Jump to content

Hvit røyk fra D-Tronic V8 og for lavt turtall.


Morten A

Recommended Posts

Hei! Skal se på en Wellcraft imorgen med en kollega. Den er bestykket med 2 stk Mercruiser V8 D-Tronic fra 2000, gangtid i underkant 500 timer. Et problem hadde oppstått etter sjøsetting i mars. Begge motorer røker hvitt fra 2000 omdreininger og oppover og motorene klarer ikke mer enn 3000 omdreininger. Selger opplyser at motorene starter lett og går fint opp til 3000, ingen ulyder. Båten fungerte fint forrige sesong og hadde da en maxfart på oppunder 48 knop/3650 rpm nå 30 knop/3000 rpm. Normal farge på olje. Impellere skiftet ifjor og temperatur er normal for begge motorer. Skroget er rent, begge drev har hatt service iår. Noen som har tips om hva vi skal se etter? Litt rart at problemet er på begge motorer så tankene går mot vann i diesel men ville man ikke da fått andre symptomer?

Link to post

før en kjører uten luftfilter, kan en sikkert med fordel se til at det ikke er alt for mye støv, drit, løse papirbiter mm.. i motorrommet.

Et medlem her slet med å oppnå maks turtall, motoren ble skrudd omtrent i atomer, deler inne hos verkstedet etc.. så hadde han glemt å faktisk dobbeltskjekke luftfilteret, han antok at han hadde skiftet det.

Kan ikke love noe, men det er definitivt noe å sjekke.

Link to post

Da har vi sett på båten! Den klarte 40 knop og 3200 rpm, noe hvit røyk fra 2000 til 3200, ca 2-3 meter "søyle" bak båten før den var vekk. Det kom greit med kjølevann ut de rake rørene. Kunne ta på manifoiler og turboer uten å brenne meg så da er vel kjølingen der ok? På den ene motoren kom det kjølevæske ut påfyllingslokket, dårlig lokk, høyt trykk? Denne motoren ble også varmere enn den andre, opp mot 120 grader, den andre lå rundt 85 grader på 3200 rpm. Oljetrykket på den varmeste motoren lå på ca 7,5 den andre ca 5,5 etter instrumentene. Fikk ikke sjekket luftfiltrene, det var litt styr å få de av. Oljen hadde normal farge, ingen vann i vannutskillerne. Lettstartete og uten ulyder. Syns den var litt treg å få opp i fart og kunne ikke høre noe lyd fra turboene, defekte? Ellers var det en nydelig båt men ussikkerheten i tilstand på motorer gjør at det må gåes noen runder i tenkeboksen. Prisen er satt ned til 215 000 men tror nok den må ytterligere ned for at kollegaen min kjøper den.

Link to post

Tror vel kanskje at det kom ut såpass mye vann at det ble for liten mengde kjølevann igjen i systemet? Røyken løste seg fort opp så jeg heller vel mot damp, men burde ikke manifoilene vært glohete? Ang turbolyd så har jeg bare mine egne å sammenligne med lydmessig. Der er det også en markant forskjell når de slår inn, det var det ikke her. Men defekte turboer, kan de lage hvit røyk?

Link to post

Jeg har også en 7.3 liter, ikke D-tronic, men samme motoren ellers. Turboen høres veldig godt! Hvis du får av luftfiltrene kan du bevege forsiktig på turboakslingen med fingrene, her skal det ikke være mange millimeter bevegelse. Sjekk også wastegateventilen som er en slags bypassventil som sitter mellom turbinhuset (eksosdelen) og eksosrøret turboen står på. Fungerer ikke denne og den står i åpen posisjon, vil du ikke få ladetrykk.

Link to post

Jeg har opplevd på 2 Perkins 6.354 at turboene har hengt seg opp i løpet av vinteren. Det røyk godt, men mørkere røyk en videoen fra Youtube. Det er vel en nyere mere moderne motor enn Perkinsene, så ting kan vel arte seg litt annerledes. Imidlertid, Jeg løsnet de bare ved å dreie litt på dem manuelt med en skrutrekker (forsiktig selvfølgelig, de satt ikke hart fast), siden når de var løse fra lagrene var alt OK.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Ja det var liiitt mer røyk fra den gravemaskinen! Ikke umulig at det er noe med turboer/wastegates... Men nå har han fått bud på 200 000 på båten så da ble det uaktuelt. Har og snakket med Mercruiser verkstedet her i Bergen som frarådet å kjøpe båt med denne type motorer. Dyrt og vanskelig å få tak i deler osv. Litt rart de er jo bare 12-13 år gamle? Hadde en Ford 2704 fra 1985 for et par år siden og den var det ikke problemer å få deler til! Menmen det ble ikke denne båten men takk for gode tips folkens! :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...