conan Startet 6.April.2013 Link til dette innlegget Startet 6.April.2013 er litt grønn på området men kjøpte båten likevell . tar båten opp i morgen. har kjøpt pussepapir.lakk.skrape og pensler . har ikke lyst å gjør noe gale.tips mottas med takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Skal du av med all lakk? Hvis den ikke er ALTFOR stygg i lakken trenger du nok ikke dette. (lakken flaser ikke) Da matter du bare ned med 400, og drar over et lag med lakk. Kan gjerne tynnes ut litt. Hvis du må av med all lakken, så ringer du en kompis eller henter rederinnen, så går nevnte person foran og varmer op lakken, rett bak kommer du med skrape. Da tar du snekka på null komma niks. Så er det å sette inn med linolje, gift og terpentin før du lakker igjen. Fremgangsmåte er mange, blandingsforhold er mange, ekspertene er enda fler, men som regel gjør du ikke så mye galt sålenge du får på lakk igjen og den henger. Lakk - følg bruksanvisningen på lakkboksen. Lykke til! Ellers kan du fordype deg i trebåttråden her, den er nyttig! Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Som fersk trebåteier har du mange timer med nyttig (og sikkert mye unyttig, men dog interessant) lesning foran deg! https://baatplassen.no/i/topic/60002-trebaattraaden/ Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Link Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Siden du skriver den er lakket regner jeg med du er sikker på den er det og ikke oljet med Feks owatrol.. Olje og lakk bør ikke blandes. Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
conan Svart 6.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 tusen takk for gode svar. den er lakken. lakken plasser endel på avdekket.lite på skrog.spele.pusse lett å lakken over er min foreløpige plan.men ska lese :-) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Husk på at det i motsetnig til billakk er lov å lappe områder som trenger det. Blir bra! Sitér dette innlegget Link to post
conan Svart 6.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 men på dekk har jeg eik .der plasser lakken mye. må allt skrapes vekk. kan jeg lakke rettpå eik? Sitér dette innlegget Link to post
conan Svart 6.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 litt flaut men d er sef hardanger snekke og ikke sørlands snekke:-P Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Jada, du kan lakke rett på eik. Bare pusse først så du 'åpner' treverket. Hvis du prøver å mette den først med linolje vil du nok finne at dekket ikke suger noe særlig. Eika er tett som fy og lar veldig lite trenge inn. Puss og lakk - og nyt. Skal du ha den utpå igjen i vår eller skal du gjøre mer slik at den blir liggende til neste vår? Sitér dette innlegget Link to post
conan Svart 6.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 tusen takk.nå kjenner jeg roen senke seg. båten ska utpå så snart lakken har tørka . allt er i tipp topp shape bortsett fra lakk og sprengt presenning som jeg må sy inn nytt vindu og lidelser i. takker alle for råd oginfo . båten er meget spesiell med hånskjært ørn som gallionsfigur.håper å få lagt ut bilder for interesserte etter puss. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 hvor varmt bør det være før man eventuellt kan lakke, olje, og silikonere? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
valvolainen Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Type rå linolje eller owatrol D1 kan taes nårsomhelst. Lakk skal vel ikke ha minusgrader (samt ikke duggpunkt og fukt) Uttynnet lakk tørker fortere enn ufortynnet, så det spiller også inn. Silikonere er vel også ganske romslig iforhold til temp. Men her er det vel også store variasjoner fra merke til merke. Sitér dette innlegget Link to post
conan Svart 6.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 tusen takk.nå kjenner jeg roen senke seg. båten ska utpå så snart lakken har tørka . allt er i tipp topp shape bortsett fra lakk og sprengt presenning som jeg må sy inn nytt vindu og lidelser i. takker alle for råd oginfo . båten er meget spesiell med hånskjært ørn som gallionsfigur.håper å få lagt ut bilder for interesserte etter puss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.