Jump to content

Halco 29, erfaringer og spm. om inventar/interiørløsninger


mormalv

Recommended Posts

Hei!

 

Har innsett at kalesjebåt ikke er det beste i Trøndelag, og har lyst på en lukket båt som tåler litt sjø.

 

Ut i fra pris ser Halco 29 ut til å være en het kandidat. Har hørt at sjøegenskaper er meget gode.

 

Problemet er at det virker å være for få sengeplasser i den (må ha 4). Tenker på om det går an å lage en stikklugar under sittegruppen dersom denne heves. Litt sånn ala' Bayliner 2858 for dem som skjenner den.

På de fleste båtene jeg har sett er sittegruppen lavt plassert. Må jo være fint å løfte denne for å få bedre utsikt også.

Noen som vet hvor bredt det er fra midtkorridoren og inn til skroget (bredden på sittegruppa). Tenker på hvor bred køye man kan ha under der... Er jo primert tenkt som "barnerom".

 

Noen som har tanker om denne? http://www.autodb.no/bat/view/1517440

Ser litt annerledes ut (eldre??) enn mange andre Halcoer. Vinduer er annerledes, men den harjo den skrå bakveggen.

Grei pris, to motorer og litt uferdig innredning passer jo greit med planene jeg nevner ovenfor.

Blir den litt tung i sessen med 2x VP40 tro?

 

Ellers andre erfaringer om Halco 29?

26- fotern anser jeg som ikke så aktuell siden den har mindre kabin, ikke ståhøyde på toalett siden det er plassert foran. Og akterdekket er jo mindre.

Redigert av mormalv (see edit history)
Link to post

Når det gjelder innredning så er det noe langt bak en plass som sier meg at innredningen til Norcraft 27 kunne kanskje brukes som utgangspunkt for det du er på jakt etter. Der var en køy på litt skrå forut, sittegruppe på babord side med bord som kunne senkes ned til bunn i køy og stikk køye under sittegruppen.

Formene ble kjøpt opp av en kar på moldetraktene som produserte noen, men han ga vel opp da dette CE styret og alt rundt det kom så i vinden. .

Hvis du googler på "Norcrat 27" så kanskje du finner igjen navnet til det firmaet.

Vi hadde vel og en kar fra Færøyene her som fikk seg båt gjennom han, men har ikke sett han her på noen år.

Link to post

Halcoen er veldig lav i overbygget da, så om du skal heve sittegruppen tror jeg du får problemer med takhøyden. Mange halcoer har en stikkøy ved siden av motoren under akterdekket, men med to motorer er dette uaktuelt. Hørtes veldig baktungt ut med 2xVP40 ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nå husker ikke jeg lengre hvilke av de Halcoene som Norcraft på Askøy produserte, men innredningen var ganske så lik som Norcraft. Muligens det var ønomivarianten, Synes å erindre det stod en masse forskjellige former ute på plassen hos de. Da markedet for Halcoene forsvant endret de litt på overbygget og parret det med en form av en skrogtype de hadde kjøpt opp og fikk Norcraft båtene.

 

Bunnen i stikkøyen under sittegruppen var omtrent rett på skutebunn. Du gikk ned fra midtseksjonen. De kunne og lage en stikkøy ekstra ved siden av maskinen på babord side hvis ikke man hadde satt inn et dyr av en maskin. Men nå må jeg tenke litt....

Var bare noen tanker jeg kom på sånn i farten.

Husker jeg tipset flere som hadde 29varianten med den mørke teakinnredning men ville heller ha den lyse som de brukte i Norcraft...

Jaja, ta det for det det er...tanker over en kopp kaffe.

Link to post

Norcraft 27 ser ut til å ha de løsningene jeg etterspør ja, men den virker å være høyere og dørken ligger lenger opp.

Halcoen går du jo laaangt ned når du går inn i kabinen.

 

Fant tegning her.

halco_tegning_2_0001.jpg

 

Std. sittegruppe ligger helt nede på dørknivå. Jeg tenkte å heve den til samme høyde som passasjerstolen. Det er jo bare sittegruppen som heves, så tror det er akseptabelt med lav høyde der. Blir jo som fører og passasjerstol det... Nederste vindusrekka forsvinner bak ryggputa i sittegruppa da men.

Inngang til stikklugaren i bakkant der akterveggen skrår tenkte jeg. Skal prøve å få skrevet ut denne i tilnærmet riktig målestokk og få tegna litt på.

 

Men i sjøen er Halcoen god? Har mest lyst på Offshore varianten da, men man få grei fart med "økonomiskroget" også?

