Viking. Startet 6.April.2013 Link til dette innlegget Startet 6.April.2013 Hei. Har montert ny wema giver og instrument. skulle tro at det var det som skulle til for å få korrekt avlesing av drivstoff nivå, men neida. Ved full tank viser instrumentet ca 3/4 tank. Blir da usikker på om den viser korrekt når nåla nærmer seg lavere nivå, eller om jeg har 1/4 tank igjen.... Giveren som jeg kjøpte er av samme lengde som den originale til tanken. Hva er feil? Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Frittalande Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 du kan gjere litt forskjellig. - ta opp givaren og føre flotøren langs "peilepinnen", kor høgt hel du flotøren på "pinnen" når instrumenten viser 3/4 tank? 3/4 opp på pinnen eller på topp? - mål kor djup tanken er - er givaren i det heile lang nok? like lang som sugerøret til maskina, eller til bunn av tanken? Korleis ligg givaren i forhold til tanktoppen? Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 (redigert) mest trolig er sistnevnte problemet. Skal godt gjøres at 'full tank' er faktisk heilt full tank mht toppen på tanken der giveren står. Dette er dessverre ikkje uvanlig. Sånn sett så er vippegiver bedre da en kan korrigere dette med å bøye stangen Redigert 6.April.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 (redigert) du kan gjere litt forskjellig. - ta opp givaren og føre flotøren langs "peilepinnen", kor høgt hel du flotøren på "pinnen" når instrumenten viser 3/4 tank? 3/4 opp på pinnen eller på topp? - mål kor djup tanken er - er givaren i det heile lang nok? like lang som sugerøret til maskina, eller til bunn av tanken? Korleis ligg givaren i forhold til tanktoppen? Samme lengde som original. Trenger da ikke sjekke dette? Hva mener du med "Korleis ligg givaren i forhold til tanktoppen?" ? Redigert 8.April.2013 av Tor Erik(Viking) (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
jørn Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Du må sjekke at instrumentet passer til giveren med tanke på motstanden. Wema har to forskjellige instrumenter ettersom hvor mange ohm giveren har, om man velger feil vil den enten vise for mye eller for lite. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Hvordan er fasongen på tanken? Er den en firkantet beholder eller er den feks. mye smalere i bunnen? I sistnevnte tilfelle kan det fort gå tomt når måleren viser 1/4 tank . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Viking. Svart 10.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Du må sjekke at instrumentet passer til giveren med tanke på motstanden. Wema har to forskjellige instrumenter ettersom hvor mange ohm giveren har, om man velger feil vil den enten vise for mye eller for lite. Kjøpt sammen på maritim. Kan selger gitt meg feil tro? Må sjekke i morgen. Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Olecf Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Jeg vil tro måleren din viser rett. Det som skjer er at flottøren din ikke når helt i toppen. Kanskje du har en fyllenakke på toppen som stopper flottøren før den når toppen.? Dette løses ved å lage en flottørstopp på sensoren. Da kortes også måleområde ned til dette punktet. Kjøper en tanksensorer må en huske å sjekke hvor langt det er fra bunn til hvor flottøren stopper. Den gode nyheten er at den vil vise når du har tom tank. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 11.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 (redigert) Vet ikke helt, den er av samme lengde som originalen. Ved full tank viser den som sagt 3/4. Ved kjøring beveger nåla seg ned med vanlig hastighet. Slik du beskriver burde den stått en stund på 3/4 før nåla gikk nedover? Tror jeg først går for å sjekke ohm på giver og instrument. Redigert 11.April.2013 av Tor Erik(Viking) (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 11.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Velkommen til forumet forresten! Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
