ray Startet 6.April.2013 Del på Facebook Startet 6.April.2013 Jeg har en Garmin GSP 521 og en Garmin 200I VHF. Koblet disse sammen via NMEA0183 for å få GPS signal inn på VHF. Koblet sammen etter det jeg tror er rett, har manualene for begge enheter. VHF: Blå TxA(+) Koblet til GPS brun RxA(+) Lilla RxA(+) koblet til GPS blå TxA(+) Prøvde også å koble til alle 4 ledingene, da blei det som over, pluss VHF: Grå RxA (-) koblet til GPS grå TxA (-) Brun TxB (-) koblet til GPS lilla RxB (-) Startet opp og satte begge enheter opp for nmea0183. Etter ca 2 minutter kom symbolet for GPS signal opp på VHFén, og deretter kom posisjonen og UTC klokkeslett opp. Alt vel så langt, men etter ca ett minutt larmer VHFén om att GPS signal ikke oppdateres. Hmm windows syndrom her også.... eller. Restartet begge enheter, men har siden ikke fått noe GPS signal opp i VHF. Ved selv testen på VHFen er det ikke noe GPS tilkoblet. Har gått over og skiftet alle kabelskjøter, samt gjort begge enhter strøm tomme for eventuel resetting. Ingen ting hjelper Noen som har noen ide om hva dette kan være?? har jeg brent noe i en av enhetene? Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Al-Tec Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Sjekk hastigheten på GPS'en. NMEA 0183 skal kommunisere med hastighet på 4800 baud. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
abbor Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Du må koble alle 4 ledningene, Garmin bruker differensielt RS422 grensesnitt. Tyder på at du har ustabil kommunikasjon. Er det skjerm på kablene? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Sjekk hastigheten på GPS'en. NMEA 0183 skal kommunisere med hastighet på 4800 baud. Hei , takk for raskt svar. Garmin har bare 2 muligheter ang baud, min står på standard som er 4800 baud NMEA 0183 can be used in two different varieties for Garmin applications. NMEA Standard is the normally used language. This is the NMEA 0183 information sent at a 4800 baud rate. This baud rate is for autopilots, VHF radios, Sounder information, and compass input. NMEA High Speed uses the same information as the NMEA Standard, but is transferred at a much higher 38,400 baud rate. NMEA High Speed is only used for Automatic Identification System (AIS). Du må koble alle 4 ledningene, Garmin bruker differensielt RS422 grensesnitt. Tyder på at du har ustabil kommunikasjon. Er det skjerm på kablene? Hei. takker for inspill Har også prøvd alle 4 kablene, men har ikke skiftet kabelsko på de 2 siste, skal teste det neste gang jeg er over Har ikke noe mere skjerming en det sin er i kablene fra garmin. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
abbor Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 I og med at du får kommunikasjon en kort stund er det ingen tvil om at baudrate innstillingene er korrekte. Jeg har begrenset Garmin erfaring, kan du sjekke manuale om det er det mulig å konfigurere om NME183 skal være 2-tråds (RS232) eller 4-tråds (RS422)? Hvis den ene siden er RS232 og den andre RS422 blir det problemer hvis en ikke gjør noen tjuvtriks. Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Da det virket, var det garantert riktig. Normalt trenger du bare 2 tråder for å overføre NMEA0183. Har du fler enheter som får NMEA fra GPS'en? Uten en HUB eller forsterker vil du normalt ikke kunne mate mer enn 2 enheter fra en GPS med kun 1 NMEA utgang. Blir det for mange enheter vil signalet forsvinne, eller i beste fall opptre ustabilt. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
abbor Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) NMEA 183 har ikke standarisert fysisk grensesnitt, det kan være single ended eller differensielt, men aldri bare 2 koblinger for single ended hvis det er toveis kommunikasjon, det trengs en jordkobling, som ofte er skjerm, i tillegg. Basert på navnene OP lister er det ingen tvil om at Garmin bruker differensiellt interface slik at alle 4 ledningene må kobles. Redigert 6.April.2013 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 NMEA 183 har ikke standarisert fysisk grensesnitt, det kan være single ended eller differensielt, men aldri bare 2 koblinger for single ended hvis det er toveis kommunikasjon, det trengs en jordkobling, som ofte er skjerm, i tillegg. Basert på navnene OP lister er det ingen tvil om at Garmin bruker differensiellt interface slik at alle 4 ledningene må kobles. OK, men det virker hos meg. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
abbor Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Det virker fordi begge apperatene har felles jord, men ei slik kobling er svært følsom for støy. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 I og med at du får kommunikasjon en kort stund er det ingen tvil om at baudrate innstillingene er korrekte. Jeg har begrenset Garmin erfaring, kan du sjekke manuale om det er det mulig å konfigurere om NME183 skal være 2-tråds (RS232) eller 4-tråds (RS422)? Hvis den ene siden er RS232 og den andre RS422 blir det problemer hvis en ikke gjør noen tjuvtriks. Kan ikke finne noe om dette i manualen. Ser i manualen for GPS att den skal kobles med 2 av ledningene mens i VHF manualen står alle fire koblet mot GPSen. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