Link to post

Har sett på Halcoen du har linka til. Kan tenke meg at denne båten er bygd for bruk som taxibåt. Derfor to motorer med hekkagg. Det var vanleg at dei då vart kraftigare dimensjonert enn standardutførelsen. Den er forholdsvis tung (4.5 tonn) og det har ikkje berre med det å gjere at der er to motorar. Vil tru at denne båten må opp i stor fart før den planer. Personleg ville ikkje eg kjøpt den.

Link to post

Kanskje den har vært taxibåt ja. Tenkte ikke over det... Men da er den sikkert tung å få opp i plan, og drikker endel diesel for å holde seg i plan også...

Har skissert litt på innredninga her:

 

halco_stikkabin.jpg

 

Kan jo funke. Det er ikke god plass for å komme inn i køya men. Også blir den ikke mer enn 90-100 cm bred. Mest for barn da, eller to som er skikkelig glade i hverandre =)

Link to post

Du kan jo eventuelt kombinere det med en enkel stikkøy akterover, høyden under dekk ser ut til å være bedre enn under salongen. Og om du støper ny dørk og benker som en modul, får du jo god høyde under selve benken (dvs ut mot skrogsiden). Hmm..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Eystend, må si du har gjort en utrolig jobb! Utrolig mange fine løsninger og flott finish. Ble lyst, lekkert og moderne. Smarte løsninger for stikkøyene ja. Ga inspirasjon det der :-)

Du som har sånn båt, kunne du tatt et mål til meg? Kabinbredden innvendig f.eks. Da får jeg en referanse for å skalere tegninga riktig i mitt DAK program. Bør være et mål jeg kan finne igjen på plantegnina over. Hadde satt stor pris på det!

 

Index, det var smart. Slik at den ene køya går frem slik jeg har tegnet og den andre går bakover under akterdekket? Med samme inngang slik at personene ligger hode mot hode? Kanskej ligger st noen tankern elr. lign. under akterdekket på den siden? Tenkte høyden inni stikkabinen helt opp til setet på benken ja.

Link to post

Med sofaen helt akter i kabinen er det begrenset hvor høyt man kan heve sittegruppen før man blir sittende fremoverlent på grunn av den skrå bakveggen. Jeg tror det vil være en bedre løsning med inngang til stikk-køya bak slik mormalv har skissert.

 

På Halcoen vi hadde var vv-bereder, defroster og luftkanaler fra dieselvarmer plassert under benkene der stikk-køya er skissert. Tenk også over hvordan de tekniske installasjonene skal løses. Dette kan bli ekstra utfordrende når motorrommet er fylt opp med to motorer.

 

Mange Halcoer er bygd med nedsenkbart bord slik at man kan lage seng i dinetten. Dersom man kan leve med å måtte ordne til senga om kvelden og rydde bort om morgenen kan dette være en brukbar løsning. Det er selvfølgelig ikke like lettvint som å ha tilstrekkelig med faste sengeplasser, men kan være en løsning dersom man ser for seg et moderat antall overnattinger i løpet av sesongen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ref: sofa helt akter: Ja riktig det Brigg. Måtte bare studere bildene til eysteind noen ganger.

Er nesten Norcraft sin løsning men uten det skifterommet som de hadde som standard.

De hvite platene Norcarft og muligens eystein har brukt er knallharde å sage i og koster sikkert endel men er mer moderne og gjør det betydelig lysere enn den mørke teaken som var standard.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Takk for betraktningene :smiley:

 

Ja, jeg trakk frem sittegruppen pga. skråen i bakveggen, så tenkte det var best å ha inngangen til stikkabinen der.

Men dersom det stemmer som Brigg sier at det er endel teknisk utstyr montert i de benkene, blir jo jobben litt mer omfattende.

 

Tror uansett ikke jeg kommer til å vurdere den Halcoen med 2 motorer. 2 drev og 2 to eldre motorer høres ut som mye vedlikehold....

 

Kanskje det beste er er en Halco Økomomi med litt kraftig motor og fast aksel? Får jo grei marsjfart med disse og?

Er vant med 9 knop, og da blir Trondheimsfjorden laaaaang, og frua utålmodig :lol:

Så en lukket båt med grei fart er det vi er ute etter. Finnes det andre i prisklassen som Halco da?

Link to post

Det er ikke sikkert de tekniske løsningene er lik på alle Halcoene i og med at dette for en stor del er halvfabrikata som er innredet av eier. Men på den vi hadde var det slik jeg skrev tidligere i tråden.

 

Det pleier være mange Halcoer som annonseres, og jeg antar at det blir tilsvarende når våren kommer denne gangen også. Men disse båtene kan ha ulik kvalitet på innredningsarbeidet og tekniske løsninger, så du må være forberedt på en del vedlikehold og utbedringsarbeid. Dette blir jo heller ikke bedre av at de begynner å dra på åra etter hvert. Samtidig finnes det mange Halcoer som er godt vedlikeholdt, men disse må man gjerne betale noe mer for.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...