Sunnmøring78 Startet 6.April.2013 Link til dette innlegget Startet 6.April.2013 Hei Jeg trenger en grei fastmontert VHF med tilhørende antenne. Det er en jungel der ute, og jeg klarer ikke helt å velge. Alt fra billige M-Tech og Høcom,via middels dyre Icom, Simrad, Lowrance til dyrere Sailor og Navman radioer. Fra 2000 til 3000 syns jeg høres greit ut,men hvor får en best verdi for pengene? Jeg setter pris på noen gode tips her. PS:Jeg har søkt gjennom forumet for å finne noe av nyere dato som svarer på dette uten hell om noen skulle lure. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Hva slag plotter har du? Årsaken til at jeg spør er at hvis du har en plotter som har NMEA 2000 vil jeg anbefale en VHF som støtter DSC interfacing med NMEA 2000. Hvis du har plotter som støtter NMEA 2000 er min anbefaling Simrad RS12, hvis plotteren også støtter AIS og du ferdes i områder med mye kommersiell trafikk bør du vurdere Lowrance Link-8 eller Simrad RS35 som begge har innebygde AIS mottagere. Hvis plotteren din bare støtter DSC via NMEA 183 er anbefalingene Standard Horizon GX1600E eller Lowrance Link-5. Lowrance og Simrad finner du sannsynligvis rimeligst hos Mjøsservice, Seatronic har bra priser på Standard Horizon. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøring78 Svart 6.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Hei Tusen takk! Jeg bruker en vifteløs pc med ssd disk og Tiki Navigator.. GPS går inn på en splitter før den går inn på NMEA multiplekser for GPS, AIS og Ekkolodd. Fra splitteren mater jeg og VHF tenkte jeg. Da er vel kanskje disse som gjelder da: Standard Horizon GX1600E eller Lowrance Link-5 Noen spesiell antenne som gjelder her? 0,95 m Glomex stålpisk? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 GX1600E og Link-5 er det jeg anbefaler da. GX1600E har ikke høytaler i mikrofonen, det kan være ei ulempe, en må nå opp på GX1700E for å få det nå. Link-5 har høytaler i mikrofonen. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Er det overhodet noen andre forskjeller på RS35 og Link-8, annet enn dette med en trådløs enhet? -Høyttalerkvalitet? -Kabinettkvalitet? -Skjermstørrelse og oppløsning? Vil jeg kunne kalle opp andre båter direkte "fra skjermen" på min e7D med disse? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
abbor Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Nei det er ingen andre forskjeller enn mulighet for trådløst håndsett. Testet mitt trådløse håndsett sist helg, virker som en bra løsning. Nei du kan ikke kalle opp AIS mål fra en Raymarine plotter med Link-8 eller RS35. Denne funksjonen støttes foreløpig ikke av Lowrance/Simrad. Det er mulig den kommer i en fremtidig softwarerelease, men problemet er at det uansett bare vil virke med Lowrance/Simrad plottere da NMEA ikke har definert PGN'er for slik kommunikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Og forskjellen mellom GX1600E og 1700E er intern gps. De har samme microfoner. Skal du ha høyttaler i microfon må du til med remote mic. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.