Jump to content

Billige Ekkoloddvalg

pepeminus

Recommended Posts

Planlegger en investering av ett billig, enkelt ekkolodd for å se etter fisk, bunnfohold etc.

Har googlet litt rundt og funnet ut at ønsket er en prislapp rundt 1500,-, helst "dual beam" og en grei watt så jeg kommer ned på litt dybde...

Har funnet noen eksemplarer etter ønsker, men klarer ikke helt bestemme meg. Er det noen her på dette eminente forumet som har noe erfaring med disse små enkle ekkolodda, og kunne gi meg noen tips/råd?

* Humminbird Piranhamax 175x

* Garmin Echo 200

* Lowrance x4 pro

abbor skrev On 6.4.2013 at 14.50:

Lowrance Elite-4x er det beste ekkoloddet i kompaktklassen.

http://mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/2d-ekkolodd/lowrance-elite-4x

Glem Humminbird hvis du har planer om å prøve å få loddet til å få bunnkontakt annet enn på grunt vann.

Jeg har det loddet abbor linker til her, og jeg er strålende fornøyd. Kjøpte det nytt ifjor for 1900,-

50/200kHz er mye bedre enn 83/200kHz på dypt vann. I dag må en kjøpe et litt dyrere ekkolodd for å få 50/200kHz (eksemplevis HDS-5x). Hovedgrunnen til at 50/200kHz er mye bedre er at 50/200kHz svingere er større, dyrere og mer følsomme enn 83/200kHz. Airmar lager ikke 83/200kHz svingere, det finnes normalt bare en rimelig 83/200kHz hekksvinger fra produsenten selv som passer til et ekkolodd.

Hvis vi ser på Lowrance sine hekksvingere så har 83/200kHz en signalkon på 60 og 20 grader for henholdsvis 83 og 200kHz, tilsvarende tall for Lowrance sin 50/200kHz hekksvinger er 45 og 12 grader. Som vi ser så vil den dyrere svingeren fokusere energien bedre (tenk på ei lommelykt med justerbar lyskjegle, her har i tillegg 50/200kHz sterkere lyspære siden den har større følsomhet)

Jeg har både en B60 som er litt mer følsom enn Lowrance 50/200kHz hekksvinger og en Airmar TM260 50/200kHz hekksvinger til min HDS (og Simrad NSS), denne er sannsynligvis ca 100x så følsom som Lowrance 50/200kHz på 50kHz og ca 25x så følsom på 200kHz. TM260 har en signalkon på 19 og 6 grader, da begynner vi å snakke om ytelse på et helt annet nivå når en kommer på 100m eller større dyp. Men prisen er selvsagt også mye høyere, vi snakker her om 10-12 tusen bare for svingeren.

Var det jeg tenkte meg ja,takk for bra forklaring :smiley:

Til trådstarter kan jeg si at jeg har Eagle 300 loddet som er tilnærmet det samme som Lowrance X4.

Dette loddet har jeg vært veldig fornøyd med,bra oppløsning og lettlest i solys.

Dette loddet gav jeg 990,- for og Elite 4 er vel hakket bedre enn dette,så det er nok et bra kjøp!

Redigert av Lars K (see edit history)
  Mulligan skrev On 7.4.2013 at 13.13:

Denne

furuno_ls-4100.jpg

Kr. 2800.-

og denne

furuno_svinger_520-5msd.gif

Kr. 2600.-.

Bedre blir det ikke.

Er det et LS 6100 du har der Mulligan? Hadde et sånt et for flere år tilbake i en av mine sjarker,

Hadde dugg problemer med dette loddet,det rant kondens i strie strømmer på innsiden av glasset.

Nå er vel dette gått ut på dato, mye har skjedd med teknologien siden da.

Redigert av sluggern (see edit history)
  Mulligan skrev On 7.4.2013 at 15.24:

Nei, det er en 4100. Har også en 2 stk. 6100. Har ikke hatt problemer med kondens på noen av dem.

Tror ikke denne er utdatert enda. Men konkurrentene er friskere i å slenge floskler rundt seg i markedsføringen.

Det er en stor fordel med fargelodd når du skal lete etter fisk.

Det er som dag og natt det i forhold til et sort og hvit lodd, det er ihvertfall min erfaring.

Men så bruker jeg kun loddet til fiske leting.

Har nå kjøpt meg et nytt Furuno FCV-627 som jeg skal prøve så snart at småbåthavna blir isfri.

Skal bruke en gjennomgående Airmar b60 svinger til dette loddet.

Skal bli interessant å se hvordan dette fungerer i forhold til det Lowrance Hds5 jeg hadde tidligere, for det var heller ikke noe å skryte av.

http://www.seatronic.no/pdf/furuno/manualfcv%20627.pdf

Redigert av sluggern (see edit history)
  abbor skrev On 7.4.2013 at 16.17:

Jeg har både HDS-5 og FCV-627 begge med B60 svinger (har TM260 også) Hadde FCV-620 i 5 år før jeg kjøpte FCV-627.

Synes begge loddene er svært bra.

HDS-5 med B60

201210061626042.png

201210061655362.png

FCV-627 med B60

20120820045236.jpg

Jeg hadde bra bilde på mitt Lowrance lodd når det ikke ble for dypt ,Men på dyp fra 80 meter og nedover til 300 meter så kom problemene.

Jeg mistet aldri kontakten med bunnen ,Men jeg så aldri en fisk nede ved bunnen på 120 meter.

Nå er det mye mere krevende å få et bra bilde i sjøen, så derfor er jeg litt spent på om hvordan dette Furuno loddet vil oppføre seg.

Disse bildene du postet her Abbor er de fra Mjøsa? Det var voldsomt mye fisk på disse, hva slags fisk er det vi ser her?

Det er mulig Furunoen har litt bedre følsomhet på store dyp. Når det gjelder målseperasjon er HDSen i en egen klasse.

Saltvann er ikke nødvendigvis mer utfordrende enn ferskvann for et ekkolodd, det kommer an på hvordan forholdene er i vannet og når på året en tester.

Vet du om det var fisk på disse dybdene?

Disse bildene er fra Mjøsa. Tror det er mye sik på disse bildene, småstimene på HDSen er sannsynligvis krøkle. Ellers er det vel noe abbor og gjedde og så noen laker helt på bunnen. Tror desverre det ikke er så mange av ekkoene som er ørret.

Det er klart at den beste tiden for å nå dypest i sjøen er på vinteren.

Når du ligger på marsjfart (ca 24-25 knop) med HDS,en med b60 har du da et mye svakere bunn ekko en hvis du går med sakte fart?

Det jeg opplevde med mitt ekkolodd var at til fortere jeg kjørte desto svakere ble ekkoet. Nesten så at de ble helt borte.

Ja det er nok logisk det at det er mye av signalet som ikke når tilbake svingeren ved stor hastighet.

Bunnen vises nesten som en tynn mørk blyant strek.

Har nesten aldri heller fått disse karakteristiske bue formet ekkoene som du har på dine lodd.

Det blir heller lange strek,spesielt ekko av sei,Men årsaken til det tror jeg nok er at den beveger seg relativt hurtig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...