JRK Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 De Wemagiverene jeg har vært borti er stavgivere og det er ingen justeringsmulighet på giveren. Du må kjøpe en giver som går fra bunn til topp av tanken. Giveren fungerer slik at det er en flotør som beveger seg vertikalt opp og ned langs et rør med reedkontakter. Disse redkontaktene kopler til og fra motstandere etterhvert som flottøren går opp og ned. Om du er helt sikker på at tanken er helt full er det noe galt med giveren eller den er feilkoplet. Normalt skal det øverste reed kontakten være lukket og du skal få full tank. Det du kan sjekke er om det er noen hindringer slik at flotøren ikke kommer helt opp på røret. Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Samme lengde som original. Trenger da ikke sjekke dette? Var den orginale lang nok? Eller var den (som i mitt tilfelle) for lang, og viste at eg fortsatt hadde drivstoff igjen når eg gjekk "tom" (les: byrja å suge luft). Ja, i mitt tilfelle har eg sugerør i tanken, altså ikkje bunnuttak. Hva mener du med "Korleis ligg givaren i forhold til tanktoppen?" ? Givaren målar heilt til toppen av "stanga". Er givaren montert høgare enn fyllehøgda (toppen på drivstoffet) i tanken - så seier det seg igrunn sjølv. Eg skulle sjølvsagt brukt eit anna ord enn tanktopp i førre innlegg. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
hanto1 Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Du kan vanligvis justere på skrue bak på instrumentet( klokka) Pleier og justere denne mot tom tank. Om full tank ligger litt over / under merket på skalaen er for meg uvesentlig, synest det er viktigere og justere slik at tom tank stemmer med virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Olecf Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Ikke juster på instrumentet. Hvis sensoren med flottør er identisk med den somstod der før, så må det være noe annet. Det jeg kan si om tankene er at de ofte har et rør som går ca 10 cm ned i tanken. Du kan fylle til randen med drivstoff, men du fyller da til dette røret og evt røret, så er tanken full. Det ser ut som om hele tanken er full, når du ser ned i hullet, men egentlig mangler det 10 prosent. På båter er dette røret mindre enn på biler. Derfor vil du merke raskt på måleren når nivået synker. Jeg ville sjekket dette og evt tatt ut sensoren og testet om måleren viste 0- full når du beveget flottøren fra bunn til topp. Sjekk hva slags type fuel sensor dette er. Skal stå på toppen. Hvis ikke måleren viser rett når du gjør dette manuelt så kan det tyde på at reed kontaktene eller motstandene kan være defekt et stykke opp. Se hva du finner ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 (redigert) Her var det mange teorier. Med Wemasystemet, viser instrumentet (når alt er i orden) og når flottøren er helt på topp, full tank. Når flottøren er helt nede på staven, viser instrumentet tom tank. Dersom dette ikke stemmer med med de fysiske målene på tanken, blir det feil. Dersom giveren ikke rekker helt ned til bunnen av tanken, vil selvfølgelig instrumentet vise tom tank lenge før det er tomt. Og tilsvarende blir det med full tank. Her er det en forutsetning for å få rett måleresultat at flottøren når helt opp til toppen av tanken. Og noen justeringsskrue på Wema-instrumentene for dette, har jeg ikke sett. Redigert 12.April.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
averø Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Jeg har hatt Wema måler på vann og diesel på mine 3 siste båter. Jeg synes de er upålitlige. Dieselmåler kan variere mellom 3/4 og 1/4 og jeg passer derfor på å fylle ofte slik at jeg er sikker. Vanntankmåler står på full selv om tanken er halv eller tom. Så hender det den viser halv for deretter plutselig igjen viser fullt " mens båten ligger stille ". Jeg er kanskje bare uheldig ! Båtene er kjøpt nye. Sitér dette innlegget Link to post
Olecf Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Hva slags sensor står det på båtene da, S3? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Du må sjekke at instrumentet passer til giveren med tanke på motstanden. Wema har to forskjellige instrumenter ettersom hvor mange ohm giveren har, om man velger feil vil den enten vise for mye eller for lite. Det jeg skrev lenger opp ble sagt av selger på marineutstyrsbutikken i Strømstad. Jeg var der for å kjøpe nytt instrument til Wema giveren, men ble ikke noe kjøp i og med at jeg ikke viste ohmen på giveren jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.