abbor Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Da har jeg tatt en kikk på begge installasjonsmanualene. Noen av navnene du oppga for ledingene for 521 er feil, dette forvirret meg. 521 har RS232 interface og VHFen RS422, så da må vi til med tjuvtrikset. 2 ledningerskoblingen din er korrekt. I tillegg skal du koble grå og brun fra VHFen til jordledningen (svart) på 521. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 7.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2013 (redigert) Hei abbor. Beklager att det blei feil referert, men det er slik det står i skjema for VHFen. (papirutgave som fulgte med i esken). Da skal dette testes ut til helga igjen. TAKK abbor!!! Jeg som trodde det var lurt å kjøpe fra en produsent, da er jo slike sammenkoblinger så enkelt..... den gang ei. Redigert 7.April.2013 av ray (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Kaffelars Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 (redigert) Tx+ skal til Rx- & vise versa som regel på 422, om ikke utstyret er merket etter forskjellige standarder for høyt/lavt ttl nivå på nmea'en. Ed. Retur fra vhf er greit for plotting av dsc targets, eller ais mål om det er en vhf som støtter dette. Satt meg ikke inn i detaljene på utstyret til trådstarter.. Redigert 7.April.2013 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Jeg har nesten samme opplegget som du, Garmin 526S og 200i VHF (samt AIS 600) som fungerer utmerket sammen.Bruker NMEA2000 interface mellom enhetene, der er det bare plug and play. Anbefaler å droppe NMEA0183 og heller bruke NMEA2000 Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Helt enig, jeg prøver hvis mulig å unngå løsledningen til NMEA 183. Erfaringen min er at slike koblinger ofte feiler, har også tilbrakt utallige timer på diverse forum med å hjelpe folk med å få det til å virke ved første oppkobling. Jeg skal snart oppgradere deler av elektronikkparken. Da blir Standard Horizon GX1500E erstattet av Simrad RS35 og jeg blir kvitt min siste NMEA 183 forbindelse. RS35 har AIS mottager (som jeg ikke trenger da jeg har AIS transponder ) og trådløs second station (som jeg trenger), hvis en ikke trenger disse funksjone kan en gå for RS12 som er en rimeligere modell som også har NMEA 2000 interface. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 7.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2013 Jeg hadde også planer om nmea2000. Lettere å bygge ut ettervært. Men blei frarådet dette av en selger på messa i våres. Mye bedre å bare trekke en 4 leder sa han. Du trenger ikke noe mer. Og da blei det det da. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Mulligan Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 forskjellige standarder for høyt/lavt ttl nivå på nmea'en. Det er ingen forskjellige standarder for nivå på TTL. Lav er 0-0.8 V og høy er 3.5-5 V. Og det er noe helt annat enn RS422 som er -12-5 V og +5-12 V rundt jord. TTL er single ended mens RS 422 er differensiell. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Lidt et sidespørgsmål men alligevel : Abbor, ved du om Simrad RS 35 kan modtage over NMEA 2000? Altså på den måde, at man fx trykke på et AIS-mål på plotteren og dermed foretage et VHF-opkald til den pågældende båd? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Ikke mulig å kalle opp AIS mål fra plotteren i dag, men det er sikkert ikke så vanskelig å finne igjen MSSI nummeret en ser på plotteren på skjermen til RS35. Har hørt rykter om at muligheten til å kalle opp AIS mål direkte fra plotter skjermen kan komme i en framtidig softwareoppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Jeg hadde også planer om nmea2000. Lettere å bygge ut ettervært. Men blei frarådet dette av en selger på messa i våres. Mye bedre å bare trekke en 4 leder sa han. Du trenger ikke noe mer. Og da blei det det da. Hvilken forhandler kom med et så elendig råd? Noen som bare selger VHFer uten NMEA 2000 kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 7.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2013 Kom fra en av di "store" . Vil ikke henge ut ett firma her. Det var når jeg begynte å spørre litt ingående om sytemet att nmea0183 blei anbefalt. Han hadde kanskje en dårlig dag på jobb. Er ellers kjempe fornøyd med firma. Var vel også derfor jeg fulgte rådet. Får jeg nmea 0183 til å funke nå med ditt råd abbor. Kjører jeg det i sommer, for så å legge inn 2000 systemet til vintern Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Kaffelars Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Det er ingen forskjellige standarder for nivå på TTL...*snip* Var en skriveleif her ja, mente ikke signalnivåer/potensiale, men hvordan utstyret merkes, eks. bare +/-, A/B, TxA/TxB, Tx+/Tx-, 1/2, High/Low osv.. ..og TTL-standarden har jo seff bare en signalleder + referanse, der eks. en chip/ic har bare en felles referanse på hundre og gjerne tusenvis av i/o'er.. Direkte feilforklart, løselig basert på at Nmea 0183 signalnivåer i forbrukerelektronikk jeg har vært borti ligger på rundt 5-7 volt med utstyr tilkoblet hver ende. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 GPS tx+ til VHF rx+ / GPS tx - til VHF rx - er rett dersom begge har RS422 Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
abbor Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Men her var ikke begge RS422, det var en RS422 og en RS232. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 7.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2013 abbor. Hvordan finner man ut hva som er RS422 og RS232. Jeg har sett igjennom mine manualer og kan ikke si att jeg ser det noe sted.. Mulig jeg har leita meg blind, og har oversett det... Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.