valvolainen Startet 6.April.2013 Del på Facebook Startet 6.April.2013 (redigert) Vi trodde en gang vi skulle klare å få til en bavaria32sport, men må innse at vi må ha noe jeg kan dra rundt på tilhenger. Har båten i glomma vanligvis, men ønsker å kunne ta ferien i sjøen. Har lyst på en planende båt, diesel. Planlegger båt for 10 år frem i tid, ønsker derfor stikkkabin. (Har ikke barn, enda) Det jeg har klart å finne så langt er følgende: Jeanneau Leader 805. Scand Tropic 7800. Bavaria 25 sport Jeanneau har innvendig pantry, tropicen har utvendig. Har ikke full ståhøyde i noen av dem innvendig, er det en fordel at pantry er ute eller inne? (Har ikke pantry i min båt, så jeg vet ikke) Ellers ser jeg også at Sea Ray 275 er innenfor spec, men er skeptisk til kvalitet. (ønsker å ha båten i 10 år) Er det andre båter som er verdt å se på? Har letet en god del men alltid noe som Jeanneau'en har bedre løsning på (tror jeg). Kanskje jeg ser meg blind på dette. Jeg har god tid, trenger å spare endel penger, så det blir ikke iår. Men planleggingen og jakten er halve gleden. Redigert 6.April.2013 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Denne er litt mindre enn de du nevner, men dekker vel alle krav.. Ekte skibsplast-kvalitet også. Eget dass-rom, stikk-køye og diesel.. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=40650579&price_to=2760000&q=Skibsplast+690 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
valvolainen Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Slett ikke verst, men bredden var litt lav, så det spørs om jeg klarer å manhandle mine 193 inn i stikkkabinen der.. Men skal taes med i søk! takk for tips. På et eller annet tidspunkt må vi rundt å prøve de forskjellige båtene, få luket ut de modellene som virkelig er uaktuelle. Guttungen i meg har også lagret et søk på denne båten: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40524859 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Nydelig båt!" Men eg skjønner ikkje hva de tenker de som har pentry på babord side ute Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Nå er jeg ganske uvant i pentry bruk plutonium, hva tenker du er ulempene med en slik løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Er det på henger bak bil du tenker? Der er vel maks bredde 250-254cm... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) plasseringa. Det må jo sjølvsagt stå bak førerstolen. At det blir å sitte to i en slik 'dobbelststol' skjer ikkje uten det er fruen elr barna og blir åkke som blir det trangt over tid samt skjevlastet så lenge der er snakk om 2 voksne og dermed blir det i praksis kun en sitteplass i fartsretning og enhver passasjer forvist til baksetet. Om det finnes et skjult pentry under passasjerstol så greit nok men sjøl bak passasjerstol er lite ideelt. Bak føreren er det eneste området en ikkje ser og er dermed best egnet. Etter mitt syn finnes det bare 2 plasseringer i en 'mindre' båt og det er som nevnt bak fører eller på babord side rett innføre døra inne i lugaren rett overfor dassen (om der er) slik en står i åpningen med hodet 'ut' og all matos/damp får fritt leide til himmelen. Men det er nå bare min mening. eksempel slik vist i en ikkje altfor stor båt Redigert 6.April.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 ungene kan da sove stikkøya;) Synes den båten er fin. Fikk tips om den i min leting etter skibsplast 655.. Men den er alt for dyr for min del. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
valvolainen Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Permagne: Max bredde bak bil er vel 300cm. Plutonium: Aha, det har vi jammen ikke tenkt på. Hadde vi skulle lkjøpt imorgen hadde det blitt en jeanneau: Men vi har god tid og jeg prøver å finne et bedre alternativ. glalaks: Klart ungene kan sove i stikkkøya - når den tid kommer. Inntil da er det praktisk å bruke stikkkøya selv slik at en slipper å re opp og ned hver dag i forpiggen:=) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Les denne! Ikke bare å laste opp en båt på 2.99m og dra avgårde! https://baatplassen.no/i/topic/30754-hvordan-er-reglene-for-baathenger-og-bredde/ Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
glalaks Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 den jeanneauen var flott ja.. gedigen uteplass.. Fint å plassere fruen der før hun skal ned i byssa Jeg trodde maks hengerbredde var 250 jeg å.. 260 med om man søker eller noe sånt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
