Jump to content

Kjøpe ca 17fot familiebåt. Maks 70000,-. Forslag ønskes:)

mydz

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Familien min og jeg har inntil nylig hatt en vernøy 430. Ganske fornøyd med den, men nå begynner vi å vokse fra den. 2 små barn er kommet til, og de vokser jo for hver dag. Da trenger vi større plass, bæreevne og komfort på sjøen.

Det vi ønsker oss er en litt større landstedsbåt som har plass til en familie på fire, og som i tillegg kan takle en onkel eller tante ekstra. Den må ha ok fribord, grei planløsning for fiske, litt overbygg/kalesje og marsje rundt minimum 18-20 knop. I tillegg ønsker vi selvsagt at den skal tåle litt sjø. Det skader heller ikke om det er mulig å overnatte i den for 2-3 personer. Alt i ett mao;)

Har sett litt på eldre Øien 17 HT og tenker at den kunne passe bra. Vet at det finnes en del andre tråder om Rana vs Øien etc.

Lurer likevel på om noen har forslag til andre gode familiefiskebåter på?

Noen som kjenner seg igjen og har erfaringer som kan deles?

Enig med "glalaks"!

Vi hadde en Hansvik 18HT som "tur-/familiebåt" i 14 år. Meget romslig og funksjonell båt, størrelsen tatt i betraktning.

Vi hadde en 60hk motor på den, og i kombinasjon med trimplan ga denne krefter i massevis for behagelig marsjfart i området 12-15knop (toppfart 29-30knop).

Eneste ulempen med denne båten er at den er relativt flat i bunnen, slik at det blir en del slag og behov for å sette ned farta dersom det blir litt bølger.

• 3 uker senere...

Takk for det!

Ja, den virker stødig og god. Så får tiden vise om det var et riktig valg;)

Det dukker nok opp noen bilder etter hvert

Og ift motor - tenker at vi starter med 50, så får vi heller oppgradere om det blir et behov. Mener jeg har sett at 40-90 er riktig for denne båten, så det er i hvertfall ikke for mye.. Viktigste var å finne en motor som ga en god magefølelse til en fornuftig pris.

Kommer oppdateringer når solen skinner igjen;)

Kjenner flere med 510, motor fra 55/60hk opp til 80 og 100 hk.

Vil si 50 blir knapt med litt last i båten, og den tåler også fint vekta fra en større motor. Så f.eks 80hk 4T ville vært mitt førstevalg for motor til denne

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 3 uker senere...

Whoa! Da har vi vært på tur!

Dro fra Bergen til ny hjemmehavn i Sunnfjord i går, og er relativt godt fornøyd med båt og motor, selv om det alltid er "noe". Hadde en snittfart på ca 16knop, så vi brukte litt under 5 timer.. Vel og merke med bunkring for båt og mannskap underveis.

Var stort sett stille sjø. Over sognesjøen fikk vi ca 1-1,5meter bølger fra øst, så da ble det litt stamping. Likevel, både jeg styrmannen var godt fornøyd.

Motoren oppførte seg bra, men virket "litt pjusk" noen ganger ved gearskift.. og døde et par ganger når vi skulle sette i gear på min. turtall. Løsning ble å dra på litt ekstra, for så ev. å dra ned igjen. I tillegg virket det noen ganger, når vi skulle starte igjen, som starteren "glapp" litt. Så, er dette kun fordi vi ikke har blitt ordentlig kjent enda, og noe jeg får teken på etter hvert, eller er det klart for full gjennomgang? Eller noe mitt i mellom?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...