Jump to content

Koblet garmin GSP og VHF sammen via NMEA0183, virker ikke.

ray

Recommended Posts

RS232 er single ended som betyr at det er en ledning for hvert signal. I tillegg må jord kobles fordi det er her returstrømmene må gå. RS422 er differensielle signaler, dette betyr at det er to ledninger for hvert signal. Begge deler virker greit over kortere distanser, RS422 er overlegent på lengre distanser og er mye mer imunt mot støy. Problemet oppstår når en må blande RS232 og RS422, da er det viktig å vite at det er jord som er returledningen for et single ended system og at jord derfor må kobles til de negative signalledningene til RS422.

Svært sjelden det blir spesifisert om det er RS232 eller RS422 fysisk interface på NMEA 183. Men regelen er enkel 2 ledninger per port betyr RS232 og 4 ledninger pr port betyr RS422. PÅ din 521 oppstod forvirringen fordi det var 2 stk RS232 porter.

Du har rett, RS422 negativ sender må ikke kortsluttes, men den kan være flytende.

Når jeg får tenkt meg om snakket jeg om dette under et foredrag for et par år siden. Her er figuren fra den gang.

rscon.jpg

Koblingen til trådstarter blir da:

VHF: Blå TxA(+) Kobles til GPS brun Rx Port1

VHF Lilla RxA(+) kobles til GPS blå Tx Port1

VHF Grå RxA (-) kobles til jord

VHF Brun TxB (-) koblet ikke til (isoler ledningsenden for å unngå kortslutninger)

Har tenkt litt på att jeg hadde kontakt ett lite øyeblikk.

Da var de 2 som skal samme sammenkoblet, grå og brun hang løse. Den grå lå en stund inntil metallet i bryter delen på en fader bryter til stereoen.

Der er det jord forbindelse.

Kan det være årsaken til att det virket ett lite minutt??

Er 95% sikker på att det var i det momentet som det virket

Nå virker halvparten. Med disse to ledningene koblet virker kommunikasjinen fra plotter til VHF slik at posisjonen din vil bli sendt ut ved DSC Distress eller Position Call. For å få plotteren til å vise posisjonen ved mottak av DSC Distress eller Position Call melding må du i tillegg koble VHF: Blå TxA til GPS brun Rx Port1.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...