Jump to content

Hvilken nyere båt, 299 bred, 2950kg, maks 500k

valvolainen

Recommended Posts

Vi trodde en gang vi skulle klare å få til en bavaria32sport, men må innse at vi må ha noe jeg kan dra rundt på tilhenger.

Har båten i glomma vanligvis, men ønsker å kunne ta ferien i sjøen. Har lyst på en planende båt, diesel. Planlegger båt for 10 år frem i tid, ønsker derfor stikkkabin. (Har ikke barn, enda)

Det jeg har klart å finne så langt er følgende:

Jeanneau Leader 805.

Scand Tropic 7800.

Bavaria 25 sport

Jeanneau har innvendig pantry, tropicen har utvendig.

Har ikke full ståhøyde i noen av dem innvendig, er det en fordel at pantry er ute eller inne? (Har ikke pantry i min båt, så jeg vet ikke)

Ellers ser jeg også at Sea Ray 275 er innenfor spec, men er skeptisk til kvalitet. (ønsker å ha båten i 10 år)

Er det andre båter som er verdt å se på?

Har letet en god del men alltid noe som Jeanneau'en har bedre løsning på (tror jeg).

Kanskje jeg ser meg blind på dette.

Jeg har god tid, trenger å spare endel penger, så det blir ikke iår. Men planleggingen og jakten er halve gleden.

Redigert av valvolainen (see edit history)

Slett ikke verst, men bredden var litt lav, så det spørs om jeg klarer å manhandle mine 193 inn i stikkkabinen der.. Men skal taes med i søk! takk for tips. På et eller annet tidspunkt må vi rundt å prøve de forskjellige båtene, få luket ut de modellene som virkelig er uaktuelle.

Guttungen i meg har også lagret et søk på denne båten:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40524859

plasseringa. Det må jo sjølvsagt stå bak førerstolen. At det blir å sitte to i en slik 'dobbelststol' skjer ikkje uten det er fruen elr barna og blir åkke som blir det trangt over tid samt skjevlastet så lenge der er snakk om 2 voksne og dermed blir det i praksis kun en sitteplass i fartsretning og enhver passasjer forvist til baksetet. Om det finnes et skjult pentry under passasjerstol så greit nok men sjøl bak passasjerstol er lite ideelt. Bak føreren er det eneste området en ikkje ser og er dermed best egnet.

Etter mitt syn finnes det bare 2 plasseringer i en 'mindre' båt og det er som nevnt bak fører eller på babord side rett innføre døra inne i lugaren rett overfor dassen (om der er) slik en står i åpningen med hodet 'ut' og all matos/damp får fritt leide til himmelen. Men det er nå bare min mening.

eksempel slik vist i en ikkje altfor stor båt

79_32303567gggg2_xl.jpg

Redigert av Plutonium (see edit history)

Permagne: Max bredde bak bil er vel 300cm.

Plutonium:

Aha, det har vi jammen ikke tenkt på.

Hadde vi skulle lkjøpt imorgen hadde det blitt en jeanneau:

__563434-4_400.jpg

Men vi har god tid og jeg prøver å finne et bedre alternativ.

glalaks: Klart ungene kan sove i stikkkøya - når den tid kommer.

Inntil da er det praktisk å bruke stikkkøya selv slik at en slipper å re opp og ned hver dag i forpiggen:=)

åå den var jo kjempe! Meget oppegående båt. Den har gått meg hus forbi. Dette med plasseringen av pentry har jo sjølvsagt med båtens størrelse å gjøre. Om der er ståhøyde inne så kan det nå være hvorsomhelst. Og den der er også bred nok til å ha passasjersete i tillegg til dobbelstol ved førerplass. Det med å re opp og ned køye i piggen er oppskrytt. Skal man på tur så sitter man aldri der nede likevel så køya kan likegodt bare være køy heile veien. Men får man virkelig en slik for 500 da?

Tja, har et søk gående i utlandet, (enda ikke sett noen på finn)

http://www.yachtworld.co.uk/core/listing/cache/searchResults.jsp?cint=151&cint=166&cint=170&cint=340&cint=295&searchtype=homepage&Ntk=boatsUK&hmid=0&sm=3&enid=0&currencyid=1012&luom=127&cit=true&boatsAddedSelected=-1&ftid=0&ps=50&man=jeanneau+leader+805&slim=quick&N=0&Ns=PAll_modelYear|0&resultsLayout=0

Med D4-260 blir den nok litt for heftig, men med KAD43 eller mercruiser 220hk disesl lander vi ca der..

300' i utlandet med 220 hk og 30' i frakt lander ca. på 455' i norge.

Det er heldigvis en gammel båt.

Jeg er enig i at Jeanneau Leader 805 er en meget bra båt i sin størrelse-klasse. Må innrømme at jeg er litt partisk da jeg har fartet rundt i en '06 sådan med D4-260 i to år nå! For meg med to barn på 7 år er uteplassen med utgang direkte til den store badeplattformen gull verdt.

Det er vel ikke så mange her i landet, men det pleier ligge en 2-3 på Finn i løpet av året så det er bare å følge med.

tnorderu: Ah, erfaring! herlig! Jeg klarer rett og slett ikke finne noen båter som gir så mye som denne. Bredden er nok mye av hemmeligheten. To kjappe spørmål: har du ståhøyde i byssa, og hvor høy er du? Toalettrommet - er det kun for absolute emergency, eller kan du dusje der også uten å sår i albuene etterpå?

plutonium: Har ikke noe forhold til Jeanneau, men var på båtmessen på telenor arena, og der ble ikke denne båten nevnt med et ord, bare pilothouse båter fra jeanneau. (Jeanneau Leader 8 heter den nye modellen, men fant jeg en eneste brochure? nei.) Jeg fant den ved å sjekke alternativer til bavaria sport, gikk inn på hjemmesidene til alle de store produsentene, fordi de har stort sett modeller som matcher hverandre likevel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...