Jump to content

Hvilken nyere båt, 299 bred, 2950kg, maks 500k

valvolainen

Recommended Posts

Men du tenker å ha båten i ti år? Da blir det jo også en faktor om en ønsker innenbord eller utenbords motor mtp vedlikeholdskostnadene på lang sikt. Det er vel en kjennsgjerning at dieselmotor med drev drar på seg noen ekstra tusen i vedlikehold hvert år. Dette er vel en båtstørrelse hvor det faktisk går ann å ha utenbordsmotor. Utenbords er rimeligere i kjøp og i så måte burde man vel få mere "båt" for pengene enn en med innenbords diesel. Innenbords stjeler jo ogå mere plass fra det som ellers vlille gitt rom for en stikkøye.

Alternativet er jo at du går for seilbåt med en gang. :) først som sist.

Er vokst opp i seilbåt, så det er ikke en fremmed tanke.

Desverre bor jeg ved glomma, tett opp mot hedmark, og jeg vil ha båten kloss på! Det er ikke aktuelt å reise i timesvis for å ta en kveldstur i båt.

Dieselmotor vil jeg ha fordi vi planlegger å bruke båten mye, og når/hvis den skal selges vil en så 'stor' båt være lettere solgt med diesel. Det blir ikke lettere å selge båt om dagen.

Klart vedlikeold koster litt, men her vil jeg nok utføre det meste selv, det hjelper meget på pris. Sprenger heller ikke lommeboka fullstendig når vi handler båt, vi tar høyde for vedlikehold.

Ja, det finnes daycruisere med utenborsmotor i samme lengde med like mange soveplasser.

Men jeg klarer ikke helt å se hvordan f.eks en yamarin 80 dc er bedre?

https://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40723700

Her ser jo klart at innvendig plass virkelig er elendig i forhold. Båten mangler også 40cm i bredden, det synes også godt.

Likte heller ikke like godt uteplassen som i jeanneauen, men dette er sikkert bare en vanesak.

Er ikke motstander av påhenger, men ser ingen båter som er like gode som har påhenger. Synes også daycruisere blir litt for små til å tilbringe ukesvis i? Det virker som den ekstra høyden og bredden en sportscruiser gir er viktig skal man være ombord i noen uker.

Tenker jeg da, har jo ikke prøvd, så kan godt hende virkeligheten er noe helt annet.

To kjappe spørmål: har du ståhøyde i byssa, og hvor høy er du? Toalettrommet - er det kun for absolute emergency, eller kan du dusje der også uten å sår i albuene etterpå?

- For mine 185 cm er det grei ståhøyde i byssa mener jeg. Jeg kan ikke huske at det har plaget meg noe særlig

- Toalettrommet er bra som toalett, kanskje litt mindre egent som dusj. Vi har ikke dusjet der, men det er opplegg for det. Det er dusj på badeplattformen også, men kun kaldt vann på min båt. Toalettrommet er ihvertfall en drøm sammenlignet med gamlebåten Nidelv 24.

Jeg kan også kommentere litt om f.eks Yamarin 76DC som jeg har brukt som dagsturbåt på 2 sommerferier + en del turer(svoger som denne). Det var også min favoritt når Jeanneauen ble kjøpt, som et kompromiss mellom konas ønske om feriebåt og mitt ønske om daycruiser!. Personlig synes jeg den egner seg til maks en helg som overnattings-båt. Både på grunn av plass og manglende toalettrom.

• 2 uker senere...

Stort pluss i denne båten! Prisen er vel som forventet med D4, men huffameg så flott.

Hard sparing nå i to år!

Tja, tror nok det er ganske mye å gå på pris der. Ikke bra for meg!! men en realitet. Når jeg kjøpte min i 2011, var det to andre '06 med D4-260 for lave 600k på Finn før jeg fikk ut fingern og handlet. Den er heller ikke noe bedre utstyrt enn de som lå ute den gangen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...