme? Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 4.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Ja det er det, etter det selger oppgir så røyker de fra 2000 til 3000 rpm, forsto det slik at røyken er der uansett temperatur. Luftfilter skal sjekkes! Skader det å kjøre uten luftfilter en liten tur? Er vel ikke så mye skitt i luften i en båt? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Mange båtmotorer har ikke luftfilter engang, så normalt sett så skal det slettes ikke skade med en testtur uten filter. Lykke til Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
glalaks Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Tøff båt er det hvertfall!:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Eureka Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 før en kjører uten luftfilter, kan en sikkert med fordel se til at det ikke er alt for mye støv, drit, løse papirbiter mm.. i motorrommet. Et medlem her slet med å oppnå maks turtall, motoren ble skrudd omtrent i atomer, deler inne hos verkstedet etc.. så hadde han glemt å faktisk dobbeltskjekke luftfilteret, han antok at han hadde skiftet det. Kan ikke love noe, men det er definitivt noe å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 4.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Da har vi sett på båten! Den klarte 40 knop og 3200 rpm, noe hvit røyk fra 2000 til 3200, ca 2-3 meter "søyle" bak båten før den var vekk. Det kom greit med kjølevann ut de rake rørene. Kunne ta på manifoiler og turboer uten å brenne meg så da er vel kjølingen der ok? På den ene motoren kom det kjølevæske ut påfyllingslokket, dårlig lokk, høyt trykk? Denne motoren ble også varmere enn den andre, opp mot 120 grader, den andre lå rundt 85 grader på 3200 rpm. Oljetrykket på den varmeste motoren lå på ca 7,5 den andre ca 5,5 etter instrumentene. Fikk ikke sjekket luftfiltrene, det var litt styr å få de av. Oljen hadde normal farge, ingen vann i vannutskillerne. Lettstartete og uten ulyder. Syns den var litt treg å få opp i fart og kunne ikke høre noe lyd fra turboene, defekte? Ellers var det en nydelig båt men ussikkerheten i tilstand på motorer gjør at det må gåes noen runder i tenkeboksen. Prisen er satt ned til 215 000 men tror nok den må ytterligere ned for at kollegaen min kjøper den. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 ikkje så rart det kom ut kjølevæske på 120 grader akkurat. Vel det store spørsmålet er da : er det dieselrøyk eller damp.. Damp forsvinner jo i løse luften nesten umiddelbart mens eksosrøyk henger igjen som en lang sky en stille dag Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 En venn har 2 slike 7.3 D-tronic i sin båt, for å si det sånn, turboene er vel stort sett det som høres!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Morten A Svart 4.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Tror vel kanskje at det kom ut såpass mye vann at det ble for liten mengde kjølevann igjen i systemet? Røyken løste seg fort opp så jeg heller vel mot damp, men burde ikke manifoilene vært glohete? Ang turbolyd så har jeg bare mine egne å sammenligne med lydmessig. Der er det også en markant forskjell når de slår inn, det var det ikke her. Men defekte turboer, kan de lage hvit røyk? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 tuller du? javisst kan de det. Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Jeg har også en 7.3 liter, ikke D-tronic, men samme motoren ellers. Turboen høres veldig godt! Hvis du får av luftfiltrene kan du bevege forsiktig på turboakslingen med fingrene, her skal det ikke være mange millimeter bevegelse. Sjekk også wastegateventilen som er en slags bypassventil som sitter mellom turbinhuset (eksosdelen) og eksosrøret turboen står på. Fungerer ikke denne og den står i åpen posisjon, vil du ikke få ladetrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Jeg har opplevd på 2 Perkins 6.354 at turboene har hengt seg opp i løpet av vinteren. Det røyk godt, men mørkere røyk en videoen fra Youtube. Det er vel en nyere mere moderne motor enn Perkinsene, så ting kan vel arte seg litt annerledes. Imidlertid, Jeg løsnet de bare ved å dreie litt på dem manuelt med en skrutrekker (forsiktig selvfølgelig, de satt ikke hart fast), siden når de var løse fra lagrene var alt OK. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Bitteliten Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Overtrykk i kjølevann er interessant. Toppakning, sprekt topp eller sprekk i manifold. At alt var ok i fjor og ok nå kan tyde på frostsprenging. Vil fraråde kjøp før årsak er avklart. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 5.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Ja det var liiitt mer røyk fra den gravemaskinen! Ikke umulig at det er noe med turboer/wastegates... Men nå har han fått bud på 200 000 på båten så da ble det uaktuelt. Har og snakket med Mercruiser verkstedet her i Bergen som frarådet å kjøpe båt med denne type motorer. Dyrt og vanskelig å få tak i deler osv. Litt rart de er jo bare 12-13 år gamle? Hadde en Ford 2704 fra 1985 for et par år siden og den var det ikke problemer å få deler til! Menmen det ble ikke denne båten men takk for gode tips folkens! :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 alt av mercruiser er vanskelig og tidkrevende og få deler til. De som tar seg av logistikken derigården skulle hatt juling. Ellers ser det ut til noen kan gjøre seg et røverkjøp på denne båten ja. Skulle være en easy fix om man får tak på det man trenger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.