Jump to content

Hvorfor sjøvannfilter ?


Ficher

Recommended Posts

I alle år har motorer kjørt uten sjøvannfilter. Hva er jobben til sjøvannfiltere?.......lenger levetid på vannpumpe/impeller, eller slippe og få tette kanaler i motoren ?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er for at du skal unngå å suge opp tang/gress osv. fra bunnen.

Avhengig av hvordan forholdene er der du bor vil avgjøre om det er strengt tatt nødvendig.

Men det kan nok lønne seg å ha et filter, spesielt hvis man legger til svaberg osv eller kjører inn på grunne

området.

 

JOH

Link to post

Jeg har filter på min båt . Vi er mange båter som pleier og være på indre havn i Horten og spesielt på Løvøya , det er jo en perle da . Men det er grundt på Løvøya 1.5- 2 meter sånn ca inn til gjeste brygga på Vader'n . En dag så blei motoren litt varm for og si det pent , sjekka sjøvannsfilteret det var nesten pottetett av grass . Viste dette til et par kompiser som ikke har filter , kunne nesten sammenligne det med når ungane lager sandslott i sandkassa , fyller bøtta med sand og snur den på hue . Tenk deg sjæl ossen motoren blir ettervært uten det filteret , sier vel seg sjæl det hvor lurt det er og ha sjøvannsfilter på båten sin .

 

PS:Har hatt levende fisk i filteret mitt , bare det at jeg ikke hadde noe kamera da , for jeg har aldri hørt om eller sett fisk i filteret . Ropte på en kompis så han kunne se det . høres jo litt rart ut spør du meg men . Godt andre så fangsten min da før jeg slapp den ut i det fri igjen .Var jo litt morsomt da

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Jeg har blåskjell i ett av mine filtre ... syns det er så vittig at jeg har latt det ligge en stund. Mht. konservering var det vist en gor ide i MBM eller MBY en gang i 2003. Der hadde en driftig kar montert en Garden slangekobling på lokket. Så koblet han på en trykksatt vanlig vannslange for å spyle gjennom med ferskvann. Glitrende ide! :yesnod:

 

En annen sak er at om filteret står over vannlinjen, så kan du bryte den elektriske/galvaniske forbindelsen mellom motoren og sjøvannet den veien. Det er ikke ueffent det heller. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

I alle år har motorer kjørt uten sjøvannfilter. Hva er jobben til sjøvannfiltere?.......lenger levetid på vannpumpe/impeller, eller slippe og få tette kanaler i motoren ?

Mindre avleiringer i kanalene. Hulda kjører etter proffmetoden, d.v.s. strainer (grovfilter) etter sjøvannspumpen. Da jeg renset i januar etter halvannet år, fikke jeg ut mye slam og et par blader (løv) som hadde gått uskadd gjennom pumpen.

 

Hulda er den første båten jeg noen gang har hatt som har strainer. Det blir 40 år med båt. Jeg ville ikke fått panikk med sjøvannskjølt motor uten strainer. Det er stort sett det jeg problemfritt har hatt hele tiden.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Det er da bedre med sjøvannsfilteret FØR pumpa,da det sparer impelleren.

Faxen

Jeg vet dette har vært gjennomdiskutert tidligere. Hulda følger "proffparagrafen" som sier filter på trykksiden. Grunnen til dette er at om filteret skulle gå tett, vil vannstrømmen til pumpa stoppe om filteret sitter på sugesiden. Da vil pumpa omgående havarere, sannsynligvis før temp.alarmen går. Mellom absolutt vacuum og atmosfæretrykk er det 1 bar (sånn omtrent). Ved 0,5 bara vil vannet koke (sånn omtrent), pumpen brenner langsomt. 150 spenn for en impeller er billig. Men dette gidder jeg ikke å diskutere. Spør heller Volvo hvorfor de også gjør det slik som beskrevet over. Man kan like det eller ikke, Volvo er markedsleder i vårt distrikt. Hulda har GM.

Link to post

[Her er en annen grunn

Og han som tauer har nok sammen montering av filteret. En av grunnene til at slike plastiklokk går kan være frost om vinteren eller for hard tiltrekking. Sjekking og vedlikehold kommer man ikke unna uansett.

 

Og dessuten, skulle lokket dele seg når det er på sugesiden kan scenarioet bli alvorligere. En del båter har motoren under vannlinja. Bunnventilen blir vel ikke altid stengt etter hver tur. Min har åpen posisjon som standard. Det ville være noe dritt å finne Hulda på bånn, fordi at noe har røket når jeg ikke er tilstede. Og jeg er som regel ikke tilstede.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

I Volvos lille katalog som heter Reservedelar & Tilbehör 2004, står det:

Sjövattenfilteret skall monteras i kylsystemets sugledning ovanför vattenlinjen.

 

Art.nr 858843

Material: Plast

Pris: 1023,00

 

Da burde jo saken være grei?

 

I tillegg må jeg bare gjenta at filteret er noe tynn drit. Polyetylen er for mykt og når filteret i tillegg har stusser i metall som er dårlig festet i den myke plasten, må man få lekkasje hvis man er så uheldig å få stussen litt bøyd. Volvo har selvfølgelig samme filter i metall til den nette sum av 7242 kroner, men også dette skal monteres på sugesiden i henhold til opplysningene i katalogen.

