Jump to content

Hvilken fastmontert VHF bør jeg velge?

Sunnmøring78

Recommended Posts

Hei

Jeg trenger en grei fastmontert VHF med tilhørende antenne. Det er en jungel der ute, og jeg klarer ikke helt å velge. Alt fra billige M-Tech og Høcom,via middels dyre Icom, Simrad, Lowrance til dyrere Sailor og Navman radioer. Fra 2000 til 3000 syns jeg høres greit ut,men hvor får en best verdi for pengene?

Jeg setter pris på noen gode tips her.

PS:Jeg har søkt gjennom forumet for å finne noe av nyere dato som svarer på dette uten hell om noen skulle lure.

Hva slag plotter har du? Årsaken til at jeg spør er at hvis du har en plotter som har NMEA 2000 vil jeg anbefale en VHF som støtter DSC interfacing med NMEA 2000.

Hvis du har plotter som støtter NMEA 2000 er min anbefaling Simrad RS12, hvis plotteren også støtter AIS og du ferdes i områder med mye kommersiell trafikk bør du vurdere Lowrance Link-8 eller Simrad RS35 som begge har innebygde AIS mottagere.

Hvis plotteren din bare støtter DSC via NMEA 183 er anbefalingene Standard Horizon GX1600E eller Lowrance Link-5.

Lowrance og Simrad finner du sannsynligvis rimeligst hos Mjøsservice, Seatronic har bra priser på Standard Horizon.

Hei

Tusen takk!

Jeg bruker en vifteløs pc med ssd disk og Tiki Navigator.. GPS går inn på en splitter før den går inn på NMEA multiplekser for GPS, AIS og Ekkolodd. Fra splitteren mater jeg og VHF tenkte jeg.

Da er vel kanskje disse som gjelder da: Standard Horizon GX1600E eller Lowrance Link-5

Noen spesiell antenne som gjelder her? 0,95 m Glomex stålpisk?

• 2 måneder senere...

Nei det er ingen andre forskjeller enn mulighet for trådløst håndsett. Testet mitt trådløse håndsett sist helg, virker som en bra løsning.

Nei du kan ikke kalle opp AIS mål fra en Raymarine plotter med Link-8 eller RS35. Denne funksjonen støttes foreløpig ikke av Lowrance/Simrad. Det er mulig den kommer i en fremtidig softwarerelease, men problemet er at det uansett bare vil virke med Lowrance/Simrad plottere da NMEA ikke har definert PGN'er for slik kommunikasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...