Mulligan Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Det er ikke lett å forskjell. RS (recommended standards) foreskriver DB9 konnektoren for RS232, men det er ingen standard for RS422. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 RS232 er single ended som betyr at det er en ledning for hvert signal. I tillegg må jord kobles fordi det er her returstrømmene må gå. RS422 er differensielle signaler, dette betyr at det er to ledninger for hvert signal. Begge deler virker greit over kortere distanser, RS422 er overlegent på lengre distanser og er mye mer imunt mot støy. Problemet oppstår når en må blande RS232 og RS422, da er det viktig å vite at det er jord som er returledningen for et single ended system og at jord derfor må kobles til de negative signalledningene til RS422. Svært sjelden det blir spesifisert om det er RS232 eller RS422 fysisk interface på NMEA 183. Men regelen er enkel 2 ledninger per port betyr RS232 og 4 ledninger pr port betyr RS422. PÅ din 521 oppstod forvirringen fordi det var 2 stk RS232 porter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Nei, nei, nei, nei og nei. Kopler du slik med felles jord på apparatene svir du av den ene 422 transceiveren. Du må koble inn noen motstander for at det skal gå. De må være så store at strømmen begrenses til hva transceiveren tåler. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Du har rett, RS422 negativ sender må ikke kortsluttes, men den kan være flytende. Når jeg får tenkt meg om snakket jeg om dette under et foredrag for et par år siden. Her er figuren fra den gang. Koblingen til trådstarter blir da: VHF: Blå TxA(+) Kobles til GPS brun Rx Port1VHF Lilla RxA(+) kobles til GPS blå Tx Port1VHF Grå RxA (-) kobles til jordVHF Brun TxB (-) koblet ikke til (isoler ledningsenden for å unngå kortslutninger) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Ser bedre ut. Dette kan virke. Men kan også gå dårlig. 232 er +/- 12V. 422 er sånn ca. 5V. Best er et lemen fra dyreparken.. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 De fleste RS232 transceivere som brukes på moderne marinelektronikk har 5V signalnivå, men er 12V tolerante. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Alternativet er en slik. Jeg har en lignende som jeg bruker når jeg må kalibrere Maretron ratekompasset mitt fra en terminalemulator på PC. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 OK. Mange måter. Jeg bruker lemen til å koble sammen apparater i båten. Da er de galvanisk isolert fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Har tenkt litt på att jeg hadde kontakt ett lite øyeblikk. Da var de 2 som skal samme sammenkoblet, grå og brun hang løse. Den grå lå en stund inntil metallet i bryter delen på en fader bryter til stereoen. Der er det jord forbindelse. Kan det være årsaken til att det virket ett lite minutt?? Er 95% sikker på att det var i det momentet som det virket Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
ray Svart 13.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Da er de koblet opp og det virker. Fikk hjelp av seatronic. De sendte meg skjema. Fasit hos meg er da som følger. Fra vhf lilla rxa+ til blå på plotter. Grå fra vhf til vhf jord. Det vat det. Funker som bare det.. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
abbor Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Nå virker halvparten. Med disse to ledningene koblet virker kommunikasjinen fra plotter til VHF slik at posisjonen din vil bli sendt ut ved DSC Distress eller Position Call. For å få plotteren til å vise posisjonen ved mottak av DSC Distress eller Position Call melding må du i tillegg koble VHF: Blå TxA til GPS brun Rx Port1. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.