valvolainen Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) Christensen: Neida, det vet jeg. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20051206-1617.html#map003 Men la ikke la dette bli en diskusjon om lastebredde, la oss heller snakke båt! Redigert 6.April.2013 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 åå den var jo kjempe! Meget oppegående båt. Den har gått meg hus forbi. Dette med plasseringen av pentry har jo sjølvsagt med båtens størrelse å gjøre. Om der er ståhøyde inne så kan det nå være hvorsomhelst. Og den der er også bred nok til å ha passasjersete i tillegg til dobbelstol ved førerplass. Det med å re opp og ned køye i piggen er oppskrytt. Skal man på tur så sitter man aldri der nede likevel så køya kan likegodt bare være køy heile veien. Men får man virkelig en slik for 500 da? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) Tja, har et søk gående i utlandet, (enda ikke sett noen på finn) http://www.yachtworld.co.uk/core/listing/cache/searchResults.jsp?cint=151&cint=166&cint=170&cint=340&cint=295&searchtype=homepage&Ntk=boatsUK&hmid=0&sm=3&enid=0¤cyid=1012&luom=127&cit=true&boatsAddedSelected=-1&ftid=0&ps=50&man=jeanneau+leader+805&slim=quick&N=0&Ns=PAll_modelYear|0&resultsLayout=0 Med D4-260 blir den nok litt for heftig, men med KAD43 eller mercruiser 220hk disesl lander vi ca der.. 300' i utlandet med 220 hk og 30' i frakt lander ca. på 455' i norge. Det er heldigvis en gammel båt. Redigert 6.April.2013 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Jeg er enig i at Jeanneau Leader 805 er en meget bra båt i sin størrelse-klasse. Må innrømme at jeg er litt partisk da jeg har fartet rundt i en '06 sådan med D4-260 i to år nå! For meg med to barn på 7 år er uteplassen med utgang direkte til den store badeplattformen gull verdt. Det er vel ikke så mange her i landet, men det pleier ligge en 2-3 på Finn i løpet av året så det er bare å følge med. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 meget imponerende båt. Rart det ikkje er fleire. Eller var dette før der var norsk importør? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Guttungen i meg har også lagret et søk på denne båten: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40524859 Nydelig båt, men det er vel ingen stikkabin i den. Scand Tropic kan det sies mye bra om. Joda 290/ Nor Star 290 er vel også aktuelle båter? Generelt jo større jo bedre. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) tnorderu: Ah, erfaring! herlig! Jeg klarer rett og slett ikke finne noen båter som gir så mye som denne. Bredden er nok mye av hemmeligheten. To kjappe spørmål: har du ståhøyde i byssa, og hvor høy er du? Toalettrommet - er det kun for absolute emergency, eller kan du dusje der også uten å sår i albuene etterpå? plutonium: Har ikke noe forhold til Jeanneau, men var på båtmessen på telenor arena, og der ble ikke denne båten nevnt med et ord, bare pilothouse båter fra jeanneau. (Jeanneau Leader 8 heter den nye modellen, men fant jeg en eneste brochure? nei.) Jeg fant den ved å sjekke alternativer til bavaria sport, gikk inn på hjemmesidene til alle de store produsentene, fordi de har stort sett modeller som matcher hverandre likevel. Redigert 6.April.2013 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Oteren: derav 'guttungen i meg'...Blir nok ikke denne. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) Joda 290 blir nok for tung, nor star 290 har jeg helt oversett (sikkert fordi den er oppgitt til å være 30 fot.), må nok kikke nærmere på denne. takk for tips! I utgangspunktet vanskelig å finne båt som passer på en henger, da nyttelasten sjelden går over 2900kg. Men, man leter:) Redigert 6.April.2013 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Iigger er en schafer 260, 2009 mod, til salgs her på Sunnmøre til 445tusen på finn. Kjenner ikke modellen så innmari godt.. Men du kan jo ta en titt på bildene... Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 7.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2013 Her mangler vel stikkkabin, er også ganske smal. Men duverden så billig. Nesten for billig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Stemmer det, i mitt hode så blandet jeg med 30fotere. Den har stikkabin.. Glemte bort at det var et kriterie.... Sitér dette innlegget Link to post
Nor-Oles Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Dersom enn Balt 750 med kad43 er av interesse, send IM Sitér dette innlegget Link to post
Nor-Oles Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Dersom enn Balt 750 med kad43 er av interesse, send IM Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.