Jump to content

Hjelp, råd og informasjon om Yamaha 9,9D

gamor69

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Er ganske nytt i båtverden og må bare spørre om ting jeg har ikke noe peiling på.

Har få tak i en Yamaha 9,9D motor og da lurte jeg på flere ting.

Motor har vært lagret flere år og har ikke blitt startet i det siste.

Det jeg lurer på:

Er det fra hådtaket der man kan stoppe motoren?

Hvilket årsmodell motor er ?

Hva skal jeg gjøre for å vedlikeholde hele motoren?

Hvordan kan jeg se om vannkanalene ikke er tette?

Knappene foran hva brukes det til??

Hvor kan jeg finne brukermanual og tekniskblad??

Hva mer kan dere råde til meg??

Legger til flere bilder.

Alle kommentarer mottas med stor takk.

Gamor69

p4050177.jpg

p4050181.jpg

p4050179.jpg

p4050180.jpg

p4050183.jpg

sn.jpg

p4050192.jpg

Gamor69

Den røde knappen er dødmanns/ stopp knapp. Til høyre for denne er choken som regulerer et spjeld i forgasseren, dette spjeldet regulerer mer bensin og mindre luft når spjeldet er lukket (choken er dratt ut). Den får mindre bensin og mer luft når choken er av. Lokket til venstre for stoppknappen er 12 v uttak. Koblingen til høyre for choken er bensinkoblingen.

Man kan kontollere at motorenskjølekanaler/ at motoren kjøler ved at det skal komme ut en stråle med vann enten på siden eller bak på motoren. Noen motorer har kjølevann som kommer ut både på siden og bak sammen med den eksosen som kommer ut over vann. Da kalles den strålen på siden for en kontrollstråle.

Vedlikehold av motoren: kjøre den av og til i en dunk med ferskvann for å få ut saltet av kjølekanalene. Smøre grisniplene med fett. Smøre festeskruene til motoren med fett. ( selv bruker jeg lithium fett fra Biltema til det formålet)

Smøre alle bevegelige deler som skal ha smøring med fett.

Skifte girolje på undervannshuset 1 gang i året.

Spraye motorblokken og alle delene inni motoren med Crc 6-66 eller wd40

Skift av tennplugger ( for å være sikker kan de skiftes 1 gang i året)

Spraye motorkonserveringsolje inn i sylindrene ved å ta ut tennpluggene og deretter dra motoren rundt med startsnoren med pluggene ute. Motorkonserveringsolje brukes hvis motoren skal stå lagret over en lenger periode som for eksempel fra høsten og til våren igjen.

Skifte av startsnor når denne begynner å bli slitt/ frynsete.

Mvh Diddn

Når motoren også står i ro lenge kan de være lurt å trekke noen ganger i startsnoren slik at ikke stemplene setter seg. Dette gjøres uten å sette på dødmannssnoren, da motoren ikke skal starte. Kan også være lurt å gjøre rent bensinfilteret av og til.( stor gul/ hvit plastikkkopp som sitter mellom forgasser og besinkobling på motor.

Tusen takk Diddn for komplett svar.

1- Dødmann/stopp knapp, er den eneste måten tror jeg for å stoppe motoren?? Hvor kan jeg få tak i original snore til denne knap, altså med "løsering" om jeg kan kalle den sånn. Har ikke den.

2- Har demontert forgasser for å rense den skikkelig. Alt sammen ser veldig bra ut.

3- Hva slags girolje til undervannshuset skal jeg kjøpe??

4- tennplugger har jeg kjøpt ny allerede.

Ellers er det bare å legge på avfettingsmiddel, vaske den hel å legge på ny fett ettersom det jeg ser. Ser ut som motoren har enda mange timer å nytte av igjen.

Er det sant at disse motorene ved regelmessig vedlikehold kan være evig???

Gamor69

Ja hvis motorene får det vedlikeholdet de trenger og deler blir byttet etterhvert som de blir utslitt. Så sant en ikke møter på store problemer og uforutsette ting så kan de vel vare veldig lenge om ikke evig men veldig veldig lenge.

Girolje får du kjøpt på biltema. http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Girolje-EP-SAE-90-36319/ og en pumpe for lettere påfylling av olje http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Pumpe-for-giroljeskift-25776/

Dødmannsnor får en kjøpt hos en yamaha forhandler eller kopi av dødmannssnor hos en båtutstyrsforetning.

http://www.telmo.no/Nyheter/Motor---and--reservedeler/Elektrisk/D%C3%B8dmannsknapp/Ignition-Lanyard,-Yamaha-682-82556-00-00-MP28860-p0000018595.aspx

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...