Jump to content

Hvordan lufte ferskvannsystemet og v.v bereder TAMD40B?

Ktveiten

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Som emnetittel sier har jeg rengjort alle kjølerne på maskinene og dermed skal jeg fylle ny kjølevæske.

Lurer på hvor jeg skal lufte etter fylling er gjort. Har kikket rundt etter info i manualer og div, men finner ikke noe konkret svar.

Har også byttet v.v bereder og har kjølevannsirkulasjon fra maskinen. Dette vil vel kanskje luftes når jeg lufter på maskinen?

Når det gjelder sirkulasjon til v.v berederen regner jeg med at "ut" av maskinen er uttak rett ved sirkrulasjonspumpe og retur fra v.v bereder er inn i forkant av ferskvannskjøleren?

Må jeg lufte på drikkevann siden av v.v berederen også, eller ordner dette seg selv?

Har MS3c gir og lurer her på om det skal være anoder på de 2 pluggene på babord side av giret? Finner ikke noe info om dette. Har bare hatt av pluggene å sitt at det er innvendige gjenger i dem.

På forhånd takk for tips!

MVH Ktveiten

Heisann ! Du kan bare kjøre de første 20 minuttene med påfyllingslokket på varmevekslertanken av. Jeg kjenner ikke til annen luftemetode..

Pass på å ikke fylle for mye kjølevæske. Kun til du ser at selve varmevekselrørene dekkes i tanken. U C ?

vv.bereder trenger ikke lufting.

Det er 2 plugger med zink på MS3c, men jeg tror de fleste kun benytter 1 stk. De har hatt en tendens til å knekke de zinkstavene der, eller messingboltene og de kan forårsake f..n i he..vette om de gjør det.

Redigert av Worry II (see edit history)

Mange takk for godt svar! Hadde TAMD60C i min tidligere båt, og der var det luftenippler på ferskvannskjøler og turbolader. Trodde derfor at det muligens var noe lignendes på 40 maskinene, uten at jeg har sett noen. Men du har nok rett ja!

Men vet du/dere om det er rett sånn som jeg har koblet til v.v berederen? ut ved sirkulasjonspumpe og retur til ferskvannskjøler.

Den gamle v.v berederen var ikke merket, så jeg vet ikke 100% hva som var inn og ut...

MVH Ktveiten

ut ved sirkulasjonspumpe og retur til ferskvannskjøler.

Jeg har koblet omvendt på min TAMD30. Det står "Hotwater outlet" på tegningen av påmontert kran på kjøleren. Jeg trodde da at det var ut her, og at pumpa suger..

Andre som har formening om dette er viktig eller ikke ?

Edit. Se her "Hot water outlet": http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-90-18477.aspx

..herfra ned til "inn" på vvb. Da går vannet nedover i spiralen i vvb, så "ut" til inn på sirkulasjonspumpa.

Ser for meg at det er tyngre for vannet å gå oppover i spiralen i berederen:

11035013_1.jpg

Det er mange her inne som har gjort dette, og jeg håper dere sier i fra om dere ikke er enige med meg ! Mange av gamlegutta kjenner TAMD40, bl.a. Ingar ?

Redigert av Worry II (see edit history)

Se der ja... Har koblet omvend jeg, men har ikke fått startet opp å testet ennå da båten ennå står godt plassert på land.

Må kanskje koble omvendt jeg da??

Tror det er ved nr 25 på vedlagt tegning jeg har koblet ut av maskin, altså inn på bereder. Men dette er kanskje som du sier sugesiden på pumpen...

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18337.aspx

Redigert av Ktveiten (see edit history)

MVH Ktveiten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...