Horst Startet 5.April.2013 Link til dette innlegget Startet 5.April.2013 Jeg har en langkjølet seilbåt med lystall 1.07, men har det noe for seg å delta. Vi deltar jo fordi det viktigste er å delta :-) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Hvorfor ikke? Du kan jo seile med den likegodt som noe annet. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Adriana Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Har du lyst så gjør det ! Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 5.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 (redigert) Spørsmålet videre da er hva trenger jeg av ekstra utstyr utover det en standard seilbåt er utstyrt med? Stikkord - redningsflåte - rekkewire uten plastbelegg - radar reflektor - type redningsvester - nødpeilesendere - etc. Redigert 5.April.2013 av AB1974 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
H-H Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Jeg synes absolutt du skal delta. Har selv seilt denne seilsesongen en rekke ganger og det er alltid årets høydepunkt for meg og mannskapet. Flott seilas og skikkelig moro i Skagen. Listen over sikkerhetsutstyr er laaang, og kan synes unødig omfattende, men husk på at dette er en havseilas. I fjor ble det ekstremvær med storm og ruskevær. Bare et titalls båter kom seg frem til Skagen, de fleste lå igjen på svenske kysten. Ifjor ble plutselig sikkerhetsutstyret relevant og nødvendig. Når det er sagt så ha jeg inntrykk av at mange båter starter uten at alt utstyr er på plass. De aksepterer heller en diskvalifikasjon eller tillegg i tid dersom de blir kontrollert før start. Vi har blitt sjekket før start mange ganger, men det kommer av at vi er kommet til Åsgårdstrand tidlig onsdag og ligget der hele dagen. Tror vel helt ærlig at de som ikke legger seg i havnen i Åsgårdstrand har rimelig sto mulighet for å unngå kontroll. Så valget er vel ditt, egentlig. For min del har jeg alltid hatt alt sikkerhetsutstyr på plass, mest fordi jeg ikke vil risikere at noe skjer med mannskap eller meg selv. Men jeg må innrømme at også mine nødraketter er gått ut på dato... Sitér dette innlegget Link to post
JOls Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Ta turen det er verdt det hilsen lystall 1.06 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Din utfordring er å seile opp til ditt lystall og det kan da være spenning og utfordring nok. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 (redigert) Lystallet blir uansett endret i år til det båten teoretisk kan klare, også hensyntatt at den er langkjølt. Viktigste er allikevel å delta. Skulle gjerne deltatt selv, men passer ikke i år. Redigert 6.April.2013 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Zhik Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Når det gjelder sikkerhetsutstyr kan du lese hele spesifikasjonen her: http://www.sailing.orgDette kan virke litt overveldende, men det er altså fasiten. Redningsflåte og nødpeilesender er ikke obligatorisk utstyr. Her er noen punkter som du må oppfylle:* Rekkewire uten plastbelegg. Eller dyneema tau.* Redningsvester til alle med lys, skrittstropper og sprayhood. Sprayhood er ikke et krav for gamle vester, men anbefales sterkt.* Godkjente sikkerhetsliner til alle ombord.* Minimum to manuelle pumper* Fastmontert VHF med minst 25w effekt. Antenne montert slik at du kan nå landstasjoner hele veien.* 2 ankere* Nødraketter * Jackstays ( sikkerhetsliner som løper langs dekk)* Radarreflektor* Storseil som kan reves med minst 40%. Eller et tryseil.Listen er ikke utfyllende, det er flere detaljer. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.