Jump to content

Når SN på motor ikke stemmer med tollkvittering

Hertugen Calle

Recommended Posts

Jeg trenger litt veiledning her da jeg har oppdaget at tollkvittering på motor har et annet serialnummer enn det motorblokka har påmontert. Det gjelder en amerikansk båt fra 1995 med en 7,4liter mercruiser. Båten er CE godkjent og har god dokumentasjon.

Hva gjør jeg mtp importør som har CE-godkjent båten og montert i motor og ordnet papirarbeidet?

Og aller mest interessert i om jeg sitter igjen med sorte-per her. Eller skal jeg bare kontakte tollvesenet og la alt gå sin gang?

Redigert av Hertugen Calle (see edit history)

Når ble båten importert?

Privatimport, modell er motor versus båt?

Du må gi mer info skal man kunne hjlpe skikkelig.

Motor kan være byttet i Norge.

Ikke for å skremme deg. Det er kan være en svindelsak. Så store bensinotorer som du referer til, ble nesten 100% bygd ut, da de koster enormt i avgifter å ta inn pluss at mange ikke kunne tilfredstille utslipskravene og ville derfor ble krevd bygd ut. Som regel tok man båten inn uten motor, alternativt med en helt ny motor eller med diesel. Så ble motorer kjøpt i Norge og satt inn i ettertid.

Dessverre var det ikke uvanlig at båt ble importert med helt ny godkjent motor, sertifisert etter det, og etterpå ble motor tatt ut solgt separat og den gamle motoren importert som long block og ettermontert. Har vært utrolig mye kreativitet rundt dette. Holdt på selv å kjøpe en slik båt for to år siden, før jeg skjønte at det satt ikke lovlige motorer i den. I praksis er da en sliik båt bare verdt skrogprisen, da du kjøper på deg ett problem som du ikke kan selge videre.

Jeg ville sjekket opp i saken godt før jeg går til myndighetene, kan jo som jeg sa tenkes det sitter en helt godkjent norsk motor i den (byttemotor)

Hva er egentlig problemet her? er det slik at dere løper hysterisk rundt med lupe i båtene deres på jakt etter et eller annet nummer som ikke stemmer over ens med papirene, for så storlig fornøyd med detektivarbeidet kaster dere over tlf til myndighetene for og få lov til og betale mere avgifter?

Det er merkelig dette her: vi lever i et land der Moral, verdier, lovlydighet, samhold og medmenneskelighet er som blåst vekk og anarkiet nærmer seg med stormskritt! Går vi noen tiår tilbake i tid ville enhver normann hjulpet fks en landsmann som ble angrepet på gata.. i dag er det ingen som bryr seg i frykt for eget ubehag.. men når det kommer til penger! Da ser vi andre tendenser..! ja da skal alt være på stell og da må man både det ene og det andre for og tilfredstille krav om både verdier, moral og lovlydighet. da trer den gode Normann til :sad: Ikke vet jeg hva slags nummer som står på min gammle diesel motor og ikke bryr jeg meg heller. Den fungerer akkurat som den skal :yesnod:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

skal du importere en båt eller snakker vi om en båt som har vært i landet lenge? motorbytte er da fullt lovlig og heilt så ser ikkje problemet???! ingen båter stemmer overens med sine papirer fra da den var ny likevel og trenger da heller ikkje å gjøre dette. Dette er papirer som gjelder ved import og bare å drite i i ettertid

skal du importere en båt eller snakker vi om en båt som har vært i landet lenge? motorbytte er da fullt lovlig og heilt så ser ikkje problemet???! ingen båter stemmer overens med sine papirer fra da den var ny likevel og trenger da heller ikkje å gjøre dette. Dette er papirer som gjelder ved import og bare å drite i i ettertid

Helt riktig dette. Min Crownline som er importert har jeg byttet deler av motor på i ettertid. Byttet toppen til innsprøytning og således ble motornummeret ikke likt med det som er i papirer og småbåtregisteret. Gjør ikke noe da båten er i landet og er egistrert i småbåtregisteret, da trenger man ikke CE-papirene lengre. Men er flere motornummer, som DD riktig påpeker her.

Den båten jeg beskrev over hadde krav på seg fra myndighetene og bli CE-merket, og det ville jeg aldri fått til med de motorene som var der, slik det hadde blitt trikset med.

Enig med plutonium, i det båten har CE-papirene i orden er registrert inn i landet, er det rimelig å "anta" at det er motorbytte som har skjedd, og dermed er ikke dette noe problem for trådstarter.

Men dette er ett område å være forsiktig i versus myndigheter, nå går båtene automatisk til tollager ved import og blir ikke frigitt før CE-merking er i orden. For noen år siden tok man båtene inn og hjem, deretter satte man igang ombygging for å møte CE-merking.

Støtter så absolutt denne.. Om det så er folk der ute som har et stort behov for og betale staten mere en nødvendig for og føle seg politisk korrekt og inn i visse kretser.. så tenk heller på at den dagen du eventuellt får kreft vil den samme staten nekte deg nødvendig behandling da de ikke anser livsforlengende eller en kurerende behanling for god buisness. og dine avgiftskroner være spilt vekk på new york børsen for lenge siden

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...