Michael Wåland Startet 5.April.2013 Link til dette innlegget Startet 5.April.2013 Ser på ein båt som har ein Suzuki 90 4 stroke 2001 mod som har 1200 timer på seg. Servicer er tatt på den men blei litt skremt mtp timene. Noen som har noen meininger om eg bør satse på denne. Båten er 2001 Skibsplast 605 Selected som ser ganske bra ut og han ska ha 150 for den. må eg regne med å skaffe ny motor i nærmeste fremtid eller går dette bra? Vett det er mye som spiller inn men noen tips tas imot med takk ;) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Da tror jeg ville hørt med et verksted som kan suzuki om hvordan de stiller seg til saken. De kan sikkert også svare på om det er spesielle svakheter med denne motoren. 1200 timer/12 år gir ca 100 timer i året, noe som ikke er spesielt avskrekkende høyt. Men mange fritidsbåter brukes ikke mer enn 20-30 timer i året. Prisen bør jo også gjenspeile at den er billgiere enn tilsvarende båter som har gått kortere. Fulgt service er viktig ja. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 har også litt å si om den er gått i dorgefart, marsjfart eller toppfart de fleste av disse timene, men det er vel vanskelig å sjekke. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Michael Wåland Svart 5.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Ok. Takker for alle svar. Setter stor pris på d:) Ja får kansje ta ein tlf å hørre med ett merkeverksted. Vett ikkje heilt ka fart som har vært "brukt" kan jo hørre med han om dette. Lure litt videre på ka dere hadde valgt av desse 2 da det er desse det står om nå: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40679854 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39975415 Like utrolig godt Skibsplasten men D55èn er jo ein god del nyere og har kunn 140 timer. Men dette er Mercury og føler at folk snakker mye frem og tilbake om desse. Ser for meg at båten kommer til å bli brukt litt fra A til B, men og ein god del rolige kose turer i ryfylkefjordene. Dermed litt i alle farts områder. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 tipper du kan få undersøkt hvilket hastighetsområde motoren er kjørt mest på! Det kunne man i hvertfall på Mercury-motorer da jeg jobbet med de for 10 år siden. Det var bare å kople inn diagnoseverktøyet (en data med et spesielt interface) så fikk en vite antall timer på hvilke turtallsregistere den hadde blitt kjørt på, antall/hvilke feilkoder/alarmer, nødmodus osv. Alt dette pleier å lagres i motorens hjerne og det forundrer meg om ikke tilsvarende system finnes på Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
Michael Wåland Svart 5.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 okei.. Spør sikkert dumt men :P ka hastighets område er best/anbefalt å kjøre i? Tenker selv at variert er best da du da får blåst ut av motoren ved toppfart samt lite belastning med dorgefart/marsjfart. Men ka vett vel eg :P ?? hehe Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 På vår Mercury 115 4T fikk vi utskrift av service, nå har den gått bare ca 180 timer, men det viste hvor mange timer den hadde gått i forskjellig turtallsområder. Den hadde gått veldig lite på max ihvertfal. Rekner med du har mulighet for dette på en Suzuki også. Det vil jo gi en pekepinn på hvordan den er brukt. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Michael Wåland Svart 5.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Stemme men da må man vel få motor inn til ett verksted/merke verksted.? Spørs om det lar seg gjøre når den ligger på sjøen.? Sitér dette innlegget Link to post
atvv Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 vel, jeg kjørte 1250 timer på et år, og 700 året etter såååå ikkno problem, den går enda meget godt Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 1200 timer er ingenting for en DF90, har hørt om mange DF90/115/140 som var gått flere tusen timer uten problemer. Den jeg har hørt om som har gått lengst var en DF140 som hadde gått 7000/8000 timer før det var behov for større reperasjoner. DF90 som er samme motor som DF140 (eneste forskjell er borringen og en oljekjøler på DF140) bør tåle enda mer siden effektuttaket er mye lavere. Hvordan motoren kjøres og stellet den får er selvsagt viktig for levetiden på en motor. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Den uttern båten er jo en del dyrere eller har du fått prutet? Til den prisen er det en del å velge mellom.. Hva med denne.. Mye nyere, større motor, 1 års garanti.. Prøv å prut på den. Jeg kjøpte av de og fikk topp service. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=39492444&price_to=410000&class=2184&q=Skibsplast+605 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Michael Wåland Svart 6.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Har fått uttern ned til 175. Mn tror eg ska klare å presse den ned til 170. 605èn får eg kansje ned til 140 er eg heldig. Sitér dette innlegget Link to post
Michael Wåland Svart 6.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Såg rimelig bra ut denne. Såg ut så teakèn va ganske slitt på ann så bør jo ver rom for pruting her. Men vett du koss tilgang til deler,evt kalesje er til Skibsplast mtp at dei er konkurs.? elle lagt ned? Har hvertfall hørt at dei har det men vett ikkje. Har lagt meg ein grense på maks 170 egentlig,så han må ver ganske bra for at eg ska gå over dette. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Hei.Det er mye bedre att motoren er brukt jevnlig eller at den står mye i ro.Glem dette ang turtallsområde ol.1200 timer er ikke mye på en slik motor. Det er vinterkonserveringen og vedlikehold som er det viktigeste. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 prøv å by det du føler du kan på noen båter.. det værste du kan få er et nei. Jeg fikk 20000 i avslag uten problem hos grimstad bs.. 115 hk er også en stor fordel i forhold til 90, både på fart og evt videresalg en gang.. vet ikke hvordan det er med deler til de.. kalesje får du kjøpt nytt hvertfall.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Fjellmatros Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 (redigert) Men vett du koss tilgang til deler,evt kalesje er til Skibsplast mtp at dei er konkurs.? elle lagt ned? Har hvertfall hørt at dei har det men vett ikkje. Har lagt meg ein grense på maks 170 egentlig,så han må ver ganske bra for at eg ska gå over dette. Skibsplast er da ikke konkurs... Produksjon av nye båter er stanset, men delesalg og reperasjoner fortsetter som før på Evje. Meget! god support og service får du der Ser at det anbefales 115 hk motor til 605. Har 90 på min og har aldri savnet mere motor på denne. Går uanstregt opp i plan selv med 5 voksne ombord. Vannski trekker du lett selv med 3 voksne i båten. Perfekt tilhengerbåt med meget lav egenvekt. Har veid min til kun 900 kg med motor og litt dilldall ombord Redigert 6.April.2013 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 (redigert) Kalesjen på skipsplasten var vel relativt ny, var den ikke det da? Det er en halvmeter forkjell på disse to båtene, og det har mye å si. Skipsplasten har jo både, vask med vann, do og kokeplass. Uttern har ingen av delene. Det er mulig å få en portapotti nedi lasterommet i dørken, men hvor skal mannskapet gjøre av seg når den skal brukes? Genial løsning på kalesjen på skipsplasten, todelt, mens uttern har en kjekk kalesje"garasje" bakenfor akterbenken. Jeg har kun erfaring med d55 med diesel fra 2006. Kjekk båt, men ikke reelle overnattingsmuligheter. Du betaler forholdsmessig mye for et stort skap til å ha bagasje i, der fremme. Så det kommer nok litt ann på bruksområde og hva du kunne tenke deg å bruke den til. Tross alder, så ser skibsplasten ut til å være en pen båt. Ekte teak i dørken og i en slik båt blir den aldri utslitt etter som kalesjen alltid står på i regnvær. I uttern er det høytrykkslaminat teak imitasjon. Husk, 50 cm båtlengde er mye.. Inspiser skroget under før kjøp. Redigert 6.April.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.