Jump to content

Skagen race. Har langkjølet seilbåt, er det noen hensikt å delta?

Horst

Recommended Posts

Jeg synes absolutt du skal delta. Har selv seilt denne seilsesongen en rekke ganger og det er alltid årets høydepunkt for meg og mannskapet. Flott seilas og skikkelig moro i Skagen.

Listen over sikkerhetsutstyr er laaang, og kan synes unødig omfattende, men husk på at dette er en havseilas. I fjor ble det ekstremvær med storm og ruskevær. Bare et titalls båter kom seg frem til Skagen, de fleste lå igjen på svenske kysten.

Ifjor ble plutselig sikkerhetsutstyret relevant og nødvendig.

Når det er sagt så ha jeg inntrykk av at mange båter starter uten at alt utstyr er på plass. De aksepterer heller en diskvalifikasjon eller tillegg i tid dersom de blir kontrollert før start. Vi har blitt sjekket før start mange ganger, men det kommer av at vi er kommet til Åsgårdstrand tidlig onsdag og ligget der hele dagen. Tror vel helt ærlig at de som ikke legger seg i havnen i Åsgårdstrand har rimelig sto mulighet for å unngå kontroll. Så valget er vel ditt, egentlig.

For min del har jeg alltid hatt alt sikkerhetsutstyr på plass, mest fordi jeg ikke vil risikere at noe skjer med mannskap eller meg selv. Men jeg må innrømme at også mine nødraketter er gått ut på dato...

Når det gjelder sikkerhetsutstyr kan du lese hele spesifikasjonen her:

http://www.sailing.org

Dette kan virke litt overveldende, men det er altså fasiten. Redningsflåte og nødpeilesender er ikke obligatorisk utstyr. Her er noen punkter som du må oppfylle:

* Rekkewire uten plastbelegg. Eller dyneema tau.
* Redningsvester til alle med lys, skrittstropper og sprayhood. Sprayhood er ikke et krav for gamle vester, men anbefales sterkt.
* Godkjente sikkerhetsliner til alle ombord.
* Minimum to manuelle pumper
* Fastmontert VHF med minst 25w effekt. Antenne montert slik at du kan nå landstasjoner hele veien.
* 2 ankere
* Nødraketter

* Jackstays ( sikkerhetsliner som løper langs dekk)
* Radarreflektor
* Storseil som kan reves med minst 40%. Eller et tryseil.

Listen er ikke utfyllende, det er flere detaljer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...