 

Vetus sine plastfiltere er av polypropylen. Hardere, stivere, tykkere, mange ganger høyere strekkfasthet. Samme type plast som de plastrørende som du kjøper hos rørleggeren. (de som ikke kan limes)

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

I Volvos lille katalog som heter Reservedelar & Tilbehör 2004, står det:

Sjövattenfilteret skall monteras i kylsystemets sugledning ovanför vattenlinjen.

 

Art.nr 858843

Material: Plast

Pris: 1023,00

 

Da burde jo saken være grei?

 

I tillegg må jeg bare gjenta at filteret er noe tynn drit. Polyetylen er for mykt og når filteret i tillegg har stusser i metall som er dårlig festet i den myke plasten,  må man få lekkasje hvis man er så uheldig å få stussen litt bøyd. Volvo har  selvfølgelig samme filter i metall til den nette sum av 7242 kroner, men også dette skal monteres på sugesiden i henhold til opplysningene i katalogen.

 

Vetus sine plastfiltere er av polypropylen. Hardere, stivere, tykkere, mange ganger høyere strekkfasthet. Samme type plast som de plastrørende som du kjøper hos rørleggeren. (de som ikke kan limes)

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor er saken grei? Sannsynligvis så leverer Volvo her et filter av slik kvalitet at det ikke vil bli godkjent til yrkesbruk. I såfall vil jeg kalle det ugreit. Hvis du finner tilsvarende informasjon for Volvo yrkesbruk, vil svaret bli omvendt. Jeg sjekket det for noen dager siden grunnet ombyggingen av vannssytemet på Hulda. Ellers så kjøpte jeg et "Sjøvannsfilter 1 1/4" " hos Leif H. Strøm for kr. 2060 i 2002. Filteret har hus i støpt rustfritt stål. Låseringen som holder filterglasset er maskinert i rustfritt og glasset blir holdt på plass av 4 stk A4 bolter. Glasset er 8 mm polycarbonat og tettingen er en "fet" o-ring. Se under, dugg på linsen reduserer bildekvaliteten. Filteret fungerer helt suverent. Nedi det står det en rustfri "kurv" som kan løftes ut og rengjøres.

 

 

Bilde

 

Filteret ble originalt montert av meg på trykksiden, og vil fortsatt stå der etter informasjonen som er innhentet. Grunnen til at jeg monterte det på tykksiden, var lekkasjescenarioet sammen med trykk- kontra sug hvis filteret begynner å tette seg.

Link to post

Ser poenget ditt Hulda. Hvis filteret tetter seg, vil montering på sugesiden ødelegge impelleren, mens montering på trykksiden ikke vil ødelegge impelleren.

 

Hvis filteret sprekker vil montering på sugesiden over vannlinjen også ødelegge impelleren. Montert på trykksiden vil båten fylles med vann.

 

Hvis filteret monteres på trykksiden, vil eventuell dritt kunne gå ufiltrert inn i impellerhuset og ødelegge impelleren. Hvis filteret er montert på sugesiden, vil vannet som kommer til impelleren være renset.

 

Montert på sugesiden vil et eventuelt brudd i impelleren medføre at en bit gummi vil kunne forsvinne inn i kjølesystemet og gjøre skade.

 

Uansett er det slik at Volvo sier at sjøvannsfilteret skal monteres på sugesiden.

Ser jo poenget ditt. Er det liten sjanse for at filteret sprekker, er det jo tryggere å ha det på trykksiden, men hvis det sprekker, er konsekvensen mer alvorlig enn en ødelagt impeller.

 

Og konklusjonen? Den får hver enkelt finne ut selv.

 

Lotus

Link to post

Nå skal ikke jeg definere hva som er proffmodellen, men i fabrikkene som jeg jobber i har vi nok drøye 100 varmevekslere som er sjøvannskjølt, både rør og plate, stor og små, vi har omtrent like mange pumper. Felles for alle sammen er av de har suction straninere. Vi har strainere montert før alle pumper i alle fabrikkene, her samles alskens ting. Vi har riktignok både tripfunksjoner på pumpene ved for lavt sugetrykk eller alarm. Filter på trykksiden er ikke vanlig her, men forekommer.

 

Jeg skal ikke uttale meg om filteret bør monteres på sugesiden av pumpen eller trykksiden i båten. Jeg tror ikke en vanlig impellerpumpe er i stand til genere et slikt undertykk at vi får vannet til å koke. Det vil i alle tilfelle forutsette et 100% tett filter, det er ikke så sannsynlig at det vil skje. Ved redusert gjennosmstrøming i filteret så vil man oppdage at motortempen stiger og man får alarm.

 

Jeg tror ikke det er stor fare for at man brenner impelleren fordi at sjøvannsfilteret er tett, så jeg holder meg til teorien om et sjøvannsfilter av typen som Volvo levere bør monteres på sugesiden. Dette fordi jeg mener konsekvensen ved brudd blir større om det er på trykksiden slik som jeg ser det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nå skal ikke jeg definere hva som er proffmodellen,

"Proffmodellen" er motorer som er beregnet til yrkesbruk. Begrunnelsen er som jeg har anført. Informasjonen kommer fra Volvo.

 

Så får man syns, tro, fundere og resonere som man ønsker.

 

Selv har jeg dratt ut en hel del strainere offshore i Norge. Jeg har sett pumper som har kavitert grunnet tette strainere. Nå gidder ikke Hulda mer på denne tråden.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...